Door Jan Laros

Freelance redacteur

Wii Party

Introductie

Games recenseren is een vak waarbij het handig is om ervaring en enige kennis van zaken te hebben. Zo zijn er binnen de redactie van Tweakers.net verschillende specialismen en worden testexemplaren van games aan de hand daarvan toegewezen. De shooters komen bij de ware fraggers terecht, de sportgames gaan naar de sportieve gamers en mmo's worden opgepakt door de enige redacteur die er minimaal vier level 80-personages in World of Warcraft op na houdt. Logisch dus, dat Wii Party linea recta naar het grootste feestbeest onder de reviewers is gestuurd.

Getest op: Wii (exclusieve titel)

Als we bij het bespreken van Wii Party uitgaan van gebruikelijke testcriteria als graphics, verhaal, gameplay en techniek, zal de game niet hoog scoren. Wii Party heeft geen verhaal, blinkt niet uit in grafische pracht en praal en is technisch absoluut geen hoogvlieger. Daar dient het spel dan ook niet op te worden beoordeeld. Nintendo tracht met de game slechts één ding te bereiken: dat met het hele gezin of met een complete vriendengroep zoveel mogelijk plezier kan worden gemaakt met de Wii.

*Testteam

Wii Party is daarmee een geval apart. Het spel valt binnen een genre dat hoogtij viert op de Wii: titels die met de hele familie kunnen worden gespeeld en waaraan spelers uit uiteenlopende leeftijdscategorieën plezier kunnen beleven. Tweakers.net achtte het noodzakelijk een gedegen testpanel samen te stellen dat een goede afspiegeling van de doelgroep van Wii Party is. Derhalve werden Stijn, 4 jaar oud, en Kristel, 33 jaar, aan het testteam toegevoegd, dat normaal uit een eenzaam gamende schrijver bestaat.

Om zijn doel te bereiken heeft Nintendo rekening moeten houden met een aantal belangrijke voorwaarden. Zo mag het spel niet te moeilijk zijn, want het moet gespeeld kunnen worden door zeer jonge kinderen. Om de gevorderde gamers geboeid te houden, mag de game ook weer niet te kinderlijk zijn en moet er voor een bepaalde graad van uitdaging worden gezorgd. Een lastige klus, aangezien Wii Party ruim tachtig minigames bevat, die stuk voor stuk voor alle leeftijden geschikt moeten zijn.

*Mario

Nintendo heeft natuurlijk ervaring in het ontwikkelen en aan de man brengen van party games. De succesvolle Mario Party-franchise wist een uitstekende balans te vinden tussen speelbaarheid en uitdaging. Het spel wordt door veel jonge kinderen gespeeld en de associatie met Mario zorgt voor herkenbaarheid. Stijn was dan ook ietwat teleurgesteld toen bleek dat in Wii Party personages uit de Mario-wereld ontbreken. Dit gegeven nam direct een deel van de herkenbaarheid weg bij de jonge recensent. Desondanks nam hij samen met de overige leden van het testteam de Wiimote ter hand om aan de slag te gaan.