Door , , 55 reacties

In Skylanders: Trap Team kun je vijanden verslaan, maar je kunt de boeven ook vangen en er vervolgens mee verder spelen. Daar heb je wel nieuwe Traps voor nodig, waarvan je de meeste apart aan zult moeten schaffen. Het spel is behalve leuk dus ook prijzig, want je wilt ook de nieuwe Trap Master Skylanders hebben. Daar kunnen je bepaalde delen van de spelwereld mee openen. Los van de inhoud van de game is Trap Team ook beschikbaar voor iOS, Android en Fire OS, het kan dus gespeeld worden op tablets. In het Starter Pack zit een speciale Portal en een voor kinderhanden zeer geschikte controller. De tabletversie kan zelfs gespeeld worden als je je Portal, controller en poppetjes vergeten bent.

Prijs bij publicatie: € 74,99
Verkrijgbaar vanaf: € 38,76

Is Skylanders kinderachtig? Zeg het tegen de directeur van uitgever Activision en hij zal het lachend bevestigen. Hij zal vervolgens aan zijn bankrekening denken en proestend over de grond rollen. Want Skylanders is misschien niet de meest diepgravende game, het is wel een ongekend succes waar andere uitgevers openlijk jaloers op zijn en dat ze gretig proberen te kopiëren. Disney bracht een jaar geleden Disney Infinity op de markt en Nintendo hoopt tegen het einde van dit jaar zijn Amiibo-poppetjes in de winkel te hebben.

Gespeeld op: iOS (dezelfde versie is ook geschikt voor Android en Fire OS)
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Wii, Wii U, Nintendo 3DS

Het concept is steeds hetzelfde; kleine kleurrijke poppetjes met een nfc-chip ingebouwd spelen de hoofdrol in een game. Het digitale evenbeeld van de fysieke poppetjes kan opgeroepen worden in de game en de progressie die de speler met het poppetje maakt, wordt opgeslagen in de chip. Het voordeel daarvan is dat het poppetje meegenomen kan worden naar iemand anders, inclusief de digitale eigenschappen. Maar wat de directeuren van Activision, Disney en Nintendo pas echt vrolijk maakt, is dat de games inspelen op de verzamelwoede van kinderen. Want één Skylander is geen Skylander. De game wordt pas leuk als je er meer hebt dan de twee die je bij de game krijgt. En de uitgevers zorgen er wel voor dat er een overvloed aan poppetjes bijgekocht kan worden. De Starter Pack van de game is dus leuk voor de kids, maar tegelijk een sluiproute naar de portemonnee van de ouders.

Nieuw concept

Is dat erg? Nee, want de Skylanders-games zijn leuk genoeg, en ontwikkelaar Toys for Bob weet elk jaar weer genoeg te verzinnen om de jaarlijkse update interessant te houden. Na de eerste game kwam Toys for Bob met een logisch vervolg; grotere Skylanders. Omdat kleinere Skylanders minder leuk zijn, moest het iets nieuws verzinnen. Daar slaagt de studio tot nu toe wonderwel in. Na de deelbare poppetjes van een jaar geleden komt de studio nu met een geheel nieuw concept; vijanden opslaan in brokken kristal.

Activision onthult Trap Team.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.