Door Henk-Jan de Boer

Symposium 'Alternatieve modellen voor auteursrecht'

Door , 37 reacties

Inleiding op het auteursrecht

Op vrijdag 15 oktober werd in de Beurs van Berlage in Amsterdam een symposium gehouden rond het thema 'Alternatieve modellen voor auteursrecht'. Dit symposium werd georganiseerd door internetprovider Xs4all en voorvechter van burgerrechten op het internet Bits of Freedom. Het doel van de bijeenkomst was om eens te kijken naar de manier waarop in de toekomst het beste omgegaan kan worden met problemen rondom auteursrecht en internet. Onderzocht werd onder andere of met de komst van eenvoudige manieren om data te kopiŽren en in grote hoeveelheden over de wereld te sturen, er geen beter passende vorm van auteursrecht te vinden is. Wij waren bij dit symposium aanwezig in de hoop uit te kunnen vinden hoe de toekomst er in dat opzicht uit zal zien.

Logo's Xs4all en Bits of Freedom

Onder de sprekers bevond zich Christiaan Alberdingk Thijm, de advocaat die Kazaa met succes heeft verdedigd. Ook waren er wetenschappers van verschillende universiteiten gekomen om hun licht over de zaak te laten schijnen. Ten slotte waren er enkele leden uit de Eerste en Tweede Kamer aanwezig, die met elkaar in debat gingen over de wijzigingen van de Auteurswet, zoals die begin dit jaar door de Kamer behandeld zijn, en over de toekomst van het auteursrecht zoals zij die voor zich zagen. Alberdingk Thijm beet het spits af met een bijdrage waarin hij een inleiding gaf op het auteursrecht. Hij zette enkele van de problemen uiteen waarmee rechthebbenden geconfronteerd worden sinds het gebruik van internet een grote vlucht heeft genomen.

* Inleiding op het auteursrecht

Het doel van de Auteurswet 1912 is tweeledig. Hoofdzakelijk wil de wet bescherming bieden aan rechthebbenden, door een 'return on investment' te waarborgen. In tweede instantie hoopt de wetgever met deze bescherming ervoor te zorgen dat creativiteit en innovatie gestimuleerd wordt. Dit doel wringt tegenwoordig nogal eens met de nieuwere technieken waarmee content van welke aard dan ook over internet verspreid wordt. Het doel van de wet blijft overeind, maar de manieren waarop de rechthebbende daadwerkelijk zijn recht hard kan maken zijn niet voorbereid op de nieuwe ontwikkelingen zoals we die in de afgelopen jaren hebben gezien. De Auteurswet is gebaseerd op een vrij statische driehoek van auteur, exploitant en consument, zo betoogde Alberdingk Thijm. Deze driehoek vormt een behoorlijk overzichtelijke situatie waarin iedere functie een vaste plaats heeft.

Christiaan Alberdingk Thijm aan het woord

Met de komst van zaken als p2p-netwerken en weblogs worden de personen die vroeger slechts eindgebruiker waren echter ineens afwisselend ook exploitant of auteur. De eindgebruiker die zijn bestanden deelt, is plotseling exploitant en de weblogger is auteur en dus rechthebbende ten aanzien van zijn geschriften. Voor deze situatie is de Auteurswet niet geschreven. In de 'ouderwetse' analoge omgeving wordt het auteursrecht via centrale tussenpersonen als een boekhandel of een bioscoop in de gaten gehouden en gereguleerd. Op het internet gebeurt juist alles decentraal en is controle vrijwel onmogelijk. Bovendien is er over het algemeen geen sprake meer van fysieke dragers, maar wordt het voorwerp waarop het auteursrecht rust onzichtbaar verplaatst. Het gebied waar dit alles zich afspeelt is wereldwijd, wat extra problemen veroorzaakt bij de handhaving van auteursrechten.

Ten slotte wordt op internet veel gebruikgemaakt van contracten omdat wetgeving meestal ontbreekt. Door deze complicaties is het oude auteursrecht eigenlijk niet effectief meer als middel om belangen van auteurs (creatieve producenten) te waarborgen. Om die reden is op Europees niveau een wetgevingsproces begonnen met als doel de bescherming van rechthebbenden in het internettijdperk op een passende manier vorm te geven. Voor Alberdingk Thijm is wetgeving overigens niet de enig denkbare manier om op een acceptabele manier recht te doen aan de rechthebbenden.

Denkbare alternatieven zijn bijvoorbeeld DRM (digital rights management), individuele contracten tussen auteur en eindgebruiker of een vorm van heffingen die verder gaat dan het huidige systeem van heffingen op blanco beeld- en geluidsdragers. Zo stelde hij eerder al voor om heffingen op bijvoorbeeld computers, cd-branders, mp3-spelers, breedbandinternet of op de peer-to-peersoftware in te stellen. Op die manier zouden rechthebbenden dan gecompenseerd kunnen worden. Ook is natuurlijk een mengvorm tussen deze verschillende opties denkbaar.

*