Door Jan Meijroos

Freelancer

Uncharted: Drake's Fortune - Indiana Jones voorbij?

Introductie

De PlayStation 3 miste lange tijd exclusieve titels waarvoor je de nieuwe console van Sony wel in huis moest halen. Sony bewaart blijkbaar het lekkerst voor het laatst want nu presenteert men met gepaste trots Uncharted: Drake’s Fortune.

Sony heeft tijdens zijn lange en succesvolle PlayStation 2-periode altijd kunnen bogen op vaste partners die voor kwaliteitstitels zorgden. Een vast duo van de PlayStation-familie werd gevormd door de ontwikkelaars Insomniac en Naughty Dog. De eerste werd beroemd door de Ratchet & Clank-serie, de tweede door de Jak & Daxter-reeks. Beide action-adventures met behoorlijk veel platformelementen, beide cartoonesk vormgegeven en beide gezegend met spelkarakters die al snel uitgroeiden tot herkenbare iconen.

Uncharted

Voor de PlayStation 3 gooiden beide ontwikkelaars het over een andere boeg. Ze kozen voor een meer serieuze aanpak. De eerste PlayStation 3-game van Insomniac was de grimmige shooter Resistance: Fall of Man en de eerste beelden en filmpjes van Naughty Dog’s nieuwste project bevatte eveneens een ‘volwassen look’. Toch zijn de sterke elementen van de Jak & Daxter-reeks duidelijk doorgeëvolueerd in Uncharted: Drake’s Fortune.

* Tropisch eiland als speeltuin

Terwijl ondergetekende met enige argwaan de nieuwe, vierde Indiana Jones film afwacht (mei 2008 moet het dan eindelijk zover zijn), zal iedere fan van de `man met de hoed en de zweep zich direct thuisvoelen bij Drake’s Fortune. Hoofdrolspeler Nathan Drake is duidelijk gemodelleerd naar Harrison Ford’s alter ego en ook Tomb Raider’s Lara Croft heeft duidelijk haar steentje bijgedragen aan deze PlayStation 3-titel. Dit maakt echter opvallend weinig uit aangezien Drake’s Fortune oogt, speelt en voelt als een big-budget avonturenfilm.

Uncharted

De speler, Nathan Drake, vist een graftombe op van niemand minder dan Sir Francis Drake. De doodkist van jouw betovergrootvader bevat allerhande informatie die zou moeten leiden naar de verborgen stad El Dorado. Avonturier Nathan ruikt goud en gaat op onderzoek uit, met aan zijn zijde de charmante televisiepresentatrice Elena, zodat ook de onvermijdelijke liefdesaffaire van de partij is. Natuurlijk zijn er meer kapers op de kust en krijg je het aan de stok met moderne piraten en huurlingen. Neem daarbij een tropisch eiland vol ruines, tempels en onheilspellende jungles als speeltuin; en je hebt een attractieve mix van spelelementen die aan je voeten liggen.

Uncharted

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite