Champions of Anteria Preview

Nee, het is geen The Settlers

Geen Settlers

Er was eens ... een langlopende game-serie die buiten het land van de ontwikkelaars bekendstond als The Settlers. Er was tegelijkertijd een studio uit Düsseldorf die weleens wat anders wilde dan werken aan The Settlers, en dus bedacht de studio een list. Het was een hele sluwe list: de studio wilde een nieuw soort game maken en die verpakken in een oud jasje, namelijk het bekende jasje van The Settlers.

De studio in kwestie is Blue Byte en maakt sinds 2001 onderdeel uit van Ubisoft. De Franse uitgever is streng voor z'n Duitse werknemers. Waar Blue Byte er voor de overname flink op los experimenteerde, mag het van de nieuwe broodheren enkel nog werken aan de meest succesvolle series: Anno en The Settlers. Vandaar die list. Blue Byte bedacht een game met als titel The Settlers: Kingdoms of Anteria, een game die dus zou passen in de serie. Het concept was echter iets anders dan bij de reguliere games uit de serie. De nadruk lag minder op het bouwen van een stad en meer op de strategie van het vechten.

Luisteren naar de fans

De game werd al in 2013 aangekondigd en zou oorspronkelijk al in 2014 verschijnen. De feedback op de eerste tests van de game was echter niet mals. Het voornaamste punt van kritiek was dat de game te veel afweek van de formule van de serie. Ubisoft besloot het project nog eens flink tegen het licht te houden. Dat zorgde niet alleen voor het nodige uitstel, maar het leidde er ook toe dat de list lijkt te werken. De band met The Settlers is losgesneden en de game wordt als Champions of Anteria op de markt gebracht. Enkel als download en enkel voor Windows, voor de schappelijke prijs van 30 euro. Vlak voordat Blue Byte de laatste hand legt aan het project mochten wij alvast wat beurten meedraaien in de game.

De makers geven uitleg over Champions of Anteria.