×

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Door , 90 reacties

Op herhaling

Hoewel Nintendo het graag op bekend terrein zoekt, zijn de Japanners opvallend zuinig op hun Zelda-serie. Het nieuwe A Link Between Worlds is 'pas' de twintigste Zelda-game, wat weinig is in vergelijking met de haast eindeloze stroom Mario- en Donkey Kong-titels. Toch gaat Nintendo dit keer een beetje op herhaling. A Link Between Worlds borduurt voort op The Legend of Zelda: A Link to the Past, dat in 1991 verscheen voor het Super Nintendo Entertainment System.

Gespeeld op: 3DS (enige platform)

Helemaal vreemd is dat niet, want A Link to the Past wordt beschouwd als één van de beste games uit de serie. Vandaar dat Nintendo met A Link Between Worlds een heus vervolg heeft gemaakt, dat zich in dezelfde spelwereld afspeelt. Wie de game uit 1991 kent zal dus veel herkennen. Bij de eerste aanblik is er zelfs opvallend weinig veranderd, want Nintendo heeft de landkaart vrijwel gelijk gehouden. Je zult dus dezelfde tempels en kerkers tegenkomen, die op precies dezelfde plekken zijn neergezet. Je kijkt ook onder dezelfde hoek neer op de spelwereld.

Driedimensionaal

Wie iets beter kijkt, zal echter ook verschillen zien. Zo zijn al die bekende gebouwen dit keer driedimensionaal. Om de nostalgische aanblik te versterken, heeft Nintendo zelfs de manier van scrollen hetzelfde gehouden. Je ziet dus steeds een klein deel van de spelwereld en als je naar de rand loopt, moet heel even wachten voordat een volgend deel in beeld komt. Dat is ook meteen een punt van kritiek.

Dat je even moet wachten voor je een volgend deel van het speelveld in beeld krijgt, heeft als bijkomend effect dat voorwerpen die aan de rand van het speelveld neervallen gemakkelijk verdwijnen. Als een tegenstander aan de rand van het speelveld staat en jij met getrokken zwaard op hem afloopt, kan het al snel gebeuren dat je het hartje of de Rupee mist die het slachtoffer laat vallen, simpelweg omdat het aangrenzende deel van de spelwereld wordt geladen. Je kunt omdraaien en teruglopen naar het voorgaande deel, maar dan is het hartje of Rupee verdwenen.

*