Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Hoofdredacteur

Huawei VR 2 Preview

Werkt met smartphone en met pc

22 Linkedin Google+

Preview

Soms word je verrast op een beurs als de CES. Dit jaar overkwam het ons op de stand van Huawei, waar naast de gebruikelijke telefoons en tablets opeens ook een vr-headset te vinden was: de Huawei VR 2. Deze headset is een paar maanden geleden aangekondigd, maar is officieel alleen in China te koop. Daarom waren zelfs de medewerkers van Huawei verrast toen ze een week geleden te horen kregen dat de VR 2 mee zou gaan naar de CES. Huawei gebruikt de beurs om te kijken hoe de ontvangst is en overweegt een release later dit jaar buiten China, in ieder geval in de VS.

Wat maakt de VR 2 nou zo interessant in vergelijking met al die andere vr-brillen die al uit zijn? Dat is het feit dat hij ergens tussen een high-end headset, als een Rift of Vive, en een goedkope Daydream-bril invalt. Voor een relatief laag bedrag - 2000 Chinese yuan, omgerekend iets meer dan 250 euro - krijg je een bril met een resolutie van maar liefst 1660x1440 pixels per oog, schermen van 90Hz en de mogelijkheid om hem zowel met een pc als met een smartphone te gebruiken. Dat kan doordat de VR 2 slechts een enkele usb-c-kabel gebruikt om aan een bron gekoppeld te worden, in plaats van losse fullsize-usb-a- en hdmi-stekkers.

De demo die wij voorgeschoteld kregen, was er eentje waarbij de VR 2 aan een smartphone gekoppeld was en we filmpjes konden kijken in een virtueel theater. Nog voor we daaraan begonnen, viel direct al op hoe comfortabel de VR 2 zit. Huawei maakt gebruik van een constructie die we kennen van de PSVR en verschillende mixed-realityheadsets, waarbij de voorkant voor je gezicht hangt, in plaats van er hard tegenaan te drukken. Daardoor kun je hem ook makkelijk opklappen tussendoor. Aanvankelijk waren we bang dat hierdoor flink wat licht naar binnen zou lekken, maar niets is minder waar. De bril dekt netjes af en is fijn af te te stellen. Ergonomisch gezien heeft Huawei het dus zeer netjes gedaan.

Omdat het virtuele filmtheater vanaf een smartphone gedraaid werd, is het moeilijk om de beeldkwaliteit te beoordelen, want de resolutie van de virtuele video’s was duidelijk lager dan wat de displays kunnen weergeven. Toch zagen we aan de fijnmazigheid van de pixelstructuur en de geringe aanwezigheid van het screendooreffect dat het hier om schermen met een hoge resolutie gaat. De lcd-panelen verversen met 90Hz en schotelen daardoor een relatief rustig beeld voor. Op papier zijn oledpanelen wat beeldkwaliteit betreft, vanwege hun hogere contrast, superieur, maar de kwaliteit van de VR 2 viel zeker niet tegen.

Een functie waarmee de VR2 dan weer meer op een goedkope Daydream-headset lijkt, is de tracking. Externe sensors zijn er niet en de bril doet ook niet aan inside-outtracking, waardoor je het moet doen met simpele tracking van je hoofd over drie assen. Het is dus niet mogelijk om bewegingen van boven naar beneden en van voor naar achter te herkennen. Puur voor het bekijken van media is dat niet nodig, maar het betekent wel dat je beperkt bent tot de wat simpelere games.

Omdat een dergelijk trackingsysteem makkelijk van slag raakt, levert Huawei een kleine controller mee die je onder andere kunt gebruiken om de positie in de virtuele wereld te centreren. Die controller bevat verder nog een aantal knoppen, een trackpad en een trigger om door de virtuele menu’s te navigeren, vergelijkbaar met de controller van de Google Daydream.

Dit alles is natuurlijk niet van toepassing als je de bril aan een pc hangt en dat lijkt ons ook het interessantste scenario. De VR2 is namelijk compatibel met Steam VR, waardoor een heleboel bestaande games met de bril van Huawei moeten werken, zolang ze genoegen nemen met de beperkte tracking. Een racegame moet in principe prima werken, maar games die verwachten dat je omhoog, omlaag, naar links of naar rechts beweegt, leveren waarschijnlijk problemen op.

Een vervanger voor een goede mixedrealitybril, of een Rift of Vive is de Huawei VR 2 dus zeker niet. Wel biedt hij duidelijk meer dan een Gear VR Daydream-headset of de komende Oculus Go, op het gebied van beeldkwaliteit, maar zeker ook ergonomisch. Vooralsnog is hij enkel in China te koop, maar wellicht zal Huawei na de demosessies op de CES een release in de VS en Europa overwegen.

Reacties (22)

Wijzig sortering
Jammer dat hij geen tracking heeft, dat is echt een enorm nadeel. Met BTW gaat de prijs sowieso al over de 300, zou me niks verbazen als, als Huawei hem hier uit brengt, hij 350 wordt. In dat geval zou ik mensen die hem voor de pc willen echt aanraden goed na te denken of je niet liever een Oculus rift set koopt voor iets meer.

Zelf dacht ik de touch controllers nauwelijks te gaan gebruiken en voornamelijk cockpit games te gaan spelen waardoor de tracking niet zo belangrijk zou zijn. Ik ben echter heel blij dat Oculus net met zo'n goede deal met alles in een set kwam want uiteindelijk blijkt het andersom, juist de games met tracking en met ondersteuning voor de touch controllers (bijna alles) zijn waar VR echt tot leven komt. Ik zou nu eigenlijk zeggen dat dat veel belangrijker is dan een wat betere resolutie.

Als je dus niet specifiek nu al een groot race of flightsim liefhebber bent en zeker weet alleen daar de bril voor te willen, of per se een bril wil die je ook op de telefoon aan kunt sluiten, dan zou ik deze bril niet aanraden.

Overigens kan zelfs in een cockpit game het gebrek aan tracking een nadeel zijn. Je kunt niet ergens omheen kijken en als je het probeert merk je dat het scherm niet mee beweegt, wat een heel goede manier is om misselijk te worden.

Edit: ik heb het nu overigens over de rift als alternatief, maar wellicht zou een van de mixed reality headsets ook een goede optie kunnen zijn, daar heb ik mezelf niet echt goed meer in verdiept omdat ik zelf de rift nou al heb.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 15 januari 2018 08:34]

Hij heeft zo te zien ook nog een power kabel nodig?
Kan dat niet over usb-c dan?
Kan me voorstellen dat een telefoon niet genoeg kan leveren... Hopelijk kan het dan wel met een powerpack.
Of is het een anti-diefstal kabel?
Is dat geen 3.5mm headphone jack, waar misschien een koptelefoon aan vastzit?
Ik zie alleen een witte USB-C kabel en een zwarte 3.5mm audiokabel. Verder geen aparte stroomkabels ofzo. Ook niet in andere foto's van andere websites. Dus ja, stroom gaat gewoon over USB-C.
Als je hem op een computer aansluit (Via USB C) wordt er dan nog wel gebruik gemaakt van je grafische kaart? Of wordt de grafische processor van je CPU dan gebruikt?
USB-C heeft hogere datadoorvoer. Deze wordt door CPU zelf omgezet in beeld en doorgestuurd. De rekenkracht kan nog wel met behulp van GPU gedaan worden, maar USB-C zit niet op de videokaart dus het wordt zeker nog via CPU gedaan.

Net als USB3 docks met video aansluiting mogelijkheid is een oudere generatie voorbeeld. Zelfs losse USB-monitoren gebruiken alleen USB3.0 omdat dit beelden sneller en beter doorgeeft.
In usb c zit ook displayport, dus het zou kunnen dat het toch direct uot de videokaart komt.
De beelden worden zeker nog steeds door de grafische kaart gegenereerd, echter daarna moet het via USB doorgezonden worden.
Met USB3 zal de doorvoersnelheid ok zijn om dit te doen, echter bestaat de kans dat dit vertraging en dergelijk met zich mee brengt.

Ik weet niet in hoeverre dit systeem te vergelijken is met een VR Ridge setup, Maar dat werkt prima voor VR. alleen merk ik dat daar ook met snelle acties wat blurr en soms drops ontstaan.

Maar dit lijkt me wel een mooi systeem om mee te experimenteren
Die tracking is door een handige Tweaker nog wel weer toe te voegen middels een DIY track IR setup :)
Maar die moet je dan ook weer kopen, geen idee of er hele goedkope varianten zijn maar de gene die ik zie zijn rond de 150-200 euro.

Dan zit je alweer op de zelfde prijs als een Oculus, of in ieder geval er niet heel ver vandaan.
Zelfbouw kan vanaf een paar tientjes!
Ik zie het!
Simpel webcammetje met een petje en je bent klaar.
Ik zit al een tijdje rond te snuffelen in de VR wereld en nu ik deze Huawei zie die ook connectie naar een PC heeft, alleen zonder 6DoF.
Nu ik weet dat dit naar 6DoF te bouwen is met behulp van track IR, is dit wel een hele sterke/goedkope optie om mee te beginnen!
De makkelijke manier is uiteraard de aanschaf van een complete set zoals een Vive of een Rift... maar we zitten niet voor niets op Tweakers.net!

En ook voor racesims en vliegwerk is 6DoF wel erg gaaf!
Als je in Assetto Corsa even voorover buigt om te kijken wel merk je oliedrukmeter in de klassieke Ferrari is en het dan echt kan lezen is de immersie compleet!
Jaa lijkt me echt geweldig om met VR rond te scheuren op mijn favo circuits zonder mijn huis te verlaten. :)
Ik weet ook dat je echt NIET wil crashen omdat je dan zwaar rond gegooid wordt. :9
Lijkt erg veel op de dell vr headset qwua design.
Alleen komt de dell met 2 controllers en wel vrij bewegen in hoogte en om objecten heen kunnen kijken zoals bij de HTC vive.
Hoe sluit je hem op een tablet aan? Kan dat alleen maar met USB-C? Dit lijkt me wel relaxed om een boek te lezen in bed.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 15 januari 2018 08:48]

En hoofdband begint al veel te lijken op andere VR brillen. Zeker als het goed comfy op hoofd zit, zullen aantal fabrikanten zo'n ontwerp overnemen. Hierdoor lijken ze veel op elkaar.

Ja, wat goed is, wil je graag gebruiken. De klassieke hoofdband is namelijk wat stijver en kun je niet lang mee gebruiken.
Gemis van positional tracking is toch wel echt een nono voor een headset die nu op de markt gebracht gaat worden. Jammer, want het ziet er wel echt uit als een comfortabele headset.
Ondanks dat de specs anders zijn is dit haast een kopie van de Sony PSVR kwa hoofdband & visor, alleen de trackingleds ontbreken O-)
Sinds ik weet van een draadlose HTC Vive is er voor mij maar 1 optie als het moment daar is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*