Door Bart de Water

Nieuwsposter

Frontlines: Fuel of War bespeeld

Eerste indrukken

Xbox 360 gameVorige week kreeg Tweakers.net de kans om bij uitgever THQ een singleplayer proefrit te maken met de nieuwe shooter Frontlines: Fuel of War, en dat op de Xbox 360. Gewapend met een controller marcheerden we naar het slagveld van de eerste titel van Kaos Studios, dat bestaat uit ontwikkelaars die aan de Battlefield 1942-mod Desert Combat gewerkt hebben.

Het spel speelt zich af in 2024 en er is een oorlog gaande om de laatste olievoorraden van de wereld. De Verenigde Staten en Europa hebben de Western Coalition gevormd om tegenwicht te bieden aan de Red Star Alliance, bestaande uit China en Rusland. Als speler kruip je in de huid van een soldaat van The Stray Dogs, een elitedivisie van het leger van de Western Coalition.

Frontlines - vehicle combat

Het spel doet - niet geheel verwonderlijk - denken aan de Battlefield-serie. Naast lopen en schieten is het ook mogelijk om voertuigen zoals jeeps, tanks, helikopters en vliegtuigen te bemannen. Door de futuristische setting kan Frontlines hier nog wat aan toevoegen: het gebruik van drones. Drones zijn op afstand bestuurbare robots die allerlei taken kunnen vervullen. Zo kan bijvoorbeeld een verkenningsdrone boven het slagveld gepositioneerd worden om daarmee de locaties van vijanden te laten projecteren op je HUD. Uiteraard zijn er ook drones voor het rechttoe rechtaan oorlogswerk in het spel.

Frontlines - Gameboy voor drones

De missies zelf bestaan uit verschillende objectives die behaald moeten worden. Het veroveren van strategische punten, stelen van blauwdrukken of het opblazen van luchtafweergeschut zijn enkele voorbeelden die ervoor zorgen ervoor dat de frontlinie op de kaart naar voren schuift. Er zijn meerdere mogelijkheden om deze doelen te behalen. Al dekking zoekend een weg naar voren banen is een mogelijkheid, maar vaak loont het om een dak op te klimmen of met behulp van C4 een nieuwe doorgang te creëren en zo je tegenstanders te verrassen. Mocht je tijdens het uitvoeren van je dienst vroegtijdig overlijden, ondanks dat je op de normale moeilijkheidsgraad vrij veel kogels kan opvangen en daarvan automatisch herstelt, kom je terug als een andere soldaat uit de divisie.

Frontlines - urban combat

De motor achter het spel is Unreal Engine 3 en daar weten de ontwikkelaars ook prima gebruik van te maken. De explosies en vuurgevechten spatten van het scherm en de chaos van het slagveld komt tot leven, mede dankzij de prima geluidsweergave. Ook de besturing is grotendeels in orde, we hopen echter dat Kaos de besturing van jeeps gelijk zal trekken met die van tanks, zodat het geschut onafhankelijk van het voertuig kan worden gedraaid.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite