NBA Jam

Leuker wordt het niet!

Als we de reviews voor het najaar inplannen, kijken we vooral naar de grote titels. Zo wist de Tweakers.net-redactie al lang van tevoren wanneer de review van Call of Duty: Black Ops kwam, wanneer Need for Speed: Hot Pursuit zou verschijnen en zelfs de review van Gran Turismo 5 staat inmiddels genoteerd. Er blijven wel eens gaatjes over in de agenda, en die kunnen dan mooi worden opgevuld met 'minder grote' games die onze aandacht op de een of andere manier hebben weten te grijpen. NBA Jam is zo'n game.

Getest op: Nintendo Wii, PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360

De titel roept bij mensen die pakweg zeventien jaar geleden al games speelden direct sentiment op. In het tijdperk van Nintendo en Sega, toen je nog hip was met een 16-bit Super Nintendo Entertainment System, was er namelijk het briljante basketbalspel NBA Jam. De game liet de speler potjes van twee tegen twee spelen, waarbij elk NBA-team werd vertegenwoordigd door zijn grootste sterren. Enig frustratiepuntje was dat een aantal van de écht grote sterren, zoals Michael Jordan, door licentieproblemen niet in het spel voorkwam.

*Op de bank

Toen Electronic Arts aankondigde dat deze voor game-begrippen bejaarde basketbalgame terug zou keren, zorgde dat meteen voor blijdschap aan onze kant. Louter mooie herinneringen kwamen naar boven en de belofte dat oude glorietijden zouden herleven, maakten dat we vooruitkijken naar de release van de game. De Wii-versie is inmiddels een maandje op de markt en deze week komen daar ook de Xbox 360- en PlayStation 3-versie bij. Hoewel de games vrijwel hetzelfde zijn, is op die laatste twee de besturing natuurlijk anders en kun je met die versies wél online spelen. Of dat belangrijk is? Wij speelden voornamelijk de Wii-versie, gewoon met elkaar op de bank. Veel leuker wordt het niet!