Door Redactie Tweakers

C&C Tiberian Sun

De Prequel: Red Alert

Ja, tot dat Westwood daarmee kwam had ik er nog nooit van gehoord... wat is een Prequel? een Prequel is een Sequel maar dan speelt het verhaal zich af VOOR het verhaal wat eerder was verteld... (kan je het nog volgen?)

'C&C: Red Alert' gaat over een verhaal van tijdreizen, het veranderen van het verleden. Hitler is doormiddel van een tijdreiziger geelimineerd, en is nooit aan de macht gekomen. WO II heeft nooit plaats gevonden... nou ja, eerder uitgesteld, want het 'Rode Gevaar' is in aantocht en jij bent daar een belangerijk figuur in. Het gaat dus over ons geallieerden die tegen de boze russen vechten.

Dit spel had een aantal duidelijke verbeteringen in de interface, maar verder was het spel nouwelijks veranderd: je had veelmeer controle over je luchtunits, en je kon nu ook zelf je zee units besturen. -Machtig mooi trouwens, die kruisers de kust laten bestoken... man, daar heb ik een hoop tegenstanders mee verpletterd.- En hier zie je dat ze wel over aansluiting denken: zowel naar het eind toe bij de allies als naar het einde van de sovjet missies krijg je een personage te zien die heel belangerijk is voor het verhaal van C&C. juist: Kane.
"He who controls the past, commands the future - he who commands the future conquers the past."

Toen werd het weer even stil. Ok, er kwamen een aantal bonus packs uit voor RA, maar laat ik redelijk blijven: het voegde m.i. niet veel toe aan wat het al was. Expansiondisks zijn eigenlijk alleen maar een extra medium om nog snel een extra slaatje te slaan uit een kassucces en er zijn maar heel weinig games waarbij ik het een echte toegevoegde waarde vond hebben ('Starcraft - Broodwar' is er een van. Na veel vertraging kwam 'Dune2000: long live the fighters' uit. Lang verwacht en vol enthousiastme ontvangen door de oude garde die dune2 al kende, en natuurlijk door de nieuwere mensen in de stategie wereld die niet bekend waren met Dune2, maar zich mee lieten sleuren in de enorme Hype. Helaas was het best wel afknappen: de techniek was zwaar verouderd (de besturing kwam zo uit C&C95 (een Win95 versie van de eerste C&C en is kwa besturing dus minder goed dan RA, terwijl het later uitkwam. Bovendien is het verhaal precies het zelfde, en weinig nieuws dus. Voor mij persoonlijk behoorlijk afknappen dus. Verzoek dan ook aan anderen die het van plan zijn: maak in godsnaam geen remake van een classic, dood zonde. PC Zone schreef hier ooit over: "Dune2 heb ik uren achter elkaar gespeeld op mijn 386. Dune2000 heb ik inmiddels ook uitgespeeld. Maar waarom ben ik dan niet enthousiast? The sleeper has gone back to bed." Ik had het zelf kunnen schrijven...

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018