×

Door Tom Rosens

Super Paper Mario: platte humor

Door , 40 reacties

Princess Peach aan de man

Nintendo Wii gameIn de eerste Paper Mario-games liep de speler met een papieren versie van de besnorde loodgieter in 2d-werelden waarin 3d-achtergronden verwerkt zaten. Met de komst van Super Paper Mario kan er voor het eerst daadwerkelijk overgeschakeld worden naar een 3d-perspectief en kan hierin vrij rondgelopen worden. Waar voorheen de nadruk op de rpg-elementen lag, is het spel nu voornamelijk een platformgame. Zorgen de gewaagde veranderingen voor een betere gameplay of doen ze juist af aan het spelplezier?

De Paper Mario-reeks komt voort uit de SNES-game 'Super Mario RPG'. De opvolger verscheen als 'Paper Mario' op de Nintendo 64 en vier jaar later werd 'Paper Mario: The Thousand-Year Door' uitgebracht op de GameCube. Oorspronkelijk zou Super Paper Mario ook op de GameCube verschijnen, maar er is voor gekozen om het spel uit te brengen op de Wii.

Super Paper Mario - 2d weergave

Bruiloft van Princess Peach

Voor de verandering is het ditmaal niet Bowser die de slechterik uithangt. De boosaardige Count Bleck wil alle werelden en dimensies vernietigen door een interdimensionaal gat te creŽren. Dit zou moeten gebeuren door Bowser en Princess Peach met elkaar in de echt te verbinden. De logica achter dit plot ontging ons helemaal, al zien sommigen het huwelijk mogelijk wel als het einde van de wereld.

Super Paper Mario - 3d weergave

Lezen en lezen

Ondanks dat de nadruk nu op het platformelement ligt, zijn er wel degelijk rpg-invloeden te bespeuren. Nog steeds krijgt de speler ervaringspunten waardoor de personages sterker worden. Ook kunnen er voorwerpen ingezet worden door de speler. De turn-based gevechten zijn echter geheel verdwenen. Een vijand is te verslaan door er ouderwets bovenop te springen, waar de speler vervolgens ervaringspunten voor krijgt. Aan de ene kant krijgt het spel meer vaart doordat er meer een platformer van gemaakt is, maar de rpg-elementen vertragen de actie dan weer. Het praten met karakters, soms een vereiste en soms een optie, levert lappen met tekst op. Start de speler het spel op dan zal hij eerst ruim een kwartier moeten lezen voordat er daadwerkelijk gespeeld mag worden. We zijn niet vies van veel lettertjes, en er moet gezegd worden dat er humoristische teksten tussen zitten, maar teveel is teveel, waardoor al gauw de neiging ontstaat om teksten weg te klikken, iets wat gelukkig wel mogelijk is.

Super Paper Mario - Uitleg

*