×

Door Tom Rosens

Race Driver One: preview

Door , 30 reacties

Gehele franchise op de schop

Race Driver OneGamesontwikkelaar Codemasters wil de Race Driver-franchise omgooien. Het spel moet puur gaan draaien om de racebeleving en niet langer om bijzaken eromheen, waaronder het tweaken van de auto of 'het schilderen van Homer Simpson op de motorkap'. Spelers gaan op het asfalt strijden om de positie van beste chauffeur en dingen mee naar de titel van beste raceteam. De grafische pracht wordt verzorgd door een opgepoetste Dirt-engine.

Ralph Fulton, hoofd gamesontwerp bij Codemasters, liet ons in een demonstratie zien hoever de studio gevorderd is met de ontwikkeling van het spel. Fulton geeft aan dat Race Driver One een tijdelijke naam is; de gehele franchise gaat namelijk op de schop. Racen in gewone auto's vindt de ontwerper onzinnig, dat kan in het dagelijkse leven al (dit is geen advies om dit op de openbare weg uit te proberen, nvdr). De ontwerpers hebben daarom beslist dat de speler alleen raceauto's voorgeschoteld zal krijgen.

Volgens Fulton moet een race net zo spectaculair worden 'als een Michael Bay-film: de snelheid en actie moeten van het scherm spatten'. Een potje racen duurt tussen de vijf en tien minuten en circuits in Amerika, Japan en Europa worden aangedaan. Fulton zegt daarbij dat bij Amerikaanse races gedacht moet worden aan grote auto's en steden als San Fransico, Washington en Detroit. Enkele sfeerimpressies van settings in Japan laten dan weer een haven en een nachtelijk Tokyo zien.

Race Drive One - Logo

* Uitgebreider schademodel
De gamesontwerper laat ons vervolgens een demonstratie zien, waarin hij door de straten van Milaan rijdt. Daarbij viel ons op dat er geen enkele toeschouwer langs het circuit te bespeuren was, al heeft de studio natuurlijk nog wel enige tijd om een publiek toe te voegen. Ook aan de omgeving is nog wat werk, aangezien er nu opvallend veel zogenaamde 'pop-ups' - huizen en bomen die slechts verschijnen als je er vlakbij bent - aanwezig waren. Fulton gaf aan dat we hier niet op moesten letten, omdat hij ons verzekerde dat dit niet in de uiteindelijke versie te vinden zal zijn. In het verleden werd dit wel vaker gedaan omdat het nogal wat resources kost om alle omgevingsobjecten tegelijk te laden, maar dit zou bij Race Driver one niet het geval zijn.

Volgens Fulton zijn de besturing en graphics al in een vergevorderd stadium, door het gebruik van de Neon-engine. Hierdoor kan de ontwikkelaar zich tot de zomer van 2008, wanneer het spel uitkomt, richten op het perfectioneren van de graphics. De engine is sinds het spel Dirt flink verbeterd en moet Race Driver One van betere graphics voorzien, maar heeft ook een uitgebreider schademodel. Fulton beschrijft hoe brokstukken zo klein als schroeven van de auto kunnen vallen. Bovendien blijven deze stukken liggen op de rijbaan en hebben ze dus invloed op de gameplay. Een gescheurde autoband moet bijvoorbeeld in vele vezelstukjes over het wegdek verspreiden en kan op die manier overlast veroorzaken voor medecoureurs.

Race Drive One - Artwork

* Career modus
In de career modus begint de speler met een simpele auto en kan er geld verdiend worden met racewedstrijden, om betere auto's te kopen en om een eigen team te beginnen. Met een stijgende reputatie kunnen nieuwe sponsoren aangetrokken worden en teamgenoten aangenomen worden. Terwijl de speler over de wereld aan het racen is, vinden er tegelijkertijd andere wedstrijden plaats en strijden de teams van de computer ook om de hoogste positie.

Fulton geeft aan dat hij alle menu's geheel in 3d wil weergeven. Zo komt de speler tussen de racewedstrijden door in een garage waar zijn auto gestald is. De garage dient daarbij als een keuzemenu. In het begin van het spel is dit nog een oud hok, maar later verhuist de speler - als hij succesvol genoeg is - naar een nieuw luxekantoor, waar ook zijn teamleden rondlopen.

*