Door , , 72 reacties

Met de verkiezingen op komst wordt iedereen momenteel bedolven onder artikelen over politieke onderwerpen. Politici verdringen elkaar om hun mening te geven over allerlei populaire onderwerpen, variŽrend van de AOW-premies voor rijke ouderen, de vrijgave van de huurprijzen, tot supersnelwegen. Wat vinden de partijen echter van de ontwikkelingen in de ict en wat voor plannen hebben ze die relevant zijn voor de gemiddelde Tweaker? Tweakers.net deed hier onderzoek naar en probeert een overzicht te geven van de diverse partijstandpunten met betrekking tot ict en andere gerelateerde onderwerpen.

* Verkiezingen op internet

Waarschijnlijk meer dan ooit tevoren, wordt internet ingezet als verkiezingsmedium. Vanzelfsprekend hebben alle partijen een eigen website, waarop de diverse politieke ideeŽn en standpunten worden gepromoot. Veel politici hebben ook een eigen website, in het bijzonder de lijsttrekkers. Ook nieuwe 'web 2.0'-ontwikkelingen gaan niet aan politici voorbij, aangezien een groot aantal potentiŽle Tweede Kamerkandidaten ook al een eigen profiel op de populaire social-networkingsite Hyves. hebben. Niet minder dan 111 verkiezingskandidaten hebben een eigen 'Hyve'. De bekendste kandidaten, Wouter Bos en Jan Peter Balkenende, zijn gestart met deze trend, in een poging jongere kiezers aan zich te binden. Ook weblogs zijn inmiddels een ingeburgerd fenomeen.

De site De Nederlandse Verkiezingsparade heeft in een onderzoek bekeken welke politici het best vertegenwoordigd zijn op internet. Van de 150 potentiŽle Tweede Kamerleden die de site heeft onderzocht kwam Wouter Bos als 'beste internetpolitcus' uit de bus. De lijsttrekker van de Partij van de Arbeid heeft deze titel voornamelijk te danken aan zijn nieuwsbrief 'de Bosbode' en zijn eigen podcast. Van de 150 onderzochte politici bleken er negen geen eigen website te hebben, waarvan Mark Rutte, lijsttrekker van de VVD, de bekendste is. Hij houdt de internetter echter wel op de hoogte van zijn privťleven via het dagelijkse videojournaal 'Beschuit met Rutte'. Ook Marco Pastors van EťnNL en nummer zes van de VVD-lijst, Fred Teeven, hebben geen eigen website. De twee kandidaten van de SGP die in het onderzoek zijn meegenomen, hebben ook geen eigen website.

Weblog Jan MarijnissenWeblogs zijn tegenwoordig ook zeer populair bij politici. Jan Marijnissen en Gerrit Zalm waren bijna drie jaar geleden vrijwel de enige politici die een eigen weblog bijhielden, waarbij sommigen argumenteerden dat die van Zalm niet echt een weblog genoemd kon worden wegens het gebrek aan een reactiemogelijkheid. Tegenwoordig is dit wel anders. Van de lijsttrekkers van CDA, PvdA, VVD, D66, GroenLinks, SP, Lijst Vijf Fortuyn, ChristenUnie, SGP, Partij voor de Vrijheid en Partij voor de Dieren hebben alleen Mark Rutte van de VVD en Bas van der Vlies van de SGP geen eigen weblog waarin ze hun dagelijkse leven en meningen bespreken. De potentiŽle Tweede Kamerleden van de SGP houden wel een gezamelijke weblog bij op de algemene partijwebsite en Mark Rutte heeft een weblog deels overbodig gemaakt door zijn dagelijkse videojournaal. Overigens was de website van de SGP tot voor kort op zondag en christelijke feestdagen ook niet te bereiken, omdat dit volgens de partij de zondagsrust in de weg staat. Ook de meeste andere kandidaten voor de verkiezingen houden een weblog bij.

Maar is al dan niet op internet aanwezig zijn van de diverse verkiezingskandidaten ook een leidraad voor het beleid van de politici?

Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True