Door , , 30 reacties

Uitgever Square Enix is er snel bij. Deus Ex: Human Revolution verscheen eind augustus en binnen twee maanden hoopt de uitgever al een eerste, stevige uitbreiding op de markt te brengen in de vorm van The Missing Link. Daarmee denkt Square Enix de speler minstens een uur of zes bezig te houden en dat is niet mis. We mochten alvast een eerste blik werpen op de expansion, om te zien welke link we precies hebben gemist in Human Revolution.

De uitbreiding sluit nu eens niet aan op de gebeurtenissen in het spel en The Missing Link vormt ook al geen prequel. Zonder te veel van het verhaal van Human Revolution te willen verklappen: ergens tegen het einde van het spel zit een gat van een paar dagen. In dat hiaat vindt The Missing Link plaats. Gedurende het gat in de tijd bevindt Jensen zich aan boord van een vrachtschip dat op naam staat van Belltower Associates, een van de private, militaire organisaties die een rol spelen in het verhaal. Dat schip is dus het speelveld waarop The Missing Link zich afspeelt. Dat wil ook zeggen dat het speelveld daarmee wat minder ruim is opgezet dan je van Human Revolution gewend bent.

* Aan boord

Het schip brengt met zich mee dat de ruimtes kleiner zijn en dat lijkt de sfeer alleen maar ten goede te komen. Het spel wordt er iets claustrofobischer en daarmee spannender van. Het betekent namelijk ook dat vijanden dichterbij zijn en je dus minder tijd hebt om maatregelen te nemen. Dat is helemaal spannend omdat Jensen extra kwetsbaar is. Aan het begin van de uitbreiding althans, want net in Human Revolution wordt Jensen aan het begin van het avontuur flink in elkaar gemept. In HR krijgt hij daarna een hele voorraad augmentations, in The Missing Link worden die na de kloppartij juist afgenomen.

Dat levert een vrij bloedig gezicht op als je aan The Missing Link begint. Je ziet Jensen die ontdaan is van zijn supersonische pakje en bovendien hier en daar wat gaten in zijn lichaam heeft, met bijbehorende bloedsporen om aan te geven dat de operatie niet al te lang geleden is uitgevoerd. Het maakt de weg vrij om in The Missing Link weer helemaal opnieuw te beginnen. De uitbreiding is dus een gecondenseerde versie van Human Revolution. Volgens Antoine Thisdale, een van de makers van het spel, kun je, als je een beetje je best doet, zo ongeveer driekwart van je augmentations terugverdienen tijdens het avontuur aan boord van het schip. Want dat is uiteraard de bedoeling: je begint op het nulpunt en kunt je personage van daaraf opwaarderen met door jou gekozen eigenschappen.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.