Door , , 37 reacties

De man met de onwaarschijnlijke naam is terug bij uitgever Electronic Arts, om een nieuwe versie te ontwikkelen van de game die hij samen met EA een decennium geleden uitbracht. American McGee, hij heet echt zo, werkt vanuit een studio in Shanghai aan Alice: Madness Returns, een nieuwe bewerking van de kinderboeken van Lewis Carroll. De hernieuwde samenwerking roept wat vragen op, die we voorafgaand aan een korte speelsessie persoonlijk aan de Amerikaan konden stellen.

Waarom een nieuwe Alice? De de eerste game bleef al zo dicht bij de boeken, immers.
De eerste Alice was een groot succes. Zo groot zelfs dat de game nog steeds wordt verkocht. In de VS wordt de game in tweedehands aangeboden via eBay en in Japan worden zelfs nog nieuwe exemplaren verkocht. Bovendien hebben we nu een studio die in staat is om een vervolg te maken. Toen we met EA in gesprek raakten, kwamen we eigenlijk als vanzelf op een vervolg uit. Wat het verhaal betreft: dat van de nieuwe game is een vervolg op het verhaal uit de eerste game. In de eerste game zitten inderdaad erg veel elementen uit de boeken en het geheel vindt ook plaats in dezelfde periode als waarin de boeken zich afspeelden.

In de eerste game lieten we echter ook de ouders van Alice om het leven komen, waarmee we van de verhaallijn uit de boeken afweken. Daar borduren we in de nieuwe game op voort. Alice heeft inmiddels het tehuis verlaten. Daardoor ligt de nadruk wat minder op haar geestelijke gesteldheid en gaan we meer in op de vraag wie verantwoordelijk is voor de dood van haar ouders. Het is nu dus veel meer een moordmysterie. In die zoektocht keert ze weer terug naar Wonderland. Die fantasiewereld gebruikt ze opnieuw als een hulpmiddel waarmee ze probeert terug te halen wat er is gebeurd in de nacht dat haar ouders overleden.

De stijl van de nieuwe game is vrijwel gelijk aan die van de eerste. De overeenkomst is zelfs zo sterk, dat er ongetwijfeld sprake is van opzet.
Toen we aan het ontwerp van de nieuwe game begonnen, hebben we onszelf voorgehouden dat we niet te veel af moesten wijken van wat een goede formule is gebleken. Dat gold zowel voor de gameplay als voor de stijl en ook voor Alice als personage en haar verhaal. Het spel moet aanvoelen als de opvolger die we acht of negen jaar geleden hadden kunnen hebben gemaakt. Daarom hebben we ons best gedaan om het spel een welhaast klassiek uiterlijk te geven.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.