Door Bram Kouwenberg

Nieuwsposter

Archos AV320 Video Recorder

Video afspelen

VideoHet afspelen van video zal wellicht de doorslaggevende factor zijn om te kiezen voor de aanschaf van de AV320 in plaats van een reguliere mp3-jukebox. Door de steeds goedkoper wordende breedbandaansluitingen kan de gemiddelde internetter steeds makkelijker films van zijn of haar gading van het net halen. Zou het nu niet ideaal zijn om tijdens die saaie treinreis of slaapverwekkende colleges lekker een filmpje op de AV320 te kijken ?

Jammer genoeg is het afspelen van films nu juist het punt waarop de speler het meest negatief opvalt. Volgens de specificaties zou de AV320 namelijk zowel Xvid-bestanden als DivX 4 en 5-films moeiteloos moeten afspelen, mits het geluid hiervan op CBR is geëncodeerd. Hier treedt al het eerste probleem op, omdat bij de meeste films die op internet verkrijgbaar zijn, het geluid in VBR is opgenomen. Dat betekent dat de AV320-bezitter elke binnengehaalde film eerst op de pc opnieuw moet encoderen, een karweitje waar natuurlijk niemand op zit te wachten. Daarnaast maakt de AV320 zijn belofte qua codecs ook niet waar; het afspelen van DivX 5-films gaat nog wel, maar de Xvid- en sommige DivX 4-codecs (laat staan DivX 3.xx) worden toch niet herkend en leveren enkel foutmeldingen op. Tenslotte was het ook nog eens het geval dat bij enkele lange DivX 5/CBR-bestanden het beeld en geluid niet synchroon liepen. Een firmware-update die dit probleem zou moeten verhelpen slaagde hier helaas niet in. Alleen bestanden die door het apparaat zelf met de meegeleverde Recorder waren opgenomen, werden vlekkeloos weergegeven, waarbij het niet uitmaakte of het lange of korte filmpjes betrof.

Afgezien van deze teleurstelling was het uiteindelijk dus wel mogelijk een paar filmpjes op het apparaat af te spelen. Het is dan ook wel grappig om een met de DVR100-uitbreiding van tv opgenomen Godfather I op een schermpje van 3,8" doornsnede afgespeeld te zien worden. Of het kijken van een film op zo'n schermpje een zinvolle bezigheid is, is iets dat elke potentiële koper maar voor zichzelf uit moet maken. Mijn persoonlijke mening is dat dit best te doen is. De kwaliteit van de schermweergave is namelijk zeer acceptabel en de resolutie van 320 x 240 is net groot genoeg om zaken scherp genoeg weer te geven. Mocht dit toch niet genoeg zijn, dan is het ook nog altijd mogelijk om de AV320 op de tv aan te sluiten. De weergavekwaliteit is dan te vergelijken met die van een gemiddelde VCR. Kan toch handig zijn om zelf je DivX-jes mee te nemen als je bij een vriend of vriendin film gaat kijken, alleen moeten ze dan dus wel in het goede formaat zijn... Het apparaat kent overigens een instelbare bookmark-mogelijkheid, die de gebruiker in staat stelt bij opnieuw opstarten de film bij het laatste fragment verder af te spelen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite