Door , , 67 reacties

Ergodex DX1De ontwikkelingen op het gebied van de pc zijn de laatste decennia razendsnel gegaan. En onderdeel, het toetsenbord, is echter al deze tijd vrijwel ongewijzigd gebleven. Hoewel het toetsenbord nog steeds voldoet voor het tikken van teksten is het nooit ontworpen met het spelen van games in het achterhoofd. Hierdoor komt het regelmatig voor dat men in het heetst van de strijd met de vingers in de knoop komt te liggen. Bijvoorbeeld het tegelijkertijd van wapen wisselen, een raket ontwijken en de tegenstander om zeep helpen gaat niet altijd even soepel. Ergodex denkt de oplossing voor dit probleem gevonden te hebben met de DX1. Lees meer over dit innovatieve apparaat in deze review.

* De Ergodex DX1

De Ergodex DX1 heeft n eigenschap waarmee het zich echt onderscheidt van alle andere toetsenborden op de markt: de gebruiker kan zelf de positie van de toetsen bepalen. De Ergodex DX1 wordt geleverd met een basisunit met een formaat van circa een A4’tje waarop de toetsen geplakt kunnen worden. Hiermee wordt het mogelijk om alle toetsen zodanig te plaatsen dat deze, een voor de gebruiker, optimale positie hebben. Om dit mogelijk te maken maakt de Ergodex DX1 gebruik van inductie en draadloze communicatie om toetsaanslagen te kunnen registreren.

Ergodex DX1
De Ergodex DX1 kaal zonder toetsen

De toetsen kunnen niet helemaal op een willekeurige plek geplaatst worden. De toetsen moeten op de plexiglazen plaat geplakt worden en ook toetsen die te ver aan de rand geplaatst worden werken niet. Alleen boven het, op bovenstaande foto, donkergekleurde gedeelte worden de aanslagen geregistreerd. Dit is echter meer dan genoeg ruimte om de vijfentwintig meegeleverde toetsen te kunnen plaatsen.

Ergodex DX1
Een klein toetsenlayout experimentje voor het vliegen van helikopters

Het plaatsen van de toetsen is geen moeilijke opgave. Het is simpelweg een kwestie van een stickertje weghalen onder de toets en de toets op de gewenste positie plaatsen. Dat laatste vergt wel enige aanpassingen, het vinden van de optimale layout zal waarschijnlijk niet direct goed gaan. Gelukkig kunnen de toetsen gemakkelijk weer losgehaald worden en op een andere positie geplakt worden. Desondanks zitten de toetsen niet zo los dat ze tijdens het gebruik van positie (kunnen) veranderen, ik heb geen millimeter speling kunnen ontdekken. De toetsen hebben een lichte aanslag en zijn iets gemakkelijk in te drukken dan normaal, iets dat ik persoonlijk wel prettig vind.

Ergodex DX1
Close-up van de stickers op de toetsen

Met de Ergodex DX1 worden een tweetal stickervellen meegeleverd om enig onderscheid te kunnen aanbrengen tussen de toetsen. En vel bevat allerhande voorgedrukte tekens zoals het alfabet, symbolen voor wapens, speciale toetsen et cetera. Het andere vel bevat alleen blanco stickers waarop iets zal moeten worden gezet door de gebruiker. Niet alleen de toetsen kunnen aangepast worden, ook het aanzicht van de bovenkant van de Ergodex DX1. Het is namelijk mogelijk om een vel papier te plaatsen achter de plexiglazen plaat waarop de toetsen geplaatst moeten worden. Hierop kunnen ook gemakkelijk de posities van de verschillende toetsen vastgelegd worden zodat de layout gemakkelijk weer in oorspronkelijke staat hersteld kan worden bij een experiment.

Lees meer over