Door , , 5 reacties

Photokina DSLR aankondigingTijdens de Photokina 2004 in Keulen hebben we een aantal digitale camera's voor consumenten voor het eerst kunnen bewonderen. Deze mochten we uitproberen en daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt.

Bij Canon stond de nieuwe lijn voor het najaar van 2004 opgesteld. Dit zijn de onlangs ge´ntroduceerde PowerShots G6, S70, A95 en A400. Verder waren ook de nieuwe Digital Ixus-modellen tentoongesteld, het drie megapixelmodel Ixus 30, de vier megapixelcamera Ixus 40 en grote kleine broer i5 met vijf megapixel.

*Digital Ixus 30 en 40

De specificaties van de drie en de vier megapixel camera's zijn op de Canon-site te vinden en duidelijk is dat de beide camera's nauwelijks van elkaar verschillen. Op het verschil met de megapixels na, is alleen op te merken dat de Ixus 40 digitaal iets verder kan inzoomen, namelijk 3,6x tegen 3,2x voor de Ixus 30. Ook zijn de beide camera's wat de grootte en zwaarte een beetje verschillend. De Ixus 40 is in omvang een kubieke centimeter groter en weegt ook vijftien gram zwaarder dan het drie megapixelmodel.

Beide camera's hebben de beschikking over een 2" lcd-scherm wat tijdens het bekijken van foto's goed van pas komt. Waar we bij de oudere modellen even moeten wachten tijdens het bladeren door de gemaakte foto's, is dit niet meer het geval. Een nieuwe foto verschijnt meteen nadat deze geselecteerd is. Het maken van foto's gaat zonder problemen en het beeld wordt meteen scherpgesteld. Ook het opstarten van de camera verloopt vlot. Binnen een aantal seconden zijn de Ixus 30 en 40 klaar voor gebruik. Verder heeft Canon ook de macrofunctie verbeterd ten opzichte van oudere Ixus-modellen.

* Digital Ixus i5

Deze camera werd de afgelopen week ge´ntroduceerd en heeft niet zoals de bovenstaande camera's de beschikking over een viewfinder. Hierdoor is deze camera een stuk slanker en lichter, terwijl er wel meer megapixels aanwezig zijn. Deze opvolger van de Digital Ixus i is verkrijgbaar in vier verschillende kleuren vier onweerstaanbare uitvoeringen: platinazilver, middernachtblauw, bordeauxrood en stormgrijs.

Canon Digital Ixus i5 rood (klein)

PowerShot A95 en A400
De Canon PowerShot A95 is de opvolger van de A80 en heeft nu de beschikking over vijf megapixels. Ook zijn er meer scŔnes toegevoegd aan de foto-instellingen, terwijl de gemaakte foto's op een groter lcd-scherm kunnen worden bekeken. Dit is samen met de nieuwe Print/share-button ook het enige uiterlijke verschil tussen de twee camera's. De PowerShot A95 voelt verder stevig aan door het gebruik van een metalen behuizing en met de vier batterijen ingeplugd heeft de camera ook meteen gewicht waardoor deze stabieler in de hand ligt.

Het opstarten van de camera is snel te noemen in vergelijking met de bovenstaande camera's. Dit geldt ook voor het maken van de foto's, al wordt de data niet supersnel weggeschreven. Dat geldt niet voor de A400, mede omdat deze gebruikmaakt van een SD-kaart. Het opstarten van de camera is echter niet snel te noemen. Het duurt ongeveer vier seconden voordat de camera gebruiksklaar is en een paar tellen nadat er een foto is gemaakt. Een verbetering van de A400 op zijn voorgangers (A300 en A310) is de toevoeging van 2,2x optische zoom.

* PowerShot S70 en G6

De PowerShot S70 en G6 zijn respectievelijk de nieuwe topmodellen in hun categorie die door Canon worden aangeboden. Zo hebben beide camera's zeven megapixels ter beschikking en kunnen allerlei instellingen handmatig worden aangepast. De PowerShot S70 heeft dankzij de 28-100mm lens de mogelijkheid om landschapfoto's te maken zonder al te ver naar achter te lopen. Voor de PowerShot G6 geldt dat deze snel gebruiksklaar is wanneer deze wordt opgestart. Ook het gebruik van autofocus levert amper vertraging op. Het opstarten van de S70 is even snel te noemen, alleen het gebruik van de autofocus tijdens het fotograferen lijkt wat langzamer. De beeldkwaliteit van beide camera's lijkt echter meer dan in orde te zijn.

Canon PowerShot G6 en S70
Links de PowerShot G6. Rechts de PowerShot S70

Zo kan er met de PowerShot G6 vier keer optisch ingezoomd worden en heeft de lens een bereik van 7.2-28.8mm, wat op 35mm overeenkomt met 35-140mm bereik. Wanneer men dit niet voldoende vindt, kan dit zoals gewoonlijk bij de PowerShot Gx-familie met behulp van een lensadapter worden uitgebreid. Dit is dezelfde adapter als bij de G3 en G5. De ergonomie van de camera is prima in orde, de functies van de knoppen stemmen overeen met de plaatsing en verder voelt de camera ook prettig aan tijdens het gebruik. Zo zorgt het gewicht en de handgreep voor een stabiele positie en dankzij het beweegbare lcd-scherm kan er eventueel vanuit alle hoeken en standen foto's geschoten worden.

Lees meer over