Door Robert Sinke

Cowon iAudio 4 mp3-speler review

Inleiding

Cowon iAudio 4 mp3-speler aankondigingspicjeAl enige maanden is het aanbod van mp3-spelers met flashgeheugen overweldigend. De gemiddelde potentiële koper ziet vaak door de bomen het bos niet meer. Feitelijk ontlopen de verschillende spelers elkaar niet zoveel qua functionaliteit en formaat, dus is het een kwestie van wikken wegen wanneer men een nieuwe speler wil aanschaffen. Het gebeurt maar zelden dat een flashspeler nog voor de feitelijke release bekend raakt onder het grote publiek. Toch ontstaat er zo nu en dan een hype rond een bepaald apparaatje. Zo zagen we een succesvolle pre-releasefase bij de iOps MFP-3x0 en momenteel wordt er in ons land ook reikhalzend naar Samsungs YP-T5 uitgekeken (terwijl de speler elders al een tijdje verkrijgbaar is). Ook Cowon uit Zuid-Korea wist een hype rondom zijn nieuwste flashspeler, de iAudio 4, te creëren. Deze speler zal in dit artikel besproken en beoordeeld worden.

De iAudio 4 wordt geleverd met een stevig beschermhoesje

De iAudio 4 heeft lang op zich laten wachten. Het eerste beeldmateriaal, dat al begin 2004 beschikbaar was, zorgde meteen voor lovende woorden. Het spelertje is namelijk bijzonder fotogeniek. Voor veel mensen is het design van een mp3-speler behoorlijk belangrijk. Vaak gaat de voorkeur dan ook uit naar een goed ogend apparaat en wordt er minder aandacht besteed aan andere zaken. In de voorbije jaren zagen we nog wel eens mooi ontworpen spelers voorbij komen, die ernstig in moesten boeten op het gebied van functionaliteit of gebruiksgemak. Tegenwoordig zijn veel fabrikanten erin geslaagd om een boel extra's in een aantrekkelijk jasje te verpakken. Dit gaat ook op voor Cowons iAudio 4. Het eenvoudige en harmonische ontwerp gaat gepaard met allerhande features en indrukwekkende specificaties:

Cowon iAudio 4
OpslagmediumFlashgeheugen,
128/256/512MB/
1GB opslagcapaciteit
Interface voor data transferUSB1.1
Ondersteunde formatenmp3, wma, asf, wav
Bitrates8~320kbps (mp3, ook VBR)
20~192kbps (wma)
44.1KHz mono (wav)
Outputgegevens10 mW (L) + 10 mW (R) @ 16 Ohm imp.
S/N ratio: 95 dB
Stroomvoorziening,
levensduur per charge
1 x AAA-batterij (1.5V of herlaadbaar),
15 uur (fabrieksopgave)
AccessoiresCreysn koptelefoon
Beschermhoesje
Draagkoord
USB-to-mini-plug
USB-kabel
Kabel voor line-in
CD-ROM: JetShell, JetAudio, drivers
Meertalige handleiding (o.a. Engels)
1 AAA-batterij (niet-herlaadbaar)
Lengte x Breedte x Diepte75 x 32 x 17mm
Gewicht33 gram (zonder batterij)

Er is bewust enkele weken gewacht met het opstellen van dit artikel, aangezien de eerste serie uitgegeven spelers enkele hinderlijke kinderziektes vertoonde. Ondertussen heeft het spelertje de weg naar de consument al enige tijd gevonden. Veel potentiële kopers kijken voorlopig nog even de kat uit de boom, terugdenkend aan de uitgestelde release van de speler en de redenen daarvoor. In deze review zullen we nagaan of de iAudio 4 daadwerkelijk aan de (toch nog) hooggespannen verwachtingen kan voldoen. Puntsgewijs worden de sterke en zwakke plekken van de speler aangestipt, waaruit een passende conclusie voortvloeit.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.