Door , , 28 reacties

Dat het fighting game-genre weer helemaal terug is uit zijn vroege/mid-zero's dip hoeven we waarschijnlijk niemand meer te vertellen. De explosieve populariteit van Super Street Fighter IV heeft voor een flinke heropleving gezorgd. Weg zijn de dagen van houterige 3D-animaties, beperkte rosters en vruchteloze pogingen de singleplayerkant een nieuwe draai te geven. In plaats daarvan kijken de grote ontwikkelaars juist weer naar een ruime, maar evenwichtige selectie aan interessante karakters en glad afgewerkte gevechten, met een sterke nadruk op online.

Een character-trailer van Soulcalibur V.

Namco Bandai vond het na vier jaar wel weer eens tijd voor een nieuwe Soulcalibur voor de consoles en bracht onlangs deel vijf uit, wederom met ontwikkelaar Project Soul achter de knoppen. Aangezien het om één van de grootste franchises naast Street Fighter gaat, zijn de verwachtingen weer hooggespannen. Met zowel het verrassend goede Mortal Kombat als het sublieme Marvel vs. Capcom 3 vers in het geheugen, en Street Fighter x Tekken in aantocht, is de concurrentie in ieder geval steviger dan ooit.

*Veranderingen

Soulcalibur onderscheidt zich doorgaans door het gebruik van wapens, vrij bewegen over drie dimensies - ook wel het 8-Way-Run systeem genoemd - en de immer verhitte strijd tussen de krachten van het goede, aangevoerd door de drager van het Soulcalibur-zwaard, en die van het kwade, onder het juk van de drager van de Soul Edge. Dat is in dit deel niet anders. De bekende vaste krachten zijn weer aanwezig, inclusief wapens, en er wordt wederom geknokt om de twee legendarische zwaarden. Er zijn in ieder geval twee ingrijpende veranderingen ten opzichte van het vorige deel. Ten eerste is er de toevoeging van een Quick Step, waarmee je sneller dan normaal om je vijand heen kunt draaien. Daarnaast zijn de ‘Soul Gauge’ en Fatality-geïnspireerde ‘Critical Finish’ vervangen door een metertje, dat geleegd kan worden met voorgeprogrammeerde, spectaculaire aanvallen die een perfecte timing vereisen. Dat laatste is vergelijkbaar met hoe dit onderdeel al enige tijd in Street Fighter is verwerkt.