Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Guerrilla Games is een van oorsprong Amsterdams bedrijf dat inmiddels een volledige dochter van Sony Computer Entertainment geworden is. Het bedrijf werd in 2000 opgericht als onderdeel van het Nederlandse multimediabedrijf Lost Boys. Onder de vlag van Lost Boy Games werkten Arjan Brussee en Arnout van der Kamp, respectievelijk afkomstig van Orangegames en Digital Infinity, er gezamenlijk, maar in 2003 werd de spelontwikkelafdeling overgenomen door Media Republic. Met die overname ging een relaunch als 'Guerrilla Games' gepaard. Een jaar later maakte het bedrijf bekend een overeenkomst bereikt te hebben met Sony om zijn Killzone-shooter exclusief op de PlayStation 2 te gaan lanceren. In december 2005 vond Sony dat het de spelontwikkelaar maar beter helemaal kon overnemen en zo geschiedde.

Tweakers.net kreeg de kans om een vragensalvo op de ontwikkelaars en het management van Guerrilla af te vuren, en kreeg enige tijd geleden de antwoorden terug. Zoals verwacht worden er geen grote onthullingen gedaan, maar wordt ons wel een blik achter de schermen van een spelontwikkelaar gegund.

* Hermen Hulst

Hermen HulstEen van de mensen die de vragen zullen beantwoorden is Managing Director Hermen Hulst. Hij begon zijn carriŤre als marketingmedewerker bij Ubi Soft, maar is inmiddels bijna zes jaar in dienst van Guerilla Games. Hij houdt zich daar bezig met de financiŽle kant, marketing en het uitstippelen van de strategie. Hermen heeft vooral de vragen met betrekking tot strategieŽn en toekomstvisies voor zijn rekening genomen, en mocht erop toezien dat er geen informatie de Guerilla-kantoren verlaat die nog niet naar buiten gebracht mag worden.

* Arjan Brussee

Arjan BrusseeArjan Brussee was met zijn bedrijf Orange Games een van de oprichters van het toenmalige Lost Boys. Hij ontwikkelde mee aan Jazz Jackrabbit-games en werd in 2000 benoemd tot Technisch Directeur van de ontwikkelstudio. Drie jaar later kreeg hij de titel Development Director opgeplakt; in deze functie is hij verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van projecten. Arjan is dan ook de persoon bij uitstek als je vragen hebt over het ontwikkelen voor de PlayStation 3 of over hoe een spel tot stand komt, en daar valt in deze feature meer over te lezen.

* Michiel van der Leeuw

Michiel van der Leeuw is een van de ontwikkelaars bij Guerilla Games en weet dus als geen ander hoe het programmeren van een consolespel in zijn werk gaat. Hij heeft hands-on ervaring met PlayStation 3-devkits en werkt in het team dat momenteel hard aan de code voor Killzone 3 zit te kloppen.


Door Yoeri Lauwers

- Eindredacteur

Yoeri Lauwers was sinds het voorjaar van 2004 als medewerker aan Tweakers.net verbonden, eerst als freelance nieuwsposter en sinds juli 2004 als redacteur in vaste dienst. In juni 2007 werd hij eindredacteur en zolang zijn gezondheid het toeliet, vervulde hij deze functie met veel inzet en enthousiasme.

Yoeri heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zijn gezondheid beperkingen opleverde, ook al was daar in de regel niets van te merken. Hij had cystische fibrose, ook wel bekend als taaislijmziekte of mucovisicidose. Aan de gevolgen van deze ziekte is hij op 8 juli 2008 op 25-jarige leeftijd overleden.

http://tweakers.net/plan/429



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True