Door Sven Schaap

Reviewer

Fight Night Champion

Vijfde ronde

Anderhalf jaar nadat de Round 4 werd uitgebracht komt EA Canada op de proppen met hun nieuwste (de inmiddels vijfde) Fight Night episode. Opvallend is wel dat men dit keer gekozen heeft voor de titel ‘Fight Night Champion’ in plaats van simpelweg ‘round 5’. Dat komt waarschijnlijk omdat Champion vergeleken met zijn voorgangers op tal van punten breekt met wat iedereen inmiddels wel een beetje gezien heeft en daadwerkelijk nieuwe dingen doet. Daarnaast is het ook niet ondenkbaar dat men het woordje ‘Champion’ bewust gekozen heeft om over te brengen dat hun nieuwste creatie in staat is al diens voorgangers zonder pardon de ring uit te slaan en in de harde kern ook stiekem een echte kampioen is. Met Fight Night Champion maakt de serie een verrassend explosieve comeback die niemand die van een goed partijtje knokken houdt mag missen.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verschenen voor: PlayStation 3

Hoewel Fight Night Champion op tal van vlakken zijn voorganger overtreft zijn er in de basis twee dingen waarmee de game echt explosief uit de hoek komt. De eerste verrassing is direct terug te vinden in de manier waarop Champion zich laat spelen. De gameplay zoals deze ons in Round 4 werd voorgeschoteld had zijn charmes maar wist de echte purist niet weg te blazen en liet (zo blijkt nu) aanzienlijke ruimte voor verbetering. Het uitdelen van uppercuts en hoeken gebeurde veelal door complexe halve draaien op de analoge sticks uit te voeren. Iets wat vanwege de vereiste precisie in het heetst van de strijd nog weleens uitmondde in frustraties omdat bijvoorbeeld een gewenste rechter uppercut uitbleef en in plaats daarvan niet meer dan een halfzware linkse directe werd uitgevoerd waardoor de dusdanig verzwakte tegenstander een Knock out bespaard bleef. Ook hadden met name agressieve button-bashers die onvermoeibaar bleven ‘swarmen’ vaak vrijspel omdat de meer gecontroleerde tegenstander nauwelijks de kans kreeg om op het juiste moment de juiste dosis precisie toe te dienen. Met Fight Night Champion hebben de ontwikkelaars deze gameplay compleet overboord gegooid en ingeruild voor een snelle, scherpe en intuïtieve stijl die ruimte laat voor technisch en gecontroleerd boksen zonder in te leveren op complexiteit.

* Alles puur op gevoel

Nu is men bij EA niet vies van mooie dure woorden en dus besloot men deze gameplay Full Spectrum Punch Control te noemen. Dat klinkt wetenschappelijk maar in wezen komt het erop neer dat alle soorten klappen die kunnen worden uitgedeeld onder een knop zitten, maar ook met behulp van super eenvoudige bewegingen met de rechter analoge stick zijn uit te voeren. Een rechterhoek zit normaal onder de B-knop maar laat zich ook uitvoeren door met de rechterstick simpelweg schuin naar boven te drukken. De speler kan dus een eigen speelstijl kiezen. Wat voorheen complexe precisiehandelingen waren worden nu ineens heel erg simpele bewegingen die omdat de makers kennelijk heel goed wisten waar ze mee bezig waren heel erg intuïtief aanvoelen. Eenmaal thuis in de gewenste speelstijl kan het zomaar zijn dat de speler het gros van de gevechten domineert maar geen antwoord kan geven zodra iemand vraagt hoe bepaalde bewegingen worden uitgevoerd. Alles gaat puur op gevoel en gelukkig staat vrijwel alles dusdanig goed afgesteld zodat juist dat aspect van boksen dat tot dusver slechts magertjes werd uitgevoerd nu ijzersterk vertegenwoordigd is. We hebben het over het technische en psychologische ‘spel’ van boksen dat verstopt zit achter het voor de massa ogenschijnlijk simplistische sloopwerk. Ja, boksen is namelijk veel meer dan hersenloos gebeuk en de gameplay van Fight Night Champion bewijst dat op grandioze wijze.