×

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

Downloaden van muziek: hele en halve waarheden

Door , 84 reacties

De invloed van het internet

Regelmatig verschijnen de muziekmaatschappijen in de media naar aanleiding van een of ander rapport dat aantoont dat het internet schadelijk zou zijn voor de verkoop van muziek. Is dit echter wel altijd even correct, of pakken de grote platenlabels de zaken verkeerd aan?

Jaren geleden, in 1988 om precies te zijn, verscheen een boek met als titel 'Touching the void' over een ongeval tijdens een bergbeklimming. Hoewel het op goede kritieken onthaald werd, bleef het boek slechts een bescheiden succesje dat al gauw weer vergeten was. Tot tien jaar later plots een ander boek met als titel 'Into thin air' verscheen, ook over een een bergbeklimmer die in ernstige problemen komt tijdens een van zijne expedities. Door het verschijnen van 'Into thin air' kwam ook 'Touching the void' weer in de belangstelling en werden er zelfs meer exemplaren verkocht dan toen het boek pas verschenen was, om uiteindelijk zelfs verfilmd te worden en 'Into thin air' te overtreffen wat betreft verkoopcijfers.

Touching The VoidDit alles enkel en alleen omdat er een online boekenwinkel, Amazon.com, een handige tool had die een patroon in het gedrag van zijn klanten ontdekte. Consumenten die geÔnteresseerd waren in 'Into thin air' bleken namelijk ook van 'Touching the void' te houden. Hierop besloot Amazon om het boek uit 1988 aan te raden wanneer klanten naar 'Into thin air' zochten, waardoor er positieve recensies verschenen, wat op zijn beurt de interesse weer aanwakkerde en een vicieuze cirkel van succes creŽerde. Dankzij de onbeperkte winkelruimte, in combinatie met uitgebreide statistieken over het gedrag van klanten, had Amazon van een vergeten boek een ware kaskraker gemaakt.

Het is met dit verhaal echter niet de bedoeling om online boekenwinkels te promoten. Wel illustreert dit opmerkelijke voorbeeld dat het internet voor een volledig nieuw economisch model gezorgd heeft in de media- en ontspanningssector. Volgens sommigen staan we aan het begin van een nieuw economisch tijdperk en dat brengt aanpassingen, maar vooral ook nieuwe mogelijkheden, met zich mee. Door het bijna onbeperkte aanbod nemen consumenten uitgebreid de tijd om virtuele catalogi door te bladeren en lange lijsten met beschikbare titels te bestuderen. Gaandeweg ontdekken ze op die manier dat hun smaak niet zo sterk naar populaire songs neigt als ze oorspronkelijk dachten.

Traditionele verkoopkanalen

Met de traditionele verkoopskanalen was men gebonden aan een beperkte winkelruimte en aan afstanden tot potentiŽle kopers. Het maakte voor dat ene kleine muziekwinkeltje in Utrecht niet uit dat er 20.000 Nederlanders zijn die misschien geÔnteresseerd zouden zijn in een bepaalde cd. Als er namelijk maar drie van die potentiŽle klanten in de onmiddellijke nabijheid van de winkel wonen, dan is het economisch gezien niet interessant om plaats voor dat album te reserveren in de rekken. Mensen leren namelijk vooral die muziek kennen waar reclame voor gemaakt wordt en dus kiest die platenwinkel ervoor om de volledige Top 100 op voorraad te hebben, want dat rendeert.

Interieur muziekwinkel
Traditionele muziekwinkels hebben hoe dan ook slechts een beperkte uitstalruimte

Online winkels worden daarentegen niet met die beperking geconfronteerd. Het maakt voor hen vanuit economisch oogpunt niet uit of er nu honderd of duizend verschillende artiesten in de database staan. Het kost hen namelijk zo goed als niets, in tegenstelling tot de winkelruimte van de oude vertrouwde muziekwinkel. Hierdoor worden online shoppers, die misschien wel op zoek zijn naar die ene single die ze op de radio hoorden, geconfronteerd met heel wat nieuwe genres en artiesten die ze anders nooit hadden leren kennen. Een wereld die niet alleen uit R&B en hippe popsongs bestaat, gaat voor hen open. De strategie van de hedendaagse muziekmaatschappijen, die eruit bestaat zoveel mogelijk reclame te maken om populaire hits te creŽren, gaat hier dus niet langer op.

De 80/20-regel online

In de hedendaagse economie is Pareto's principe algemeen bekend en aanvaard. Deze econoom stelde in het begin van de twintigste eeuw al dat een manager steeds moet proberen om met twintig procent van de inspanningen tachtig procent van de inkomsten te creŽren. In de muziekwereld gaat deze regel misschien wel nog meer op dan in een andere sector. Slechts een handjevol artiesten is hier verantwoordelijk voor het overgrote deel van een miljardenbusiness. De kleine underdog-artiesten die slechts een fractie van de totale omzet veroorzaken krijgen geen metershoge billboards om reclame te maken en worden niet grijsgedraaid op radiostations, omdat ze economisch niet interessant genoeg zijn. De inspanningen zouden te groot zijn om een beperkt resultaat op te leveren.

In de toekomst zal deze 80/20-regel volgens sommigen echter, vooral online, geleidelijk aan veranderen en verdwijnen. De eerste online winkels waren niets meer dan de klassieke muziekwinkel om de hoek, hoogstens waren ze soms iets goedkoper. Na verloop van tijd merkten deze online handelaars echter dat ze meer en meer inkomsten begonnen te verwerven uit de minder bekende titels. Een fenomeen dat logisch te verklaren is aangezien elke lokale muziekwinkel wel een exemplaar van Britney Spears' nieuwste album heeft, maar wie op zoek is naar de grootste hits van 'La Oreja de van Gogh' zal al sneller zijn heil in de online winkels moeten zoeken. Zo bestaat de helft van Amazons verkopen uit nummers die niet in de Top 100.000 voorkomen en valt meer dan de helft van de nummers die bij Rhapsody gestreamd worden buiten de Top 10.000.

Amazon: La Oreja de van Gogh
Online winkels kunnen in principe een onbeperkt aantal artiesten in hun aanbod opnemen

Op die manier is een volledig nieuwe markt ontstaan, met online winkels als CafePress die niets anders doen dan de niche-producten op het internet zoeken, verzamelen en verkopen. Zo verdienen dergelijke creatieve ondernemers hun dagelijks brood met een markt die de grote platenmaatschappijen jarenlang links hebben laten liggen. Ondanks de vele klachten en problemen die men te horen krijgt uit de monden van populaire artiesten en grote platenmaatschappijen, zou men dus ook kunnen stellen dat de kleine en onbekende artiesten die anders nooit een serieuze afzetmarkt zouden bereiken wel varen bij de opmars van het internet.

*