Mario Tennis Aces Review

Aanwinst voor Nintendo Switch

Uitstekend geschikt voor Switch

Mario Tennis Aces Review

Mario Tennis Aces is een vermakelijke game die bij uitstek geschikt is voor de Nintendo Switch. De game is op veel manieren te spelen en leent zich ideaal voor een potje tennis tussendoor, in de trein of waar dan ook. De game speelt heel soepel en stelt spelers in staat op spectaculaire wijze tennis te spelen, maar dan wel op de 'Mario-manier'. Dat betekent dat Mario Tennis Aces af en toe weinig met serieus tennis te maken heeft, maar leuk is het zeker wel. De game mist wat handigheden, zoals de mogelijkheid om een wedstrijd te herstarten. Ook ontbreken er gevoelsmatig wat features in de multiplayer, zoals goede matchmaking en voldoende instelbare opties, maar dat mag de pret uiteindelijk niet drukken.

Mario Tennis Aces, Nintendo Switch

Prijs bij publicatie: ¤ 49,99

Vanaf ¤ 49,95

Vergelijk prijzen

Onlangs kon je op Tweakers de review van Tennis World Tour lezen. Die tennisgame, waarin grote tennisnamen centraal staan en je een carričre moet zien op te bouwen, stelde op zijn zachtst gezegd nogal teleur. De AI bemoeide zich te veel met het spel en van enige sfeer in de game was geen sprake. We moeten dus nog even wachten op een goede, serieuze tennisgame. Voor gamers met een Nintendo Switch is er echter een tussenoplossing, of misschien wel veel meer dan dat. Terwijl Tweakers op de E3 druk bezig was met allerlei in de toekomst verschijnende games, bracht Nintendo Mario Tennis Aces op de markt, voor zijn console. Een al te serieuze tennisgame is dit niet, maar dat dit spel meer goed doet dan een game als Tennis World Tour, is een understatement.

Mario Tennis is een franchise die inmiddels al bijna twee decennia meegaat, en zelfs nog langer als je Mario's Tennis voor de Virtual Boy meerekent. De serie werd echter groot op de Nintendo 64, en in de jaren die volgden verschenen diverse andere games, zoals Mario Power Tennis voor de GameCube en Wii, Mario Tennis Open voor de Nintendo 3DS, en Mario Tennis: Ultra Smash voor de Wii U. Mario Tennis Aces is de eerste game in de serie sinds Ultra Smash, en logischerwijs ook de eerste die voor de Nintendo Switch verschijnt.

De stap naar de Switch levert al direct een aantal pluspunten op die Mario Tennis Aces meer dankt aan de console dan aan de inhoud van de game zelf. We hebben de Switch sinds zijn introductie al vaker geroemd om zijn handheld-capaciteiten. Games als Skyrim en LA Noire speelden we met veel plezier in de trein, en ook Mario Tennis Aces is bij uitstek geschikt voor een draagbaar platform, zeker als je op dat draagbare platform lokaal multiplayer kunt spelen. Daarnaast kun je de game op traditionele wijze spelen, of met een Joy-Con in je handen als 'racket', waarbij je naar hartenlust kunt zwieren en zwaaien. Voor deze manier van spelen heeft Mario Tennis Aces overigens een aparte spelmodus, genaamd Dynamisch Duel. De hoofdmodi speel je op de traditionele manier, dus met de knoppen van de Joy-Cons of een controller.

Wanneer je kiest voor een potje 'echt tennissen', dus met de Joy-Cons als virtuele tennisrackets, herleven de hoogtijdagen van de Nintendo Wii, toen miljoenen mensen fanatiek stonden te tennissen in hun huiskamers. Dat deden ze destijds natuurlijk met hun eigen Mii's in plaats van met Mario en consorten. Deze manier van spelen lijkt op een bepaalde manier het meest 'zoals in het echt', al is daar wel een kanttekening bij te maken. Je timing en de beweging van de Joy-Con bepalen hoe en waar je slaat, maar bij die klappen hadden we het idee dat de computer ook aardig meehelpt om ballen binnen de lijnen te houden. Alleen als je met slechte timing slaat, heb je kans dat een bal uit gaat. Deze variant heeft dan ook niet dezelfde diepgang als de rest van de game, maar toch is het leuk dat deze spelmodus er is. Er ontstaan namelijk best wat verhitte duels als je dit met twee, drie of vier mensen tegelijk speelt. Daarmee belooft Dynamisch Duel een favoriete spelmodus op feestjes te worden.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True