E3: PES 2014 - het belang van mentaliteit

Door de ogen van een FIFA-speler

Goed, we gaan het dit jaar even anders doen. Als gameredacteur leer je regelmatig dingen bij. Een van die leermomenten kwam vorig najaar, in de periode dat de nieuwe edities van de voetbalgames FIFA en PES op de markt kwamen. Hoewel beide games prima naast elkaar kunnen bestaan, zal elke liefhebber zijn eigen voorkeur hebben. Dat heeft te maken met het type game waar je van houdt, en van hoe het 'gevoel' van het spel je ligt. FIFA van EA Sports is om dergelijke redenen bij mij al enige jaren favoriet.

Dat is niet altijd zo geweest. Vanaf het moment dat International Superstar Soccer veranderde in Pro Evolution Soccer, speelde ik 'Pro'. De ommekeer werd ingezet met de komst van de destijds nieuwe generatie consoles, de Xbox 360 en de PlayStation 3. EA koos voor een nieuwe engine, Konami borduurde voort op het succes dat de oude engine had gebracht op de PlayStation 2. Dat leverde Konami in eerste instantie een voorsprong op, maar toen EA stappen begon te maken was het - voor mij in elk geval - snel over met de zo geliefde serie uit Japan. Sinds FIFA 10 ben ik volledig over op FIFA.

Maar wat is er nu anders aan PES en FIFA, in vergelijking met andere met elkaar concurrerende games, waardoor ik het nodig vind om een artikel over PES dit jaar te openen met deze pagina? Simpel antwoord: het is nagenoeg onmogelijk om je als fan van het ene spel in te leven in het andere. Met de beste wil ter wereld kan een FIFA-speler Pro Evolution Soccer niet spelen zoals PES-fans dat al jaren doen. De accenten liggen anders, de details maken een groot verschil, en dat verschil overbrug je niet in uren, dagen of zelfs weken. Daarom ook meteen dit voorbehoud. Alles wat je in deze en latere previews over Pro Evolution Soccer 2014 leest op Tweakers, is een zo feitelijk mogelijke weergave van Konami's nieuwe voetbalgame, geplaatst in het perspectief van een normaal gesproken FIFA-spelende redacteur.

Dat is een stijlbreuk. Hoort een redacteur immers niet neutraal te zijn? Klopt. Maar redacteuren hebben ook hobbies, en in mijn vrije tijd is er geen game die ik zo veelvuldig speel als FIFA 13. Dat maakt het onmogelijk om neutraal naar PES 2014 te kijken. Niet dat ik de game bij voorbaat al afkeur, maar het blijft voor mij een onwennig spel: ik ben teveel gewend aan de maniertjes en details van de concurrent. Dan wordt het kiezen tussen drie kwaden: PES 2014 negeren - wat geen optie is, de helemaal nooit voetbalgames spelende - en zelden voetbal kijkende - Paul naar de game laten kijken, of toch zelf een poging wagen, zo open en transparant als mogelijk. Voor die laatste optie hebben we op de redactie gekozen.

Wat dat betekent voor de review die later dit jaar uiteraard volgt? Nog geen idee. We hebben vorig jaar geprobeerd een review op te zetten waarbij meerdere PES-fans die actief zijn op het forum hun mening zouden geven, waarna wij dat zouden bundelen en plaatsen. Als mijn mening over PES 2014 je een beeld geeft van hoe een FIFA-speler PES ervaart, dan zouden die forumleden de andere kant kunnen belichten. Nadat we aanvankelijk veel positieve reacties en toezeggingen kregen, kwamen helaas maar weinig mensen daadwerkelijk met stukken tekst over de brug. Wellicht dat we dit jaar een nieuwe poging wagen, of iets anders verzinnen.