×

Ride Review

Gran Turismo met motoren

Door , 48 reacties

Gran Turismo?

Ride probeert de Gran Turismo onder de motorracegames te zijn, en alleen al door het gebrek aan concurrentie op dat gebied lukt dat vrij aardig. De game biedt een behoorlijke collectie motoren van alle grote fabrikanten en combineert dat met prima gameplay, die ook nog op allerlei manieren in moeilijkheidsgraad aan te passen is. De game mist echter een flink stuk presentatie, evenals spelplezier op de wat langere termijn, en bovendien wordt Ride gehinderd door irritant lange laadtijden en de nodige bugs. Dat maakt dat Ride geen hoogvlieger is. Door het gebrek aan andere goede motorracegames en door de uitdaging die te vinden is in het besturen van de motoren, is het spel echter toch wel een proefritje waard.

Ride, PlayStation 4

Prijs bij publicatie: € 57,99

Vanaf € 21,95

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (5)

Waar fans van autoracen een ruime keuze hebben als het gaat om wat voor games ze kunnen spelen, is de spoeling voor fans van motoren een stuk dunner. Zo af en toe passeren games op basis van de Superbikes of MotoGP de revue, en er zijn wat games waarin motoren een bijrol spelen, maar dan heb je het wel gehad. Alleen al daarom is het leuk dat er eens een ontwikkelaar is die het over een andere boeg gooit. De Italiaanse ontwikkelstudio Milestone probeert het met motorracegame Ride, dat in maart op de markt kwam.

Getest op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: pc, Xbox One

Het is eigenlijk heel eenvoudig om uit te leggen wat voor game Ride is. Neem Gran Turismo, vervang de vierwielers door tweewielers, en je hebt al een aardig beeld. Die vergelijking is trouwens even treffend als oneerlijk, want waar Polyphony Digital al bijna twintig jaar bezig is met de Gran Turismo-serie, is dit Milestones eerste poging als het gaat om een game die niet aan een bepaalde licentie hangt. In dat licht bezien doet Ride het alvast heel aardig, want elke gamer zal de gelijkenissen met de vermaarde autoracegames na een paar uurtjes spelen al wel in de smiezen hebben, zeker wat betreft de opbouw van World Tour, de hoofdmodus in het spel.

Het begint allemaal met een broodnodige tutorial. Racen op een motor doe je immers niet elke dag, dus is het best even handig om je de besturing eigen te maken. Het leukste aan de tutorial is dat de game automatisch de verschillende instellingen aan je voorschotelt. Zo probeert Ride de speler het verschil te laten voelen tussen de 'makkelijke' standaardinstellingen en de settings die horen bij Pro, waarbij Ride verandert in een simulatie. Dat betekent bijvoorbeeld dat je minder geholpen wordt bij het stabiel houden van je motor, en dat je je voor- en achterrem handmatig moet bedienen in plaats van dat één knop beide remmen activeert.

*