Football Manager 2011

Ander perspectief

Maar weinig games wisten ons in het verleden zo van onze vrije tijd te beroven als Championship Manager en Football Manager. Sinds jaar en dag blinkt ontwikkelstudio Sports Interactive uit in het maken van geloofwaardige voetbalmanagerspellen. Sinds 2005 verschijnen de games van de Londense studio onder de naam 'Football Manager' en is Sega de uitgever, en tot nu toe heeft dat huwelijk beide partijen bepaald geen windeieren gelegd. Football Manager is al jaren de alleenheerser in het genre.

Getest op: PC
Ook verkrijgbaar voor: Mac

Dat zorgt ervoor dat Sports Interactive voor een flinke uitdaging staat. De beste worden is één ding, de beste blijven en jezelf blijven verbeteren is echter nog veel moeilijker. Je moet het de studio nageven: we schrijven dit al een paar jaar en elke keer opnieuw bewijst de ontwikkelaar weer een stapje vooruit te kunnen zetten. Vorig jaar kregen we een product voor onze kiezen dat door een aantal slimme verbeteringen toch weer heel anders aanvoelde dan de versie van het jaar daarvoor, en mede daardoor beloonden we het spel met een 9.

*Indrukwekkend

Achteraf hebben we daar een beetje spijt van. Niet omdat het hoge cijfer onterecht was. Veel spelers hebben zich weer maanden vermaakt met de managersim en de kwaliteit van FM2010 staat buiten kijf. Football Manager 2011 plaatst FM2010 echter in een heel ander perspectief. Het blik aan vernieuwingen en verbeteringen dat Sports Intertactive dit jaar heeft opengetrokken is indrukwekkend en laat de voorgaande versies verbleken. Opnieuw krijg je het gevoel een volledig nieuwe managersim te spelen, maar dan wel een waarin de meer dan vijftien jaar ervaring van de studio heel goed is terug te zien.

De basis van het spel is uiteraard hetzelfde gebleven. Nog steeds maak je een manager aan, selecteer je competities waar je actief aan deel wilt nemen, kies je een club en start je het spel. Op de eerste dag maak je kennis met je technische staf en het spelersmateriaal, zoals dat altijd al het geval was. Op een aantal aangepaste menu's na valt hier nog niet op hoeveel fijner FM2011 speelt.