Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Samsung Gear S Preview

Een smartphone om je pols gevouwen

08-09-2014 • 13:00

111

Multipage-opmaak

Inleiding

Googles Android Wear-platform bestaat pas sinds juli, maar in die korte tijd heeft het besturingssysteem een behoorlijk vlucht genomen. Op moment van schrijven zijn er maar liefst zes verschillende smartwatches uit of aangekondigd die opgebouwd zijn rondom Googles nieuwe Android-tak. Daardoor zou je bijna vergeten dat er nog meer platforms zijn. Zo is het bijna zeker dat Apple zeer binnenkort met een eigen horloge komt en dan is er nog Samsung, dat al sinds vorig jaar smartwatches maakt; eerst met Android, en nu met Tizen.

Op IFA toonde Samsung zo'n nieuwe smartwatch met Tizen, de Gear S, en de filosofie achter dat product staat haaks op dat van eerdergenoemde Android Wear-horloges. Die laatste zijn echt bedoeld als accessoire voor een smartphone en kunnen bijvoorbeeld niet zelf verbinding maken met internet, draaien slechts simpele apps en stellen zonder een gekoppelde telefoon weinig voor. Met de Gear S wil Samsung naar eigen zeggen de smartphone-ervaring naar de pols brengen, en dan op een standalone manier.

Wat krijg je dan? Een kolos van een smartwatch vol met sensors, antennes, features en apps. Of je daar in de praktijk nou blij mee moet zijn, hebben we op de IFA proberen uit te zoeken.

Het horloge en de interface

Met al die hardware is een klein, elegant horloge uitgesloten en Samsung lijkt dat feit omarmd te hebben door juist voor een extra groot scherm van 2" te kiezen en dat ook nog eens te krommen. Het gaat om een Super Amoled-scherm met een resolutie van 480x360 pixels dat er indrukwekkend uitziet vanwege de felle kleuren en het diepe zwart. Onder het scherm zit een fysieke homeknop en er is ook een lichtsensor aanwezig zodat de helderheid zich automatisch aanpast aan de situatie waar je je in bevindt. De gekromde vorm geeft hem een futuristich uiterlijk; dit is duidelijk geen smartwatch die poogt een traditioneel klokje na te bootsen.Samsung Gear S op IFA

Samsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFA

Wat naast dat moderne uiterlijk meteen opvalt is de forse dikte en de algehele omvang van het horloge. De van metaal gemaakte kast is groter dan die van welke smartwatch we tot nu toe gezien hebben. Zelfs om een mannenpols ziet de Gear S er enorm uit en zo voelt hij ook, en dat zou in het dagelijks gebruik best wel eens storend kunnen worden. De bandjes zijn verwisselbaar, en Samsung heeft ook smallere bandjes, maar dat verandert eigenlijk alleen het uiterlijk, niet het draagcomfort.

De kromming zorgt ervoor dat het überhaupt mogelijk is om een 2"-scherm te gebruiken, maar het heeft ook een nadeel: reflecties. Het zal deels door de grote hoeveelheid lampen op de stand van Samsung komen, maar de kromming zorgt ervoor dat een groter deel van de omgeving weerspiegeld wordt in het scherm, wat de kans op irritante reflecties vergroot. Werken met het gebogen touchscreen voelt in het begin een beetje gek, omdat je niet zomaar verticaal kan swipen; je moet je vinger echt bewust op het scherm blijven duwen terwijl je over de kromming heen veegt.

De bediening van de interface is hetzelfde als bij eerdere smartwatches van Samsung die met Tizen uitgerust zijn, zoals de Gear en de Gear 2. Vanaf het homescreen kan je vanuit de vier hoeken vegen om andere delen van de interface op te roepen. Door van boven naar beneden te vegen zie je wat statusicoontjes, met een swipe in tegenovergestelde richting roep je het app-menu op, door naar links te vegen wandel je langs verschilende homescreens en links van het homescreen zit S Health? Als je de interface op die manier verkent snap je meteen waarom Samsung de vergelijking met een smartphone maakt, want de mogelijkheden zijn net als bij de telefoons van het bedrijf behoorlijk overweldigend. Als gebruiker van de Gear S zal je waarschijnlijk flink wat tijd turend naar je pols en swipend doorbrengen.

Samsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFASamsung Gear S op IFA

Net zoals andere smartwatches kan je de Gear S aan een telefoon koppelen en notificaties doorsturen, maar het is ook mogelijk om apps rechtstreeks op het horloge te draaien. Samsung levert er zelf een paar mee, zoals het uitgebreide S Health voor fitness tracking. De navigatiesoftware 'Here' van Nokia is bijvoorbeeld ook standaard aanwezig en daarnaast kan je apps downloaden uit de Gear downloadwinkel.

Net een smartphone

Onder de motorkap bevat de Gear S een niet nader gespecificeerde dualcore-soc, 512MB geheugen, 4GB aan opslaggeheugen en een 300mAh accu. Op het vlak van sensoren hebben we te maken met een accelerometer, een kompas, een gyroscoop, een stappenteller en een hartslagmeter. In dat opzicht is er nog niet zoveel verschil met Android Wear-horloges.

Maar daarnaast heeft de Gear S ook nog de beschikking over wifi n, gps, een uv-sensor en een simkaart-slot. Dankzij die wifi-ontvanger, het simslot en de gps-antenne is het mogelijk om de Gear S zonder smartphone te gebruiken. Apps kunnen via een wifi- of 3g-verbinding rechtstreeks het internet op en dankzij de gps-ontvanger kun je bijvoorbeeld gaan hardlopen zonder dat je een smartphone mee hoeft te nemen. De uv-sensor vertelt je of het verstandig is om wat zonnebrand op te smeren.

Samsung Gear S op IFAHet is knap dat Samsung al die technologie in een horloge heeft weten te stoppen, maar we hebben onze twijfels bij het praktisch nut. Om hem echt standalone te gebruiken zal je een simkaart in moeten prikken, extra kosten dus. En als iemand je wilt bellen, moet hij/zij dat dan doen op je horloge of je smartphone? Want de simkaart is er niet alleen voor de dataverbinding, je kan de Gear S als volwaardige telefoon gebruiken en ermee bellen.

Veel zaken zal je verder dubbel uit moeten voeren als je de smartwatch standalone wil gebruiken. Gekoppeld aan een smartphone worden bijvoorbeeld Twitter of Facebook-notificaties simpelweg doorgestuurd. Maar als je hem los gebruikt, zal je dus een losse apps op het horloge moeten draaien. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor je e-mails. Dan is het dus net alsof je met twee smartphones rondloopt.

De gelijkenissen met een smartphone gaan overigens nog verder. Samsung heeft bijvoorbeeld een onscreen toetsenbord ingebouwd, net zoals we dat kennen van een smartphone. Op het 2"-scherm zijn de toetsjes echter veel kleiner en hoewel we met even priegelen wel de naam 'Tweakers' konden tikken moeten we er eigenlijk niet aan denken om via het kleine toetsenbordjes berichtjes te versturen of beantwoorden.

Tot slot

De Gear S is geen smartwatch zoals we ze de laatste tijd gezien hebben; een accessoire voor je telefoon. Nee, de Gear S is eerder die telefoon, maar dan kleiner, krommer en voorzien van een polsbandje. Je kunt ermee bellen, er is een virtueel toetsenbord, je kan apps draaien, hij heeft gps, kortom, op functioneel gebied staat hem weinig in de weg. De Gear S is dus eigenlijk alsof je een tweede telefoon bij je hebt, maar dan om je pols. Dat is een knappe prestatie van Samsung. Maar, hoewel kleiner dan een telefoon is het echter nog steeds een fors apparaat, dat ergonomisch weinig indruk maakt.

Los van de uitvoering hebben we sterk onze twijfels bij het concept. We zijn niet tegen het zelfstandiger maken van smartwatches, dus de toevoeging van wifi en gps vinden we slim. Maar een simslot? Een onscreen toetsenbord? Een belfunctie? Het lijkt functionaliteit die gebouwd is omdat het er interessant uitziet in reclamefilmpjes, of simpelweg 'omdat het kan'. Wij kunnen ons echter maar moeilijk voorstellen dat er veel mensen zijn die al die functionaliteit in de praktijk willen, en zullen gebruiken. Daarnaast vragen we ons wat dit allemaal wel niet van de accu vraagt, die is relatief klein.

De markt voor smartwatches is nog jong, en wellicht dat dit soort horloges ergens in de toekomst, als de technologie veel geavanceerder is en het kleiner en zuiniger kan, nog een keer aan zal slaan. Op dit moment voelt de Gear S echter compleet over the top en daardoor nodeloos ingewikkeld. Tel daarbij op dat hij 399 euro gaat kosten en hij enkel met Samsung telefoons werkt, en we kunnen ons niet voorstellen dat Samsung er veel van zal verkopen.

Reacties (111)

111
101
57
11
0
35
Wijzig sortering
Ik snap niet dat er zo negatief gedaan wordt over het concept, waarbij de smart-watch uitgerust is net een sim-kaart slot. Naar mijn mening is dat nu juist de stap waar smart-watches pas echt interessant zijn. Ik zie ze dan ook als mogelijk vervanger van de smart-phone.

Die smartphones worden als maar groter om een steeds beter display te kunnen bieden, maar lopen daar tegen de grenzen van gebruiksgemak en draagbaarheid (in een broek) aan. Ik zou het interessant vinden als mijn smart-watch de connectiviteit en de notificaties voor zijn rekening neemt, en ik een ander apparaat (tablet, laptop, desktop, net wat ik in de buurt heb) gebruik om echt iets te zien/lezen/produceren als ik er tijd en aandacht voor heb. De smart-watch heb ik altijd bij me, altijd, en die andere apparaten maken gebruik van zijn connectiviteit en (dus?) content. Dat zou voor mij de ultieme miniaturisatie en eenvoud zijn in communicatie, doordat de smartwatch automatisch dan ook het verbindende of centrale element is tussen al mijn apparaten.

Ik begrijp dat deze uitvoering van Samsung door zijn formaat nog niet helemaal voldoet aan het ideaalbeeld van dit concept, maar ik vind het een beetje kortzichtig om het daarmee zo negatief te reviewen. Laten we hopen dat de hardware makers massaal deze weg inslaan en snel met nog kleinere, flexibelere, feature-rijke smartwatches komen.

Die veredelde stappentellers en hartslagmeters, waarmee je het gros van de andere 'smart'-watches kunt samenvatten bestaan al tientallen jaren (maar dan zinder fancy LCD scherm) en hebben naar mijn mening een minieme meerwaarde.
Volledig mee eens;
het concept van een GMS op m'n pols ben ik heel genegen.
moet ik er niet steeds aan denken om die gsm mee te "sleuren"

Bellen doe ik dan wel met een BTheadset (dan moet je die wel overal mee nemen, maar is een stuk kleiner/handiger.
En ja zou wel willen dat hij minstens 36 uur mee kan gaan bij redelijk gebruik.
Dan nog zou ik hem steeds 's nachts moeten opladen, maar met wat overschot voor occasioneel zwaar gebruik.

Nu nog 2 uittrekbare "vingerdopjes" voor rond je pink en duim om die om te vormen tot speaker en mic 8-)

Over design gesproken, tjach lijkt mij wel dik maar moet je mijn huidig horloge zien, die is ook redelijk en kan enkel tijd datum aan geven en moet ik per 2 maanden corrigeren (datum).
Maar ik hou meer van een uurwerk dan van een gsm.

kan me best voorstellen dat ik binnen een iteratie of 3, 4 mij er een aanschaf en m'n gsm de deur uit smijt, heb ik maar 1 sim nodig.
Zo praktisch lijkt mij een GSM om de pols niet, als je in de auto stapt om te gaan rijden moet je deze strikt genomen volgens mij afdoen omdat je tijdens het rijden geen telefoon mag "vasthouden".
En zo'n headset in je oor? Vanaf waar mag wel? Vanaf je pols, schouder of hals? Zolang je je handen vrij hebt is het volgens mij geen probleem.
schakelt toch automatisch over op de handsfree kit van m'n wagen.
geen probleem.

PS ik hou mijn uurwerk 'nooit' vast om m'n arm, mijn uurwerk houd mij vast.
Als je kijkt naar de bestaande jurisprudentie kan het vasthouden van een mobiele telefoon volgens mij ruim worden geïnterpreteerd en een gsm om je pols valt daar onder.

Zie ook:

https://www.politievakbla...sprudentie/Toon.aspx?Id=6
http://www.uitspraken.nl/vindplaats/verkeersrecht?q=AV3538
Ik begrijp dat deze uitvoering van Samsung door zijn formaat nog niet helemaal voldoet aan het ideaalbeeld van dit concept, maar ik vind het een beetje kortzichtig om het daarmee zo negatief te reviews.
Een review gaat toch over het huidige product? Niet over de mogelijke volgende incarnaties ervan. En laten we wel wezen, reviews van de andere watches zijn vaak al niet al te positief over de grootte ervan en deze is weer stukken groter! Dat is gewoon niet handig, en in veel gevallen niet mogelijk om je pols! Een verdiende negatieve review wat mij betreft.
Hetgeen wat ik mij nu afvraag met deze soort autonome smartwatches is waar het pipboy idee van de Fallout serie is gebleven.
Meer ruimte, comfortabeler, groter scherm, door de grotere ruimte betere hardware.
Misschien wel wat zwaarder maar beter dan de watch ideeën lijkt mij?
Pak de lengte van de arm. Orienteer het scherm 16:9 of zelfs 21:9 gelijk aan je onderarm. Noem het geen watch maar bracelet. Of een Bratch! Het horloge moet je loslaten. Het zou in mijn beleving een autonome accesoire moeten zijn die je makkelijk aan en uit kan trekken. (Op of af doen).

Ik ga ergens heen. Pak Bratch doe om en go!
Ik ben geariveerd op ... mijn werk of whatever. Doe af en zet op je desk als HUB.

Ik denk dat juist bij de dames de kans ligt om een doorbraak te creeren een mooie bracelet die losjes om de pols zit. Daar kan je pas info op kwijt.

Die oude casio rekenmachine horloges zie je ook niet meer. Te veel gepriegel.
Go large and take a Bratch!

End of Line
Begrijp me niet verkeerd, maar hardstikke goed idee, alleen dan moeten de opklapbare schermen wel stevig genoeg zijn en het zal dan ook nog wat extra stroom verbruiken( grotere oppervlakte aan scherm). Ik weet niet of je dit allemaal op dit moment, met de huidege techniek van vandaag, comfortabel kunt dragen.

Wordt allemaal iets te zwaar denk ik zo, of het wordt allemaal nog duurder, maar ergens is de grens.
Als ze het hele ding zo breed maken als de kast dan is het een smart-bracelet. Misschien weer vrouwen die dat zien zitten.
De gelijkenissen met een smartphone gaan overigens nog verder. Samsung heeft bijvoorbeeld een onscreen toetsenbord ingebouwd, net zoals we dat kennen van een smartphone. Op het 2"-scherm zijn de toetsjes echter veel kleiner en hoewel we met even priegelen wel de naam 'Tweakers' konden tikken moeten we er eigenlijk niet aan denken om via het kleine toetsenbordjes berichtjes te versturen of beantwoorden.
Wat dit betreft wil ik graag reclame maken voor minuum. Die heeft daar wat op verzonnen. en ja, de Nederlandse taal is sinds niet al te lang beschikbaar.
Werkt dat ook op Tizen dan?
Whoops, dat had ik niet gezien. Maar als je het een goed idee vind vote dan HIERRRR.
Tot nu toe vind ik de smartwatch een gimmick product. Het KAN en zal mischien wel uitgroeien tot een volwaardig apperaat maar dat zie ik niet snel gebeuren. Tot nu toe zie ik alleen een tweede scherm voor de telefoon om de pols. Dat heeft verder niks met smart te maken.
ik vraag me überhaubt af of een smartwatch wel iets is. Het is leuk dat het kan, maar praktisch? Ik zie het nog niet. Notificaties krijgen is prima, maar daar ook nog eens op reageren -via de smartwatch- lijkt me niet te doen en dat blijkt ook wel in het filmpje, een onscreen toetsenbord is nagenoeg onmogelijk. Maar dat is misschien wel wat je wil. Ieder zijn ding.

Ik laat het liever bij de mooi ontworpen analoge klok met wijzers. Robuust, analoog, waterdicht, echte klok! Meer als sieraad dan functioneel.
Ik vind de aangekondigde smartwatches er bijna allemaal schitterend uitzien! Maar ik denk niet dat ik er in de nabije toekomst een ga aanschaffen. Voor zover lijkt het veel op een verlengstuk voor je telefoon, en een horloge moet in mijn optiek gewoon een horloge zijn en meer niet.

Ik ben fan van deze vernieuwingen en techniek maar soms vraag ik me af of we niet aan het doorslaan zijn :Y)
Opzich is het idee van een Autonomere smartwatch best goed, tegenover de 'wears' die toch wat telefoon afhankelijker blijken te zijn.

Dit apparaat is wat duurder, maar heeft meer mogelijkheden dan de wear-concurrenten, en ook door de schermresolutie, specs die boven de rest uitsteken.

Echter, 400 euro voor een horloge, dat niet tijdsloos is maar waarschijnlijk in 2 jaar afschrijft zou ik nooit betalen.
Ik ben het met je eens, ik zie ook een markt.
We zijn niet tegen het zelfstandiger maken van smartwatches, dus de toevoeging van wifi en gps vinden we slim. Maar een simslot? Een onscreen toetsenbord? Een belfunctie?
Met voicecommando's heb je geen onscreen toetsenbord nodig.
Een belfunctie kan met een goede bluetooth headset ook.

We zullen er aan moeten wennen, ziet er niet uit een headset en praten tegen je pols maar dat gaat wel veranderen.

Zo'n horloge in combi met de Google bril en volgens mij heb je een hele goede combi te pakken. Maar, we zullen hier wel even aan moeten wennen (en mogelijke privacyproblemen oplossen). Een losse smartphone heb je dan niet meer nodig.

[Reactie gewijzigd door [Roland] op 24 juli 2024 09:49]

Waarom uberhaupt voicecommands? Voicecommands zijn irritant en werken niet in drukke ruimtes. Denk aan drukke metro, beurzen, harde wind etc...

Ze zijn al zover qua techniek met het opvangen van hersengolven, waarom geen aansturing via je hersenen. D.m.v. een oor apparaatje achtig iets...
Afstand van je mond naar je pols (Michael Knight houding) is ongeveer het zelfde als van je mond naar je oor, ofwel de microfoon kan ook in de oortelefoon gebouwd worden. Zal nog wel wat ontwikkeling nodig hebben. Bij Mond - Pols gaat het geluid direct de goede kant op en bij Mond - Oor niet.
Er is denk ik toch een niche voor.
Als je zo onhandig bent dat je je smartphone al x keer bent verloren of hebt laten vallen is een autonome smartwatch denk ik wel aantrekkelijk.
Ook is dit misschien wel wat als je je echt veel in grote massas begeeft en bang bent voor diefstal. Als je veel naar concerten/festivals gaat is in het gedrang je dure telefoon zo gejat maar een smartwatch niet.
Ik denk dat Samsung er wel goed aan doet om dit proefballonnetje op te laten. Een hele tijd terug waren er maar bar weinig kleinere tablets, maar omdat enkelen toch eens een 7"-8" tablet uitbrachten, zag je dat er toch wel degelijk een heel aardige markt voor was die toch rendabel is. Gevolg: meer fabrikanten willen een stukje van de taart, meer concurrentie, prijzen nog iets naar beneden en ze worden best aantrekkelijk voor velen.

Om reacties te pijlen zou dit natuurlijk een uitstekende move zijn. Ik zie ook wel mensen hier reageren met opmerkingen als: voor 400,- kijk ik wel naar een Festina, want die is mooier etc, maar vergeet niet dat een horloge vaak een sieraad is voor de één, voor de ander niet meer dan een verlengstuk qua informatievoorziening. Wat ik bedoel: het is een zeer persoonlijke uiting van o.a. smaak (of soms het gebrek daaraan ;)), net als dat schoenen dat ook zijn. De vraag is of er voldoende mensen zijn die aan hun uiting gevolg geven door er eentje te kopen (al dan niet geholpen door wat marketing).

[Reactie gewijzigd door Venator op 24 juli 2024 09:49]

+1

Kosten en design zullen met de tijd veranderen, ingegeven door (technische) mogelijkheden of door de wensen van de consument. Dit is inherent aan een nieuwe (niche) categorie.
Als Tissot of festina of andere traditionele horloge fabrikanten voor 400 euro of minder, ook 'wearables' of 'pols-telefoons' gaan uitbrengen ben ik benieuwd de reacties.
Dit is ook eerder de kracht van Samsung vergeleken met andere leveranciers die een zeer beperkte product lijn hebben. Samsung brengt voor iedereen wat uit kleine, mid tot large form mobieltjes. Goedkoop tot duur. Amoled of niet, Samsung heeft het allemaal en hieruit zetten ze dan de S4/S5 en sinds kort de Alpha lijn in voort. Hierdoor heeft Samsung dan ook de mogelijkheid om altijd het beste op de wensen van de gebruikers in te spelen (al mag de software van mij wel wat beter).

Idem voor de Gear/horloges, Samsung is een van de eerdere leveranciers en wederom zie je ze met alle schroeven een beetje draaien wat er mogelijk is om te zien wat we als gebruiker willen.

Niet iedereen zit te wachten op een Moto of wat Asus uitbrengt ik zou zelf een brede lijn toejuichen waarbij ik op termijn kan kiezen voor een "Swatch" of een "Seiko" achtige lijn. Want alles tot op heden is naar mijn inzien toch maar middelmatig hooguit. Zelfs de Moto hoewel mooi, doet mij nog steeds relatief matigjes aan. Ik denk dat er qua afwerking veel meer mogelijk is iets waar ik vermoedelijk Apple zelfs nog niet eens mee komt aanzetten. Niet iedereen zit te wachten op een middenmoot horloge. Low-end maar zeker high-end is nog veel te behalen.
Een horloge om je pols is sneller gestolen dan een telefoon in je broekzak.
Echter, 400 euro voor een horloge, dat niet tijdsloos is maar waarschijnlijk in 2 jaar afschrijft zou ik nooit betalen.
Persoonlijk zou ik in deze periode geen smartwatch van Samsung kopen.

Dit zijn de smartwatches van Samsung, binnen een jaar (datums onderaan zijn releasedatums):
- Samsung Galaxy Gear: september 2013 (Android & Tizen).
- Samsung Gear 2/Neo: april 2014 (Tizen).
- Samsung Gear Live: juni 2014 (Android Wear).
- Samsung Gear S: nog niet gereleased (Tizen).

Je apparaat is binnen een paar maanden al verouderd, zo snel is Samsung met vervangen. Ook vind ik het jammer dat ze blijven switchen tussen Android (Wear) en Tizen, waardoor ik denk dat ze hun kracht op beide fronten niet optimaal benutten. Ik snap natuurlijk dat ze zich ook op Tizen richten, die kunnen ze helemaal aanpassen i.t.t. Android Wear.

Ik zou de Gear S in ieder geval niet kopen. Naast bovengenoemde punten ben ik ook bang dat er geen updates meer komt na ehm.. zegge een jaar.
Ik snap nooit dat mensen de term "verouderd" gebruiken om een product aan te duiden dat een opvolger krijgt binnen bijv een jaar. Volgens mij kan het nog hetzelfde, soms nog meer na een jaar dan bij aanschaf. Dat er een nieuwer model is doet daar niets aan af. Dat tegenwoordig alleen het nieuwste/laatste model "telt" , is beyond me.

Indien je producten koopt in een nieuwe (niche) categorie is het inherent dat iteraties elkaar snel opvolgen. Als je daar niet mee om kan gaan, moet je geen 'innovator of early adaptor' worden, maar je voegen bij de 'early of late majority'.
Over de prijs compleet mee eens. Als ik 400 euro overheb voor een horloge, ga ik niet naar een merk wat net om de hoek komt kijken qua horloges. Dan ga ik wel naar een Tissot, de wat luxere Festina's etc. Niet naar Samsung, die gewoon geen mooie horloges maakt

En met niet mooi:

lelijke sluiting
plastic bandje (ja, later voor een meerprijs te vervangen gok ik)
geen mooie kast

In mijn ogen, als ik dan echt een smartwatch zou willen, dan laten ze hier toch steken vallen tov een LG watch, die is toch een stuk mooier qua design.


Let op: Bovenstaande gaat over design, design is heel persoonlijk, en dus zeer subjectief.
Het design is hier ook sterk afhankelijk van de functie. Er zit een simkaartslot in, gps, wifi, mobiele modem, verschillende sensoren,.... Daardoor is het met de huidige techniek niet mogelijk om een dunne horloge te maken en is het design idd niet mooi. De smartwatches van Motorola, LG, Asus zijn idd veel mooier maar hebben ook veel minder mogelijkheden: geen wifi, geen mobiele verb., geen gps, minder sensoren. Daardoor zijn ze veel dunner. Ik vind de Gear S juist interessant omdat hij zoveel kan. Je kan hem volledig autonoom gebruiken itt de andere die afh zijn ve smartphone. Alleen weeral jammer van die kitcherige zilveren rand rond het scherm.
Anoniem: 80466 @Fredi9 september 2014 09:16
Je kan hem volledig autonoom gebruiken
Dan is een smartphone voor vrijwel alle taken toch veel praktischer.
En voor 400 euro heb je veel smartphone.
Als je dan een automaat van Tissot neemt, dan kan er ook geen accu leeg gaan. :)
als dat er in zou passen en genoeg stroom zou leveren, zeker.

zelf denk ik dat zo'n horloge best een toekomst kan hebben, hoewel ik het dan mooier zou vinden, indien je het appraat eenvoudig van je polsband los kon maken op het moment dat je zou willen bellen of internetten. Wellicht dat je hem dan recht zou kunnen buigen. dan kan hij eventueel ook nog net een stukje groter zijn.

ik bedoel, het daadwerkelijke scherm gedeelte van een iphone 4 is ook niet groot. En daar werken vele miljoenen mensen al jaren mee zonder problemen. Dus ietjes kleiner nog, en dan ombuigbaar en vast te klikken op een polsband. Zonder dat je hoeft te peeren of tetheren met een losse telefoon.

lijkt me ideaal.
Anoniem: 415197 @3x38 september 2014 13:49
Waarom maken ze deze watch niet in een "landscape" versie? Dat lijkt me veel praktischer.
Omdat je dan heel snel je polis niet meer naar boven kan buigen in verband met de breedte van de kast :)
Anoniem: 415197 @Ojjorz8 september 2014 14:08
Maak je het bandje even breed als het horloge, dan kan ie niet te ver naar voren schuiven. Kijk maar eens naar deze klassieker:
http://www.ablogtowatch.c...xpedition-ws4-watch-2.jpg
Of het bandje A-symetrisch t.o.v. de telefoon; dan moet er wel 1 voor linkshandigen en 1 voor rechtshandigen komen.
Of je moet het display softwarematig kunnen flippen :)
Tsja, dit is eigenlijk gewoon een smartphone om je pols en minder een smartwatch. Op zich vind ik dit wel interessanter natuurlijk: een complete autonome unit om je pols in plaats van een sateliet van een phone. Maar toch blijft het een behoorlijk bakbeest om je pols. Dus of dit nu echt gaat aanslaan betwijffel ik.
Misschien wordt de volgende generatie (kleiner, nog slimmer) echt interessant voor de horlogedragers. Voor mij persoonlijk zijn concepten als Google Glass of andere wearables echter interessanter.
Anoniem: 620750 @3x313 september 2014 01:56
Hij lijkt mij ideaal voor mensen die doordat ze een zakelijke én een privé smartphones hebben, feitelijk met twee telefoons op pad zoiuden moeten/willen zijn.
Een smartphone met duo-kaart kan ook, maar beperkt assortiment en indien het bedrijf die niet beschikbaar stelt, zit je toch met een aparte privé telefoon.
Hoop dat antenne wel goed genoeg is.
Als je voor 400 ekkies een breitling kan kopen, mag je mij een DM sturen met plaats en tijd.. Ben zo daar - zelfs voor een tweedehandse...
We zijn niet tegen het zelfstandiger maken van smartwatches, dus de toevoeging van wifi en gps vinden we slim
dan kun je de accu tijd ook wel halveren :+ imho zou zoń smart-watch zo slank en minimaalistisch moeten zijn; en voor communicatie etc. afhankelijk van de mobiele. Krijg je vervolgens 2 devices die het einde van de werkdag niet overleven ..... :F
Ach, mijn Garmin FR15 kan zonder problemen 8 uur GPS loggen en volgens mij zijn er ook modellen met wifi die niet ineens na een half uur leeg zijn. Dat hoeft allemaal dus niet zo bizar veel stroom te kosten. Je moet het natuurlijk niet de hele dag aan laten staan, maar dat doe je op je smartphone toch ook niet (aan wil zeggen actief in gebruik door een app, niet alleen maar aan in je settings).
ook in het licht van deze "horloges" vind ik deze samsung niet zo duur. Mijn twijfels zijn dan ook waarom Samsung zo snel met verschillende soorten komt; dat geeft mij geen goed gevoel over de lengte/duur van de support.
Dat lijkt me dus ook, wat heb je aan een horloge (Want dat is het in de basis nog wel) als hij niet eens 24 uur kan vol maken op één lading? Ten minste, ik heb nergens een accuduur kunnen vinden maar als je zo'n apparaatje ook daadwerkelijk gaat gebruiken dan lijkt het me dat de accu geen volle dag haalt. EDIT: Volgens Samsung: Typical use, 2 days. Dat neem ik met een paar flinke korrels zout.

Het grootste probleem wat overkomen moet worden is de accu capaciteit / verbruik / misschien een soort systeem waarbij je de spanning die door je lichaam gaat / beweging gaat aanspreken om bij te laden.

Ik snap best dat zo'n ding niet 3 dagen lang zonder bijladen het blijft doen maar voorlopig zal het een gadget blijven in plaats van iets wat écht functioneel is op de manier wat men pretendeert met de functies die de smartwatch aan boord heeft.
De uv-sensor vertelt je of het verstandig is om wat zonnebrand op te smeren.
Je hoeft alleen niet meer zoveel te smeren als je dit toestel draagt.

Verder is dit wel de ontwikkeling van smartwatches waar ik op zit te wachten. Alleen is de techniek nog niet zo ver dat het ook echt een volwaardig smartphone vervanger is. Het apparaat is nog te dik, het scherm is niet echt buigbaar.

Over een paar jaar, als je een een soortgelijk toestel om je arm hebt met een uitklapbaar scherm en de accutechniek ver genoeg is dat het ook een dag te gebruiken is bij een groter scherm met betere resolutie....Tegen die tijd kom ik wel eens terug op het nut van smartwatches.
Anoniem: 457607 @Hoppa!8 september 2014 13:19
Ik vind het opmerkelijk hoe laag mensen de lat neerleggen als het op de accuduur van een smartwatch aankomt. Je hoopt dat in de toekomst hij een enkele dag meekan?
Ja. Dan ben ik tevreden, net als met mijn telefoon. Ik heb hem 's nachts toch niet om en leg hem op mijn nachtkastje, wat boeit het mij dan of ik hem op of naast een wireless charger leg?

Liever een dun en handzaam apparaat dat (ruim) een dag meegaat, dan een dikker apparaat dat twee dagen meegaat.

En natuurlijk, als de accutechnologie dan zo ver is dat hetzelfde dunne en handzame apparaat een week meegaat, dan vind ik het natuurlijk ook prima, maar ik heb liever dat ze andere zaken verder ontwikkelen op het moment dat de kritieke 1-dag grens wordt gehaald.
Mensen die deze unit dragen zijn waarschijnlijk dermate nerd dat buitenlicht sowieso maar weinig van toepassing is ;)

OT: veel te groot ding en te ambitieus qua toepassing. Doet mij ook denken aan de commentaren (waar ik mij in kan vinden) op de nieuwe note: mega veel features en handigheden waarvan de helft niet gebruikt wordt.

Feature request: hologram op je telefoon :D

[Reactie gewijzigd door Tweaqer op 24 juli 2024 09:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.