Door Tom Rosens

Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure

Volwassen puzzels

Pirate girlOp het eerste gezicht lijkt het Wii-spel met een vliegende aap en een chocola-etende piraat een kinderlijke bedoeling. Het puzzel- en adventure-spel is echter een flinke breinkraker voor volwassenen en mogelijk een van de betere Wii-games.

Het plaatje van de vrouwelijke piraat is niet voor niets gekozen. Hoewel de dame eigenlijk niets te maken heeft met het spel, staat ze in deze review voor de doelgroep die het spel dreigt mis te lopen: de volwassen gamer die van puzzelen houdt. Het uiterlijk, verhaal en titel van het spel lijken te wijzen op een jonge doelgroep, maar alles is minder waar, dus haak nog niet af.

Zack, de kleine hoofdrolspeler, is een piraat aangesloten bij de The Sea Rabbits. Samen met zijn vriend Wiki, een gele vliegende aap, stuit hij op een schatkist met een gouden pratende schedel. Het blijkt te gaan om de schedel van Barbaros, aldus het doodshoofd zelf. Barbaros vraagt Zack en Wiki om op zoek te gaan naar zijn resterende lichaamsdelen in ruil voor een geweldige schat en zijn legendarische schip. Zack is met dit vooruitzicht direct met zijn hoofd in de wolken en hij begint onmiddellijk met zijn zoektocht.

Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure - screen

* Zelda kloon?

Het uiterlijk van Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure doet denken aan Zelda: The Wind Waker. Er zijn meer overeenkomsten te vinden - zo betreft het beide een puzzel- en adventure-spel. Zack & Wiki moet het echter meer van het puzzelen hebben en bevat elementen die voorkomen in point-and-click adventures. Je gaat geen grootse werelden verkennen of vechten tegen vijanden. Je hersens worden wel op de proef gesteld door de vele voorgeschotelde vraagstukken in de levels. Van een Zelda-kloon is dus niet te spreken.

* The Incredible Machine

Ik kon het niet helpen om de game soms te vergelijken met The Incredible Machine van ontwikkelaar Sierra. Hierin kreeg de speler evenzeer een puzzel voor zijn kiezen in een kleine ruimte met een beperkt aantal attributen. Ook liefhebbers van andere Sierra-klassiekers, zoals King's Quest of Monkey Island van Lucasarts doen er goed aan om deze spelbespreking verder te lezen.

* Palmbomen en soep

De grootheid van de levels is altijd goed te overzien. Indien je aan een nieuw level begint, wordt de locatie stapsgewijs in beeld gebracht, waarbij de ingrediënten voor de vraagstukken getoond worden - aan jou de taak om dit op te lossen. Zo toont de camera in het begin van een level een schatkist omhuld door vlammen, een tweetal palmbomen en een aantal vijanden. Daarna wordt een grote pan soep getoond, waarin een van de vijanden driftig aan het roeren is en onder deze pan bevindt zich een onderaardse gang, waar een slang in schuilt. Als laatste zoomt de camera in op Zack en Wiki en verschijnt de tekst 'start' in beeld - er kan gepuzzeld worden.