Door Maarten Morshuis

Freelancer

Mario Party 9

25-03-2012 • 13:30

51

Multipage-opmaak

Geen kunst

Na een lauwwarme jaarsafsluiting, met alleen Skyward Sword als notabele release, is het aardig stil aan het Nintendo-front. IJzig stil kun je zelfs wel zeggen; de meest opmerkelijke release dit jaar, dat toch alweer bijna voor een kwart voorbij is, was tot nu toe Rhythm Heaven Fever, met voor de rest van het jaar alleen Xenoblade Chronicles nog in het vooruitschiet. Niet bepaalde de ‘triple A’s’ waar je nog consoles mee verkoopt. Het is nu zelfs zo erg dat we hier de negende iteratie van Mario Party moeten reviewen om Nintendo toch nog een beetje in de kijker te houden. Kun je nagaan.

Nu is het natuurlijk geen hele kunst om te voorspellen hoe dat komt, met de inzakkende Wii-verkoop in de kwartaalcijfers en de Wii U in het verschiet. Het nieuws heeft de gewone consument bereikt dat Nintendo’s huidige prijs-kwaliteitverhouding stiekem best brak is, vergeleken met die van de concurrentie. Dus is er iets nieuws nodig om de interesse weer te wekken. Vraag een willekeurige zaal mensen of ze meer dan twee huishoudens kennen waar de console het o zo bekende stof staat te verzamelen en het grootste deel zal zijn hand opsteken. En de 3DS is ook niet meer dan een zoethoudertje. Toch?

Partay!

Enfin, Mario Party 9 dus, misschien wel de laatste Wii-game die het kopen waard is. In ieder geval als je het ding hebt aangeschaft met de intentie de ouderwetse gezinsavond weer eens wat leven in te blazen. Een beetje ouder kan natuurlijk niet meer aankomen met Monopoly of Party & Co., want daarbij zit het kroost nog voor de eerste kanskaart gepakt is alweer te Pingen. We hebben gezellige, kleurrijke TV-beelden nodig om de aandacht vast te houden. En dan is er natuurlijk geen betere dan een videogame waarbij je elkaar audiovisueel te kakken zet. ‘Audiovisueel’ dus, daar gaat het hier om. Het is niet voor niets dat Muizenval internationaal zo’n succes was. Daar kan geen kanskaart tegenop.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

E3-trailer van Mario Party 9.

Het is Mario Party...

We zouden hier natuurlijk een heel relaas kunnen gaan houden over hoe de gameplay van deze franchise de laatste jaren weinig geëvolueerd is, compleet met uiteenzetting over de creatieve malaise van Nintendo’s game design. Maar dat zou natuurlijk gek zijn. Keiharde innovatie van een Mario Party-game verwachten is als naar de presentatie van een nieuw model Fiat Punto gaan en al champagnegorgelend 'Bah! Alweer vier wielen!' naar de makers spugen. We houden het voor nu even bij de basics. Het verhaal is zoals altijd weer achterlijk simpel en het dient slechts als een gemakkelijke filler. Bowser heeft een machine uitgevonden om de sterren uit de hemel te zuigen en Mario en z’n Party moeten deze terug zien te krijgen door zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Een 'Whoop-die-fucking-doo' is geoorloofd.

Mario Party 9

Er zijn in totaal 82 verschillende minigames te spelen om dit voor elkaar te krijgen, inclusief de vier die enkel vanuit het hoofdmenu onder ‘Extra’ gestart kunnen worden. De minigames laten zich onderverdelen in vier verschillende categorieen: de standaard Free-For-All minigames, een variant waarbij één speler het tegen de rest moet opnemen, de minigames van Bowser Jr. - die je bij falen punten kunnen kosten - en Boss Battles, welke in het midden en aan het einde van een spelkaart zitten. De productiekwaliteit van deze kaarten, evenals die van de rest van het spel, is op vergelijkbaar niveau met de rest van Nintendo’s library. Hoog dus, al is het allemaal bekende stof. Verder zijn er zeven verschillende spelwerelden, met ieder een eigen thema en gevaren, en twaalf speelbare karakters. De karakterkeuze is niet van invloed op het spel, dus het is aan te raden het karakter te kiezen dat de minst irritante geluiden maakt. Opvallend is de afwezigheid van de Mii als speelbaar karakter, omdat deze functie wel in Mario Party 8 zat.

...met een nieuwe randje

Geloof het of niet, maar er zijn dit keer wel degelijk dingen veranderd aan de Party-formule, ook al is het niets wereldschokkends. Zo sta je niet meer los van elkaar op het bord. Je deelt nu een karretje waar de spelers om de beurt ‘Captain’ van zijn. Als je Captain wordt, mag je met een dobbelsteen gooien en zijn alle gevolgen van die worp voor jou. Een interessante nieuwe aanpak, want behalve dat de spelsituatie zo veel overzichtelijker is, zijn er ook verschillende dobbelstenen te vinden waarmee je je worp enigszins kunt beinvloeden. Door bijvoorbeeld net voor een valstrik een dobbelsteen te gebruiken waar alleen 0 of 1 mee gegooid kan worden, kun je ervoor zorgen dat de volgende captain er zo goed als zeker in loopt. Gevaarlijke kaartelementen worden zo strategische kansen. Door deze nieuwe aanpak ligt het tempo ook wat hoger. Eén potje kan al in een half uur afgelopen zijn, hoewel 45 minuten als richtlijn wordt opgegeven. Ook nieuw is dat ieder spel nu door een eerder genoemde Boss Battle afgesloten wordt. Deze uitgebreidere minigames zetten alle spelers tegenover een eindbaas, met de mogelijkheid veel sterren te verdienen en zo de score op het laatste moment te beslissen.

Mario Party 9

Willekeur

Een van de minder prettige kenmerken aan Mario Party is altijd de grote mate van willekeur geweest. Andere spelers kunnen jouw forse voorsprong door puur geluk binnen enkele beurten terugbrengen tot een miezerige laatste plaats. In deel 9 is deze willekeursfactor nog maar eens vergroot, zo lijkt het wel. Met name de hoeveelheid valstrikken die je aantal verzamelde sterren halveren zijn veelvuldig aanwezig, waardoor één misstap iedere voorsprong binnen no-time weghaalt. Enerzijds is dit wel leuk, daar de leiderstrui op deze manier veel vaker doorgegeven wordt en de kans op een belachelijke voorsprong minimaal is, anderszijds is het tamelijk frustrerend diezelfde voorsprong te zien verdampen zonder dat je er ook maar enige controle over hebt. Bovendien maakt het een overwinning betekenisloos, wat volgens ons ook niet de bedoeling kan zijn.

Mario Party 9

Een andere horde is dat de bewegingssensoren van de Wii remote bij sommige minigames roet in het eten lijken te gooien als het op precisie aankomt. Een minigame waar je voor afloop van een steeds kortere timer een van de vier windrichtingen moet hebben geselecteerd door je remote in die richting te zwaaien, geeft in zeker éénderde van de gevallen totaal verkeerde resultaten terug. Een bekend probleem, zeker met de non-Motion+ modellen, maar het is ergens ook wel een beetje sneu dat Nintendo zelf na 7 jaar Wii zijn eigen technologie nog niet onder de knie heeft. Zo moeten we dat maar opvatten, aangezien het bedrijf nooit heeft toegegeven dat de originele Wii-remote ongeveer zo precies is als je handtekening proberen te zetten met een pen van 3 meter lang.

Conclusie

Mario Party 9 is een typische familiegame. Eéntje waar de Wii voor bedoeld is. Natuurlijk kun je het ook prima met je vrienden spelen, maar dan moet je er wel over een paar beschikken die de lol van een avondje bier en Mario Party inzien. Boven een bepaalde leeftijd zijn er dat niet veel meer, denken wij. Technisch gezien is het ook nog mogelijk het spel in je ééntje te spelen, maar dat is ongeveer even leuk als dat bij ieder ander bordspel het geval zou zijn. ‘Niet echt’ dus. De game is gewoonweg ideaal voor familiefeestjes en kinderverjaardagen. Met Mario scoor je altijd wel op één of ander niveau en het hogere tempo zorgt ervoor dat het de aandacht vasthoudt. En laten we eerlijk zijn, dan gaat niemand zich nog bekommeren over het wel of niet eerlijk zijn van het verloop van het spel.

Pluspunten:

- Aanpassingen pakken goed uit
- 'Nintendo-kwaliteit'
- Hoger tempo
- Boss battles

Minpunten:

- Uitkomst vaak erg willekeurig
- Een beetje aan de prijs voor de hoeveelheid daadwerkelijke content

Eindcijfer: 8,5

Titel Mario Party 9

Box Mario Party 9

Platform Wii
Ontwikkelaar Nintendo
Uitgever Nintendo
Releasedatum reeds verschenen
Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9

Reacties (51)

51
48
18
0
0
9
Wijzig sortering
Zelf heb ik eigenlijk niets met een wii of deze mario party games, maar ik ben toch min of meer wat bekeerd.
We zouden met 4 man een housewarming houden bij mij thuis, dus zo gezegd zo gedaan, iemand kwam op het idee we nemen een wii mee en ik dacht ehh? afijn toch mee genomen en toen er wat drankjes in zaten dachten we laten we eens mario party gaan doen.( dit deel)
Zo gezegd zo gedaan en vanaf dat we bezig waren was het 1 groot feest, de uren vlogen om en voor we het wisten kwam de zon weer op.
Echt ongelofelijk, ik weet nu dus waarom nintendo zo succesvol is/was, het was 1 groot feest op de bank, volwassen mannen tussen de 22-45 bij elkaar die helemaal los gingen met dat spel, dat heb ik niet vaak of beter gezegd nooit zo mee gemaakt. :9

De mario party games zijn wellicht niet het voorbeeld van inovatie maar ik denk nu dat dit niet nodig is want het is echt geweldig leuk met paar man samen en dat is de kracht van deze spellen en de wii ansich en beiden heb ik zwaar onderschat.
In mijn eentje zou ik het nooit spelen, dat moet ook gezegd worden maar daar is de game ook niet echt voor gemaakt want het is een party dus hoe meer mensen hoe beter!


Slotconclusie van mij over deze game is dat het garantie is voor plezier( niet in je eentje) en dat de game toch weer tot een groot publiek zal aanspreken en het is een must have voor de liefhebbers van dit genre ondanks dat er geen grote veranderingen in zitten tov de vorige games, maar dat heeft deze game ook niet nodig.
De willekeur waar tweakers over spreekt hebben wij niet erg gemerkt eerlijk gezegd of als vervelend/negatief ervaren.
De 8.5 die tweakers geeft is dan ook zeer verdiend al zou ik het funn gehalte zelfs nog hoger waarderen. :)

[Reactie gewijzigd door pino85 op 22 juli 2024 23:13]

Anoniem: 193848 @pino8525 maart 2012 18:31
Precies, wij hebben hier gisteren met diverse 35+-ers gewoon lekker Mario Party zitten spelen. Niets mis mee en leuke fun. Weer eens wat anders dan Catan. Snap dus die leeftijdsgrens in de review niet zo. Mario Party is voor alle leeftijden.
+1. Het is maar hoe melig je bent. :)
Boven een bepaalde leeftijd zijn er dat niet veel meer, denken wij.
Ben ik het niet mee eens
De kracht van Mario Party is juist dat het leuk is voor zo'n beetje elke leeftijd groep
Daar ben ik het mee eens, er zit geen leeftijd aan dit soort games, de kracht is juist dat het vele doelgroepen aanspreekt van jong tot oud.
Mijn opa zou het bij wijze van ook nog spelen samen met mijn jonge zusje, ik en mijn vrienden speelden het ook.
Zo zit je dus rond de 12 jaar tot 75 jaar, vind het dan ook een opmerking van de reviewer waar ik mij niet in kan vinden, de praktijk laat immers al anders zien.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 22 juli 2024 23:13]

Anoniem: 63628 25 maart 2012 14:57
Doet dit ding iets met de wii motion plus controller, of heb je die ook verplicht nodig? Heb je nunchucks nodig en alle andere fratsen of kun je het met 4 wiimotes ook wel af? Zijn toch dingen die ik bij een wii pelletje graag wil weten.
Je hebt geen motion plus en geen nunchuck nodig nee :) Het is jammer dat Nintendo niet vanaf het begin motion plus ondersteund heeft. Zonder motion plus zijn de afstandsbedieningen verdomd onnauwkeurig. Nu is motion plus iets optioneels en omdat lang niet iedereen het heeft zijn er maar een handvol spellen die het echt ondersteunen.
Geweldig die reeks Mario Party heb me er veeeel mee vermaakt, maar wat ik toch jammer vind is dat zoals eerder gezegd Mario/DK/Sonic zo erg wordt uitgemolken dat het op de Wii maar op een paar bekende namen draait.

Ik ben ook uiteindelijk maar gestopt met kopen van deze spellen, het blijft hetzelfde, het is niet echt vernieuwend meer, kijk van mariokart nes naar 64 bv was een mega sprong qua vooruitgang/vernieuwing net als mario 64. Maar nu blijft het op een zelfde lijn, alsof je op platte witte gamecube speelt.

Maar MP is altijd leuk voor een groep mensen en een gezellig avond zeker, daar zou ik wel voor kiezen boven uren COD spelen bv.
Anoniem: 181786 @ByteMe_25 maart 2012 23:00
Als we dan toch Mario Kart als voorbeeld nemen dan heeft de Wii (en DS) versie wel degelijk iets nieuws gebracht namelijk het online gedeelte. Gelukkig zijn ze ook weer afgestapt van het double dash gedeelte wat geïntroduceerd werd op de GC. Sinds een week of twee heb ik een 3DS met natuurlijk ook weer de nieuwe Mario Kart (nummertje 7 alweer) en ja, deze voegt daadwerkelijk weer wat toe aan de DS versie. Namelijk het 3D gedeelte. Zeer zeker ook weer de aanschaf waard omdat het in dit genre op eenzame hoogte staat en gegarandeerd vele uren speelplezier zal opleveren.

Mario Party is ook zo'n serie die in het genre op eenzame hoogte staat. Geef ze eens ongelijk dat ze het uitmelken en elke keer maar voorzichtig aanpassen. Er is simpelweg haast geen concurrentie voor een toch wel vrij grote markt die dit soort spellen (kunnen) aanboren.
Ik heb dit spel ook in huis gehaald, meer omdat het een traditie is en ik alle voorgaande 8 delen ook heb. Deel 8 viel me met name mee omdat ze te lui geweest waren om een fatsoenlijke 16:9 verhouding in te bouwen, waardoor er aan de zijkanten opvulling gemaakt was om het 4:3 stukje te verhullen.

In 9 is dit niet het geval, maar daarmee is dat dan gezegd. Verder zitten er geinige minigames in, maar is de manier van spelen en zoals genoemd de willekeur nu niet echt je van het. Anderzijds haal je de voldoening van het winnen van de meeste minigames wel, ongeacht of je als uiteindelijke winnaar uit de bus komt te ja of te nee.

Voor startende "party" mensen leuk, mensen die een Cube deel hebben of deel 8 niet de volle mep waard.
En voor mensen die het eerste deel op de 64 hebben (en zich er niet voor schamen die uit de kast te trekken)?
...dan is het het alleen al waard om die ellendige controllers niet meer te hoeven gebruiken :+
Mwah, party games en niet zo heel serieuze controlls is op zich ook wel wat waard.

Het geen ik me nog het meeste aan stoor is hoe vreselijk traag het spel verloopt. Vooral deel 9 is echt ontzettend tergend. In vorige delen kon je tenminste nog doordrukken...

Nu ga je door sterren heen: Karretje stopt, sterren verdwijnen, het aantal komt achteraf te staan, dan zie je ditzelfde aantal naast je score waarna traag een wieltje nummertje voor nummertje ze op telt. Vervolgens juigt je mannetje en begint het karretje weer langzaam te rijden naar je eindbestemming. Ipv dat ze nou na je beurt een samenvatting geven, duurt het zo iedere beurt weer een minuut of anderhalf, ook als er niets speciaals gebeurt en dat is maar zelden zo.
Hoe kan het dat de eerste alinea compleet gebaseerd is op de situatie in de Verenigde Staten. Xenoblade Chronicles is al geruime tijd uit in Europa, terwijl Rhythm Heaven Fever hier nog niet eens uit is (en tevens een andere titel krijgt: Beat the Beat: Rhythm Paradise). Tevens is The Last Story een prima game die dit jaar is uitgebracht en ook volgt ook Pandora's Box nog volgende maand.
Ik vraag me af hoe je met een dergelijke 'zure' review toch op een 8,5 eindcijfer uit kunt komen.
Maar dat is iets anders.

Mario Party is een spelletje wat lollig is met een groepje mensen, vooral de willekeur kan leuke dingen veroorzaken, ik heb me er altijd prima mee vermaakt.
Ik koop hem over een jaar of 2 wel als de prijs wat normaler is, tweede hands ofzo, want zoveel geld uitgeven aan games doe ik niet meer.
Mario party 5. Op de gamecube! Dat is echt de beste mario party! Echt waar, er zit een deel geluk in en een dosis kunde! Maar genoeg van allebei dat soms de geluksmensen winnen(de casuals) en soms de skilllls mensen (de hardcore gamers) Mario party 5 is het enige spel dat iedereen in mijn vriendenkring leuk vindt (ongeacht game achtergrond of seske ;) ). En het gaf ook gevarieerde winnaars zonder dat het alleen maar geluk was! Bij andere mario party's is de geluk en randomheidsfactor gewoon te groot om nog leuk te zijn. Bij deel 5 is dit echt perfect gedaan. Echt waar, als je een gamecube hebt. Mario party 5!(overigens heb ik 6 en 7 niet echt lang gespeeld, maar ik kreeg de indruk dat geluk steeds meer de overhand kreeg)
Anoniem: 63628 @Postius25 maart 2012 17:53
5 was goed, maar 7 was een close 2e. De rest vond ik maar tegenvallen ten opzichte van 5 en 7. 8 sloeg nergens op en 9 gaat wel, maar met z'n allen in zo'n dom karretje is wel heel suf.
Zure review haha.
Ik moet wel zeggen dat er over de minigames een stuk beter is nagedacht dan in deel 8.
Ook grafisch ziet het er beter uit en eindelijk Native 16:9

Ik speel al 5 jaar wekelijk Mario Party met de schoonfamilie en na 4 jaar was dit een welkome aanvulling. Toch blijven de MP op de N64 de beste ;-)
Anoniem: 407865 @wimpie00727 maart 2012 22:48
op de n64 vaak een geirriteerde handpalm gehad bij het touwtrekken:p heb pm 8 en 9 op onze wii staan( normaal ben ik pc gamer als ik al game maar tegenwoordig op mn gemakje eens met deze games en andere mario aftreksels begonnen( paper mario, mario galaxy, super smash zn ook mario stars uit pure nostalgie als klein manneke:) ). mn ps3 staat al veel langer stof te vangen eigelijk.
pm=> mp dus. foutje
Ik snap niet dat Nintendo nu een nieuwe Mario Party game uitbrengt als zij aan het einde van het jaar de Wii U willen lanceren... Of kunnen we dan weer een nieuwe Mario Party verwachten?
Natuurlijk. Mario Party 10 mooi rond getal voor een nieuwe console ;)
Natuurlijk niet. Eerst krijgen we:

Mario Party 9 HD, Super Mario HD, Mario Kart HD, Zelda HD, Metroid HD, Starfox HD, en weet ik veel welke andere HD remake.. Pas daarna kunnen we weer nieuwe versies verwacht zoals een deel 10.
Werkelijk? Doe eens normaal. Nintendo plakt niet zomaar even "HD" erachter en brengt het dan opnieuw uit. Daarbij gaat de WiiU downloadbaar gamecube spellen krijgen in de Virtual Console en zal gewoon volledige ondersteuning bieden voor Wii games.
Inderdaad, HD zal niet meer hot genoeg zijn, HD is toch wel een beetje 2005... Dat de Wii nou niet mee deed heeft Nintendo totaal geen windeieren gelegd, en getuige de verkopen is de consument deze kwaliteit nog steeds niet zat.

Ze komen waarschijnlijk gewoon met een eigen achtervoegsel of ze nummeren gewoon door. Men koop het toch wel denk ik zo. En omdat ze zelf ook doorhebben dat het bergafwaards gaat, gaan ze inderdaad gewoon nogmaals cashen op oude titels.

Dat Wii spelen eigenlijk prima schalen is ook al duidelijk, de WiiU kan ze gewoon op 720p op het beeld zetten. Wat trouwens nog steeds niet van de tijd is, maar goed. Waar de Wii gelijk is kwa hardware aan een netbook / tablet, is de WiiU straks een toch ook ondertussen bejaarde xbox360...
720p niet van deze tijd ? Valt allemaal nogal mee. De meeste PS3 / XBox360 games zijn nog steeds 720P (eventueel "upscalebaar" naar 1080i - dus interlaced). Ik heb een hele zwik PS3 games, waarvan een enkele game 1080p is. De rest is allemaal minder.

Persoonlijk vind ik 1080p een beetje overrated. Het is wel leuk om te hebben maar doordat veel games 720p of 1080i (net als HD-TV bij Ziggo-) haal je er niet het maximale uit.
720p is inderdaad niet meer van deze tijd: elke tv die je nu koopt kan 1080p weergeven. Misschien de budgetmodellen van 300 euro nog niet maar elke andere tv wel.
Ook de makers van de spellen willen maar al te graag 1080p in hun spel stoppen maar gezien de kracht van de consoles gewoon niet toereikend is moeten ze het maar op 720p stellen om het speelbaar te houden.
Heeft minder met kracht en meer met videogeheugen te maken. Voor hogere resoluties heb je simpelweg meer videogeheugen nodig. Dit is belangrijker dan ruwe GPU-kracht. Aangezien consoles hier beperkt mee zijn uitgerust loop je op een begeven moment tegen de beperkingen van de hardware aan, ja.
tja maar er is nog steeds maar een handvol aan contend die ook daarwerkelijk 1080p is en dus niet upscaled 720p wat gewoon bedrog is en geen haar scherper is.
Mijn god ik zie gewoon aan je spelling van woorden wie je bent. Hoi computerjunky.

Maar je hebt wel deels gelijk. Films zijn over het algemeen gewoon 1080p de blue ray rips van 50 gb die ik van usenet afhaal zijn erg mooi iig. Ook op 1600p. (dus in feite upscaled ;))
Zeker je sarcasme radar uitstaan vandaag.

Verder ben ik het ermee eens dat er een grote kans is dat de oudere franchises alsnog eindeloos worden uitgemolken.

Ik denk niet dat de WiiU veel innovatie gaat brengen.
Anoniem: 279033 @9071026 maart 2012 06:57
Klopt, ze plakken er 3D achter en brengen dan meer dan 10 jaar oude spellen opnieuw uit. Zie Starfox, Ocarina of Time etc.
Of nog mooier: ze gooien een Snes rom op een schijf en vragen er vervolgensd 30 euro voor. (Zie Mario Allstars Wii)
Tock leuk om gebitchslapped te worden met je eigen argumenten: "Je hoeft 't niet te kopen!" :w
Ten eerste verplicht niemand je om die remakes te kopen... Het zijn klassiekers die verbeterd worden uitgebracht voor een nieuw platform en zo ook met modernere graphics ervaren kunnen worden voor een nieuwe generatie gamers. Er is een markt voor, want de remake van Ocarina of Time heeft al aardig wat exemplaren verkocht. Als je het spel in zijn originele vorm al hebt gespeeld koop je de remake toch gewoon niet...

Bovendien doen concurrenten als Sony het ook, zie de HD collections/classics e.d.

En daarbij worden oudere spellen ook vaak geëmuleerd met illegale roms en dergelijke (er is dus toch interesse voor '10 jaar oude spellen')

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.