Door Robert Sinke

Hdd-mp3-spelers: Apple iPod versus Creative Zen Touch

Inleiding

iPod vs ZenIn 2001 ontwikkelde Apple de eerste mp3-speler met een 1,8" harde schijf aan boord. Sinds de introductie van die eerste generatie iPods heeft Apple de koppositie in dit marktsegment nooit meer afgestaan. Het apparaat is gaandeweg geëvolueerd - er werden subtiele wijzigingen in het design en de software aangebracht ten behoeve van de draagbaarheid en het gebruiksgemak van de speler. Vandaag de dag is de positie van de vierde generatie Apple iPods dan ook onaangetast gebleken. Er is blijkbaar nog steeds een grote vraag naar eenvoudig opgezette spelers met een compact en trendy design.

De twee kemphanen naast elkaar: Apple iPod & Zen Touch (rechts)

De concurrentie heeft al die tijd niet stilgezeten, maar op een of andere manier bleven spectaculaire resultaten vooralsnog uit. Apple kan natuurlijk terugvallen op een enorme hoeveelheid marketingkennis, iets wat we ook terugzien in bijvoorbeeld de advertentiecampagnes voor de iPod. Merken als Rio Audio en iRiver brachten geavanceerdere 1,8" hdd-spelers op de markt, maar het grote publiek maalde daar niet om. De iPod was goed genoeg en deed prima wat hij zou moeten doen: muziek beheren en afspelen. Concurrent Creative zag dit alles al enige tijd met lede ogen aan en besloot tot uitbreiding van zijn Zen-reeks. Voorheen bestond deze series spelers uit minder compacte 2,5" hdd-spelers, die het vooral moesten hebben van een gunstige prijs en een prima geluidskwaliteit. Met de komst van de Zen Touch stelt Creative zich echter lijnrecht tegenover Apple op. Het model is overduidelijk gericht op de muziekliefhebber die geen behoefte aan al te veel poespas heeft, maar iets 'anders' dan de iPod zoekt. Alles aan de Creative Zen Touch ademt confrontatie uit: de speler heeft een wit frontje, maakt gebruik van een bewegingsgevoelig bedieningsmechanisme, is vrij compact en relatief gezien behoorlijk betaalbaar. Het belangrijkste speerpunt van de Touch ligt op het vlak van batterijprestaties. In theorie haalt de speler namelijk twee keer zoveel afspeeltijd uit zijn accu dan de iPod.

Theorie valt in de praktijk echter vaak anders uit dan men zou vermoeden. Daarom zal er in deze review op elk testgebied een parallel tussen de Creative Zen Touch en de Apple iPod worden getrokken. De opvallendste kenmerken van elke speler en de onderlinge verschillen worden uitgebreid belicht. Uit dit alles wordt vervolgens in woord en statistiek een conclusie getrokken. Daaruit zal blijken of Creatives poging om een 'simple profile' mp3-speler van formaat af te leveren, al dan niet geslaagd. Tegelijkertijd wordt een beeld geschetst van de prestaties die de vierde-generatie-iPod weet te leveren en in hoeverre de populariteit van Apples concept gerechtvaardigd is. Voordat we naar de volgende pagina gaan, volgen hier eerst nog de officiële specificaties van de Apple iPod en de Creative Zen Touch.

Creative Zen TouchApple iPod
Opslagcapaciteit20GB20GB & 40GB
TransferprotocolUSB2.0FireWire400 & USB2.0