Door , , 102 reacties

The Witness is een game die voortborduurt op de vervlogen successen van games als Myst, maar dan met een heel eigen stijl. De steeds moeilijker wordende puzzels kennen een gelijke basis, maar blijven lastig door de steeds veranderende regels. De manier waarop het spel zijn speler stukje bij beetje leert hoe de puzzels in elkaar zitten, waardoor steeds complexere puzzels opgelost kunnen worden, is ijzersterk en geeft veel voldoening. Ondanks die goed in elkaar zittende leercurve is The Witness niet makkelijk. Het gebrek aan verhaal en context, waardoor spelers niet exact weten wat ze moeten doen en wat het einddoel is, zou een hindernis kunnen zijn voor wie liever wat meer bij de hand wil worden genomen. The Witness is daardoor ook niet geschikt voor iedereen. Wie zich durft vast te bijten in een pittig puzzelspel heeft echter een heerlijke game aan The Witness. Zeker als filosofie ook binnen je interessegebied valt.

Prijs bij publicatie: € 37,-
Geteste uitvoering: The Witness, PlayStation 4
Eens in de zoveel tijd verschijnt er een game die geheel onverwachts een doorslaand succes wordt, zonder dat iemand dat zag aankomen. Cities: Skylines is een goed voorbeeld. Dat spel 'leende' het concept van SimCity en voerde het vervolgens zo veel beter uit dat er direct een miljoenenpubliek klaar stond om de game te spelen. Of voor The Witness eenzelfde lot is weggelegd valt nog te bezien, maar de kwaliteit van de game zal in elk geval niet in de weg staan. Deze moderne bewerking van het genre dat ooit werd gedomineerd door Myst is intrigerend genoeg om spelers lang geboeid te houden.

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: pc (Steam)

Op het oog is The Witness, waar ontwikkelaar Jonathan Blow al in 2008 aan begon te werken, niet direct een memorabel spel. De speler wordt losgelaten in een spelwereld die weliswaar mooi en kleurrijk is ingevuld, maar waarin niets gebeurt. Dat kun je letterlijk nemen. Er zijn geen levende wezens in het spel, maar alleen standbeelden van mensen die versteend lijken. The Witness legt niet uit wat daar de reden van is. Het spel laat de speler ronddwalen zonder een verhaal te bieden, of zelfs maar een reden te geven waarom je dat überhaupt zou willen doen. Je staat er alleen voor, in een kleurrijke, stilstaande wereld die gevuld is met puzzels.

Bij het ontwaken in een kasteel los je al meteen de eerste simpele puzzels op. Vervolgens loop je naar buiten om te onderzoeken wat er aan de hand is in deze vreemde wereld. Het ontbreken van elke vorm van context of uitleg is daarbij een drijfveer. Doordat je niet weet wat er speelt, is er juist méér reden om op onderzoek te gaan. De antwoorden op vragen over wat er precies is gebeurd op het eiland en waarom jij daar nu in je eentje rondloopt liggen echter niet voor het oprapen. Sterker: The Witness stelt die vragen vooral zelf. Het spel daagt de speler uit om na te denken over allerlei filosofische, wetenschappelijke en religieuze vraagstukken, en over de eventuele relaties daartussen.

Dat achterliggende gedachtegoed wordt gecommuniceerd via voicerecorders die je in de spelwereld kunt vinden, en via filmpjes die je op een bepaalde plaats in de spelwereld mag bekijken. De geluidsfragmenten en filmpjes laten quotes horen en zien van bekende en minder bekende mensen die verschillende soorten vraagstukken bespreken. De betekenis daarvan is multi-interpretabel en lijkt vooral voer voor discussie te zijn. Op internet zijn diverse theorieën te vinden, bedacht door gamers die The Witness al hebben uitgespeeld. Zij delen daarin hun visie op wat de maker heeft willen vertellen met het spel, wat de rol van 'the witness' precies is, en hoe de filmpjes en geluidsfragmenten daar aan bijdragen. Interessante materie voor de een, meer diepte dan gewenst in een videogame voor de ander. Het spel verplicht je overigens nooit om over de eventuele betekenis na te denken. Trekt dat aspect je niet aan, dan kun je The Witness ook 'gewoon' als puzzelspel spelen.