Marvel's Spider-Man Preview

Uit de hoek van Marvel

Titel Marvel's Spider-Man
Platform Playstation 4
Ontwikkelaar Insomniac Games
Uitgever Sony Interactive Entertainment
Releasedatum 7 september 2018

Wie is er niet opgegroeid met de avonturen van Spider-Man? Nog aardig wat mensen waarschijnlijk, maar toch is de door New York slingerende spinnenman een iconische superheld en een van de grootste namen in het Marvel-universum. Door de jaren heen verschenen talloze comics, films en games rond Peter Parker en zijn bekende alter ego. In september voegen PlayStation en ontwikkelstudio Insomniac er een nieuwe game aan toe, in de vorm van Marvel's Spider-Man.

Het titeltje 'Marvel's' is niet voor niets in de naam van de game opgenomen, want Insomniac maakt bij Spider-Man dankbaar gebruik van de aanwezigheid van veel personages uit het Marvel-universum. Er worden doorlopend referenties naar personages uit dat universum gemaakt die later al dan niet opduiken in de game. Zou het iemand verbazen als Iron Man een klein rolletje speelt in deze Spider-Man-game? Ons in elk geval niet. De stijl van de game, de humor en zelfs het uiterlijk van Spider-Man lijken zo te zijn weggelopen uit een van de recente Marvel-films. Wie we allemaal tegenkomen, valt natuurlijk nog te bezien, maar toen we onlangs vast aan de slag konden met de eerste twee Š drie uur van het spel werden wel al een aantal vragen beantwoord.

Belangrijk om te weten, is dat deze game niet het bekende Spider-Man-verhaal vertelt. De geschiedenis van hoe Peter Parker zijn ouders verloor, bij zijn oom en tante ging wonen, gebeten werd door een spin en verliefd werd op Mary Jane Watson, is al zo vaak verteld dat Insomniac het tijd vindt voor een ander verhaal. Marvel's Spider-Man is in die zin een soort vervolg op dat deel van Peters leven. We zien in deze game een Peter Parker die net klaar is met studeren en zijn eerste stappen zet in de wereld der volwassenen. Hij heeft een baantje in een laboratorium, waar hij aan allerlei nieuwe technologieŽn werkt. Tegelijkertijd hobbelt hij af en toe langs bij zijn Aunt May die in een opvangcentrum werkt. En 'MJ'? Die ziet hij even niet meer. De relatie tussen Peter en Mary Jane blijkt al jaren van het type 'aan/uit' te zijn, en bij het begin van de game staat die relatie op 'uit'.

Andere invalshoek

Ondertussen heeft Peter al acht jaar zijn tweede baantje als Spider-Man. Ook daarin biedt deze game een andere invalshoek. Waar je in de meeste games al vallend en opstaand leert hoe je een superheld moet zijn, is deze Spidey erg bedreven in wat hij doet. Hij is een volleerd superheld en de schrik van elk kwaadwillend persoon in en rond New York. Toch heeft ook Spider-Man zo zijn problemen. Zijn taken als 'vigilante' zorgen er bijvoorbeeld voor dat hij regelmatig te laat komt op zijn werk. Het zou, zo blijkt uit enkele vroege scŤnes, ook een reden kunnen zijn waarom hij en MJ uit elkaar zijn gegaan. Het verhaal belooft dan ook meer diepgang te geven aan de twee levens die Peter Parker leidt - als zichzelf en als Spider-Man - en hoe keuzes voor de ene of de andere kant altijd op een bepaalde manier moeten worden terugbetaald.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3