FIFA Street

Elimination Mode

Toen Electronic Arts ons onlangs uitnodigde om hun line-up voor dit najaar en komend voorjaar te bekijken, gingen onze gedachten niet direct uit naar FIFA Street. We hebben de game tijdens Gamescom al besproken en het is er de titel niet naar om bij elke mogelijkheid een nieuwe preview te doen - die behandeling is doorgaans voorbehouden aan de Battlefields en Call of Duty's van deze wereld. Het is aan een ietwat onhandige opzet van het evenement te danken dat FIFA Street het meest memorabele spel van de dag werd.

Interview met de line-procuder van FIFA Street, Sid Misra

Wie naar een EA Showcase gaat, maakt lange dagen. De uitgever trommelt journalisten meestal al rond zes uur 's morgens op bij de incheck balies op Schiphol, en de dag eindigt pas diep in de avonduren. Tegen een uur of vijf - het event duurde op dat moment officieel nog twee uur - hadden de meeste journalisten het wel gezien. Om de tijd wat te doden werden er een paar potjes FIFA Street gespeeld. Bij toeval werd er een spelmodus ontdekt waarbij je vier tegen vier speelt, en een speler die een goal maakt het veld moet verlaten. Het team dat als eerste al zijn spelers 'kwijt' is, wint dus.

*King of the hill

Al snel ontstond er een spontane pot 'King of the Hill', waarbij de winnaar dus steeds bleef zitten. Op die manier rouleerden vijf Nederlanders rond de FIFA Street-televisie, waarbij het ene potje een nog hilarischer verloop kende dan het andere potje. Zo was er de koude efficiëntie van een Sanoma-cameraman die zonder al teveel trucjes gewoon de bal in het netje wilde rammen, en de freelance-journalist die zelfs voor open goal nog een - soms mislukkend - trucje wilde doen. De kracht van de spelmodus is daarbij het sterk nivellerende effect van de opzet. Kom je immers 3-0 voor, dan sta je dus met nog één speler op het veld, tegenover vier andere spelers. Dikke kans dat het in elk geval 3-2 wordt voordat jij de beslissende treffer maakt.