Door , , 27 reacties

Xbox 360 gameNinja's spreken nog altijd tot de verbeelding. De Japanse krijgers vinden we terug in boeken en films, en ook in computerspellen duiken ze regelmatig op. Zelfs vier getekende schildpadden op tv hebben de ninjavechtkunst onder de knie. De Tenchu-games, waarvan er versies op de PlayStation en Xbox verschenen, geven de speler opnieuw de kans om in de huid te kruipen van een ninja. Sinds het eerste deel 'Tenchu: Stealth Assassins' op de PlayStation, ging de reeks bergafwaarts. Weet Tenchu Z op de Xbox 360 weer leven in de serie te blazen of is dit het einde?

Tenchu Z - schuilen op het dak

* Splinter Cell in Japan
Tenchu Z biedt de gamer de mogelijkheid om op een stealth-missie in het oude Japan te gaan. De speler mag in Splinter Cell-stijl sluipen tussen de traditionele Japanse woningen. Bewakers van de kleine dorpjes maken hun ronde waardoor er regelmatig een struik ingedoken zal moeten worden of afgewacht in de schaduwen totdat de kust weer veilig is. Niet alleen teveel lawaai zal de vijanden alarmeren, ook een onaangename lichaamsgeur zal de aanwezigheid verraden. De te spelen ninja mag zelf ontworpen worden. Helaas is het aanbod van hoofden, kleding en kapsels nogal mager. Wij kozen een charmante vrouwelijke ninja met een zwoele, maar dodelijke blik. Tot onze verbazing mocht er nog een tweede karakter gecreëerd worden. Dat leek te mooi om waar te zijn; zou er met twee karakters tegelijk gespeeld kunnen worden of een mogelijkheid om af te wisselen tussen beide? Niets van dit alles, het tweede karakter duikt soms op in de cutscenes die voor en na levels zitten. Het verdere nut van dit figuur blijft onduidelijk. De femme fatale waar we wel mee spelen heeft overigens de mogelijkheid om tussen de missies van kleding te wisselen. Naast wat gratis kleding en accessoires kan de speler ook kleding en items kopen, veel voegt dit niet toe en voor een groot deel is het niet eens duidelijk wat er gekocht kan worden. Omschrijvingen ontbreken en waarom zou de speler geld besteden aan iets genaamd wild 1, wild 2 of wild 3, als hij niet weet wat het is.

Tenchu Z - gevecht

* Vijftig missies
Er is geprobeerd variatie aan te brengen in de vijftig missies, maar meestal komt het er op neer dat de speler zich van punt A naar B moet verplaatsen. Daarbij moet doorgaans een bepaalde persoon gedood worden, maar soms voldoet het vinden van iemand. Een andere keer moeten er pakketjes worden verzameld of moet er een brug overgestoken worden. Het is jammer dat niet alleen de missies op elkaar lijken, maar dat ook de vijanden en dorpjes bijna identiek zijn. Wat moet het oude Japan saai zijn geweest - blijkbaar vinden de vijanden dat ook, want we hoorden ze regelmatig geeuwen. Het kunnen klimmen op daken voegt nog wat extra diepgang toe; met een grijphaak wordt gegooid naar een dakrand en de ninja wordt vanzelf omhoog getakeld. Vanaf het dak is goed te overzien waar alle vijanden zich bevinden en geeft een perfect overzicht van het speelveld. In de multiplayer-modus kan de speler maximaal met drie mede-ninja's een team vormen om de singleplayer missies opnieuw spelen. Aangezien het een team betreft is het dan ook vreemd dat de spelers strijden om de meeste kills, en er maar één speler uit het team kan winnen. Een deathmatch-modus wordt niet geboden, waardoor de multiplayerfunctionaliteit niet veel voorstelt.

Lees meer over