Door , , 132 reacties

Een groot onbekend maar berucht kenmerk van het internet wordt gevormd door de personen die zorgen voor de onstuitbare stroom van illegale bestanden, de zogenaamde warez. Deze duistere kant van het internet werd een tijdje terug opgeschrikt door een plotselinge lichtflits waarbij enkele leden hun verhaal deden tegenover het bekende medium Wired. Tweakers.net breidt het verhaal uit door wat dieper in te gaan op de werkwijze van de warez-scène.

Aan de top van de cascade staan de releasegroepen, groepen mensen die er hun hobby van hebben gemaakt om de nieuwste warez zo snel mogelijk op het web te hebben. Een releasegroep specialiseert zich in een bepaalde vorm van warez, variërend van games en applicaties tot (genres van) films en muziek. Een aparte soort vormen de 0day-groepen, die zich hebben toegelegd op het uitbrengen van de kleinere applicaties die op een dag gelanceerd worden, zoals een IM- of een ftp-applicatie. Afhankelijk van hun werkgebied hebben de groepen verschillende middelen nodig: met name de filmgroepen hebben prijzige apparatuur nodig om de films goed op te nemen en te verpakken, terwijl de mp3-groepen een stuk goedkoper uit zijn.

Betalingen: cash en credits

creditcardAfhankelijk van de geldbehoefte zorgen de groepen voor hun middelen: deze kunnen gesponsord zijn door bijvoorbeeld oud-leden, de leden kunnen zelf geld investeren en soms gaat de groep over tot het verkopen van leechaccounts. Een laatste optie, die met name bij applicatie- en 0day-groepen voorkomt, is het gebruiken van gehackte creditcards. Hiermee koopt de groep de applicaties die ze uitbrengen of de serialkeys die nodig zijn om het programma te kunnen gebruiken.

Veel groepen hangen een creditsysteem aan, waarbij voor elke data-eenheid die men uploadt, er drie gedownload mogen worden: een gigabyte up is bijvoorbeeld drie gigabyte down. Een ‘sponsor’ die de groep bijstaat met geld of apparatuur, krijgt vaak in ruil daarvoor een account dat niet gelimiteerd is met credits: een leechaccount. Daarnaast bestaan er topsites die aan elk lid een bepaald bedrag per maand vragen om te mogen leechen, de zogenaamde paysites. Het verkopen van accounts door paysites of zelfs het verkopen van warez-cd’s en –dvd’s buiten de scène, zoals CrazyBites of Twilight dit deden, wordt vaak gezien als not-done. Bijna iedereen die zich mengt in de warez-scène is van mening dat de scène niet gebruikt mag worden om rijk van te worden: het moet een hobby blijven, een sport.

Taken binnen de groep

filmblikDe releasegroepen krijgen de nieuwste software en media aangeleverd van zogenaamde insiders, mensen die werkzaam zijn in bijvoorbeeld een bioscoop of een cd-perser of die bedrijfsnetwerken hacken om zo aan de nieuwste software te komen. Deze insiders kopiëren hun spullen naar een digitale vorm; hiervoor maken ze vaak gebruik van geavanceerde apparatuur. De gedigitaliseerde data wordt door rippers gecomprimeerd, waarbij het bestand wordt teruggebracht naar een grootte die gemakkelijk over het internet kan worden verzonden.

De bestanden worden vaak gecomprimeerd met behulp van een MPEG-compressie, waarbij een goede ripper voor elke filmscène een ander bitrate gebruikt, aangepast aan onder andere de belichting van de scène, om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Nu zijn de files daadwerkelijk geschikt voor publicatie en kunnen ze worden overgebracht naar zogenaamde topsites.