Door Sim Kranenburg

Panasonic EXW784 Review

Leven op grote voet

22-05-2017 • 06:00

50

Singlepage-opmaak

Conclusie

De Panasonic EXW784 heeft een aantal unieke eigenschappen. De opvallendste is de verstelbare draaivoet, waarmee de tv dertig graden gedraaid kan worden zonder hem te verschuiven. Bovendien kan de tv in hoogte worden versteld, waardoor hij zowel op de vloer als op een meubel te plaatsen is. Ook uniek zijn de twee CI+-slots, zodat er twee programma's tegelijk gedecodeerd kunnen worden. Ten slotte kan deze tv nog 3d-weergeven door middel van los aan te schaffen actieve brillen, een functie die zeldzaam wordt.

Het va-beeldpaneel presteert prima en de kleurweergave is in de fabriek keurig afgesteld. De mogelijkheid om hdr weer te geven in hdr10 en hlg-formaat is mooi meegenomen, maar door de relatief lage piekhelderheid en het ontbreken van een fald-backlight zien hdr-beelden er nauwelijks mooier uit dan sdr-beelden. Ook het geluid is goed, maar doordat de luidsprekers naar beneden gericht zijn, klinken stemmen wat minder duidelijk en is het stereobeeld beperkt. Ook is het jammer dat Panasonic heeft bespaard op licentiekosten, waardoor er geen ondersteuning is voor dts-geluid.

De bediening werkt prettig dankzij een goed ontworpen afstandsbediening, die nu is voorzien van een handige knop waarmee je je favoriete app kunt starten. Het besturingssysteem is erg overzichtelijk en de mogelijkheid om tegels op het homescreen te ordenen in mappen, is een nuttige toevoeging. De voor gamers belangrijke inputlag is sterk verbeterd, waardoor deze tv nu een goede keuze is voor consolebezitters.

Het grootste probleem van de EXW784 is de relatief hoge prijs. Die is door de prima bouwkwaliteit en de degelijk uitgevoerde draaivoet goed te verantwoorden, maar voor de 1700 euro die ons 58"-testmodel moet opbrengen, kun je al bijna een oled-tv kopen. Hoewel er niet veel mis is met de beeldkwaliteit van deze tv, presteert een oled duidelijk beter. Deze tv is dus vooral een aanrader voor mensen die de unieke voet wel zien zitten.

Reacties (50)

50
49
26
4
0
19
Wijzig sortering
Een TV review waar er niks over de beeldkwaliteit in de samenvatting en plus-en minpunten wordt genoemd? 8)7 Het is maar wat je belangrijk vindt...
Er is niets mis met de beeldkwaliteit, maar hij is ook niet uitzonderlijk goed (oled's zijn beter). Dat levert dus geen groot plus- of minpunt op. Het zou een beetje raar zijn om een middelmatige beeldkwaliteit bij de plus- en minpunten te zetten toch?
Bedankt voor je reactie. Ik had erbij moeten vermelden dat ik het verder een goede en mooie review vind, waar de beeldeigenschappen verder wel aan bod komen in de review zelf en de conclusie. Bij de plus- en minpunten kan ik het mij nog enigszins indenken dat het niet naar voren komt, al zijn er altijd aspecten uit te lichten. De lage maximale helderheid waadoor de geadverteerde HDR geen meerdwaarde biedt tov SDR content is gewoon een minpunt en het benoemen waard.

Dat er helemaal niks over de beeldkwaliteit te lezen valt in de samenvatting, zelfs als deze middelmatig is, vind ik voor een TV review merkwaardig. Keer op keer ligt de nadruk bij de lezers hier op Tweakers.net op de beeldkwaliteit. Veel eindgebruikers stellen zelfs liever een toestel zonder allemaal toeters en bellen te willen hebben en geven te kennen dat fabrikanten teveel nadruk leggen op smart functies en andere 'nutteloze' mogelijkheden. De samenvatting lijkt zo meer de marketing van TV fabrikanten te volgen ipv de interesse van de lezer en mogelijke eindgebruiker (terwijl ik weet dat je het zo zeker niet bedoeld).
Ik heb even een regel over de beeldkwaliteit aan de samenvatting toegevoegd..
De hdr-weergave biedt niet veel meerwaarde boven sdr, maar er is de wel sprake van een meerwaarde..
Kudo's dat je zoveel en positief reageert. Ik lees/kijk je reviews graag en dat meen ik. Wat mij betreft mag het aantal reviews opgeschroefd worden (niet alleen TV's) als daar een mogelijkheid toe is.
Sim, ik ben een fan van jouw reviews maar hierin vind ik je toch wat te kort door de bocht. Als een televisie middelmatig scoort op beeldkwaliteit (en daar koop je een televisie toch hoofdzakelijk voor), dan mag je dat naar mijn mening best bij de minpunten vermelden...
Maar deze tv scoort niet matig.. Hij scoort middelmatig..
Dat had ik al aangepast en dat verandert niets aan mijn mening. Ik blijf erbij dat je een middelmatige beeldkwaliteit als minpunt moet noemen. Zeker ook omdat je zelf aangeeft dat OLED qua prijs in de buurt komt en beter beeld geeft...
Het woord middelmatig komt in dit geval wat te negatief over. Als ik zeg dat de beeldkwaliteit gemiddeld is kan je het dan met mee eens zijn?

Deze tv heeft een prima beeld, maar een oled is beter. Dat maakt de beeldkwaliteit van deze tv toch niet gelijk tot een minpunt? Het zou een minpunt zijn als alle andere televisies een oled-paneel hadden en dat is simpelweg niet het geval..
Als je in de conclusie terecht wel aangeeft dat hij relatief duur is dan zeg je daar toch ook niet mee dat alle andere televisies goedkoop zijn? Zo zeg je dan toch ook niet dat alle andere televisies een OLED paneel hebben als je aangeeft dat de beeldkwaliteit middelmatig is?
Ik volg je redenatie hier niet helemaal, maar dat maakt ook niet echt uit. ;)

De beeldkwaliteit van deze tv is in ieder geval geen voor- of nadeel.
Zoals ik in de conclusie al aangaf is de prijs wel een nadeel, maar goed te verantwoorden door de dure constructie van de voet. Kwaliteit (in dit geval dus geen beeld- maar bouwkwaliteit) mag wat geld kosten.
Dat het niet benoemd staat betekend niet dat het niet belangrijk is. In de samenvatting en plus-en min sectie benoem je wat opvalt in positieve en negatieve zin. Kennelijk is de beeldkwaliteit gemiddeld, waardoor hier geen opmerking over gemaakt is. Overigens staat in de conclusie wel iets over de beeldkwaliteit.

Ik vind het een prima review.
Nou ja, ik heb onderhand bij letterlijk elke TV en monitor gelezen dat de beeldkwaliteit prima is, dat hoeft er voor mij echt niet meer in. Dat stadium zijn we met LCD ook wel voorbij onderhand. De laagste prijssegmenten doen het al 'prima'. Voor LCD begrippen dan, want het is en blijft een zwaar inferieure techniek waar met veel pleisterwerk een veel te dure TV uit komt.

LCD is en blijft LCD. Als je weet welke techniek erachter zit (IPS/VA/TN), kun je pagina's vol schrijven om de beeldkwaliteit te omschrijven maar het gaat slechts om enkele zaken die eigenlijk bij elke TV wel 'in orde' zijn en daarvan is het ook nog eens simpel gezegd 90% backlight en 10% kalibratie, en dat laatste kun je zelf tweaken... Alles komt aan bod in de review, en de TV heeft geen zaken die het beeld objectief beter maken zoals local dimming. Negen van de tien andere 'verbeteringen' zijn onzin en dus ook niet het noemen waard.

Meestal heb ik wel wat te klagen over een review, maar hier moet ik Sim toch echt bijvallen. Prima stuk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 23:24]

Kan iemand dit uitleggen?

'Er is een dubbel CI+-slot, zodat twee zenders tegelijk kunnen worden gedecodeerd, een functie die alleen op Panasonic-televisies verkrijgbaar is.'

Ik heb heel lang genoten van een Humax HD recorder met een ci+ slot en kaartje er in, waar ik iig 2 programma's tegelijk mee op kon nemen, digitaal. Waarom is er voor twee zenders decoderen, een dubbel slot nodig dan? In mijn ervaring kan dat immers met een enkel slot.

Edit😀 Ik neem dus aan de je met deze TV één programma kunt zien, met PiP nog één en er dan tegelijkertijd 2 op kunt nemen? Waardoor de uitspraak over twee zenders in het stuk niet klopt?

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 22 juli 2024 23:24]

Jouw Humax had geen CI+-slot, maar waarschijnlijk een CAS-slot, twee verschillende technieken. Met CAS kan je meerdere streams tegelijk decoderen, met CI+ niet. Waarom CAS niet in televisies verwerkt is, weet ik niet.

Je kan met een dubbel CI+ slot, twee zender decrypten. Wat je met die decrypted stream doet, dat maakt niet uit.
Interessant en mijn Sony TV heeft CI+, dat gebruik ik en ik kan opnemen met een HD via USB en tegelijkertijd iets anders kijken. Dat is dan 2 gedecoreerde streams met 1 CI+ kaart toch?
Geen idee hoe dat precies kan. Ben alweer een tijdje uit de televisiemarkt.

Mogelijk dat jouw Sony een gecodeerde stream op jouw HDD zet en op het moment dat je die opname wilt bekijken hem dan decodeerd. Ik weet dat een fabrikant daarmee bezig was, maar weet niet of dat uiteindelijk gelukt is (kan mogelijk niet in verband met de timestamps in het gecodeerde signaal).

Met CI+ 1.5 zou het wel weer mogelijk moeten zijn om meerdere streams tegelijkertijd te decoderen.
Van CI+ 1.4 en 2.0 had ik al gehoord maar van 1.5 nog niet. Voor mij is het ook een raadsel wat je juist nodig hebt om bv een programma op te nemen en een ander terwijl te kijken. Ik dacht altijd dat het met één CI+ kaart in een tv met twee tuners moest lukken? (Dual-tuner/Twin-tuner)
Kan ook zijn dat CI+ 1.5 al niet meer gaat komen en/of hernoemd is naar CI+ 2.0... Zoals ik zei, ben er al een tijdje weer uit.

Maar volgens mijn gegevens maakt het niet uit hoeveel tuners je hebt, CI+ kan maar 1 stream tegelijkertijd decoderen.
Je hebt gelijk!

Het is om te gebruiken bij twee aanbieders. En daarnaast bijvoorbeeld voor de combi schotel en kabel. Vooral met schotel bij meerdere aanbieders vanntoepassing in Nederland denk ik... canal+ en een andere aanbieder bijvoorbeeld.
Canal plus? Die heten al meer dan 10 jaar Canal Digitaal ;)
Sorry! Ik leef nog in de jaren 80 en stuurde het bericht via mijn Flux Capacitor.
Ik vond het ook opmerkelijk, want Philips (bijv het Oled model) heeft ook 2 CI+ sloten, waarnee je zowel een (gecodeerde) zender kunt opnemen en een andere zender kunt bekijken.

Loewe heeft dit ook al jaren, waarmee je ook diverse tuners (bijv kabel en sateliet) kunt mixen en door elkaar kunt opnemen en/of kijken.

Tenzij ik iets over het hoofd zien, maar dan moet dat wat beter omschreven worden in de review.
Ik hoop dat meerdere fabrikanten een in hoogte verstelbare voet gaan gebruiken. Ik heb een center speaker van 12 cm hoog. De huidige oude tv heeft een voet en bezel die hoog genoeg zijn om die speaker voor de tv te zetten zonder in beeld te staan.
Kijk al een tijdje voor een nieuwe tv maar vanwege de hoogte van die speaker en dat bij de huidige tv's de voet en bezel bij elkaar geen 12 cm zijn en ik tv niet echt aan de muur kan bevestigen, stel ik aanschaf telkens uit.
Kijk al een tijdje voor een nieuwe tv maar vanwege de hoogte van die speaker en dat bij de huidige tv's de voet en bezel bij elkaar geen 12 cm zijn en ik tv niet echt aan de muur kan bevestigen, stel ik aanschaf telkens uit.
Je kan een alternatieve voet op de TV schroeven via de VESA aansluiting op de achterkant, die normaliter gebruikt wordt om de TV aan de muur te hangen. Een voorbeeld (ook in Duitsland te koop) van zo'n voet die in hoogte verstelbaar is en ook nog eens kan draaien.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 23:24]

Het lijkt mij een beetje een mosterd na de maaltijd tv. Je kan toch beter of een gewone Samsung van 800 euro kopen, of er nog 300€ bij leggen en een lg oled van 2000 € kopen?
Sterker nog je koopt voor hetzelde geld een oled :) Hier net een b6 gekocht voor minder dan wat deze tv kost.
Niet iedereen wil een Samsung tv ;)
Deze tv is dus vooral een aanrader voor mensen die de unieke voet wel zien zitten.

Of mensen die graag 3d kijken...
Anoniem: 343906 @Lankman23 mei 2017 21:49
Komt bij dat ik die voet nu niet bepaald een piece of art vind zogezegd. En al helemaal niet van de achterkant van deze tv gezien.
Mooie review weer. Onze B6 heeft ook geen afneembaar netsnoer, wie dat heeft verzonnen? Gelukkig hebben we geen lange kabel nodig, maar stel je hebt dat wel ivm een ver gelegen stopcontact...

Die draaipoot is wel een leuke feature en een zeer nette inputlag!

Wel gaar dat je als febrikant geen 3d brillen meelevert ... al heb ik liever geen 3d dan Active 3d ...dat vind ik niets.

De prijs is inderdaad veel te hoog voor dit toestel en ik raad mensen gewoon de C6 aan wil je per se 3d hebben. Dan heb je passive 3d , een oled en hdr10 + Dolby Vision.
Mooie review weer. Onze B6 heeft ook geen afneembaar netsnoer, wie dat heeft verzonnen? Gelukkig hebben we geen lange kabel nodig, maar stel je hebt dat wel ivm een ver gelegen stopcontact...
Gelukkig was er iemand anders die verlengsnoeren heeft verzonnen.
Ik snap je reactie wel maar dan zit je met een 'blokje' in het midden ...niet handig, zeker als het moeilijk uit het zicht te plaatsen is.
Wel gaar dat je als febrikant geen 3d brillen meelevert ...
Het niet meeleveren van deze brillen bespaart je zo'n 45 Euro per bril. Aan de andere kant is het ook geen grote investering, mocht je het wel willen.
Tja nu de lg oleds flink mee gestunt wordt is het geen keuze meer. Deze of bv LG 55C6V voor 1888. Die is dan wel curved maar ook 3D (en passief), 4k, HDR etc.
€1700 en dan een mediaspeler die af en toe hapert en die geen dts kan afspelen? Gedurfd!
Waarom 2.2 gamma aanhouden. Dat is helemaal geen standaard. Rec709 volgens ITU gebruikt 2,4. EBU zat op 2,35 maar is ook gewijzigd. BT1886 komt vaak ook uit op 2,35-2,4 op een goede display.
Mijn Sharp 26 inch LCD TV van al meer dan tien jaar geleden (hij wil maar niet stuk gaan....) had al een draaivoet. Retro kan blijkbaar ook "uniek" zijn :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.