Tom Clancy's H.A.W.X. 2

Dichter bij de realiteit

Als we denken aan games over straaljagers, gaan onze gedachten terug naar begin jaren negentig. We slingerden onze 386's aan, en speelden een game waarin je in een F-14 Tomcat allerlei missies vloog, waarbij je zowel luchtdoelen als gronddoelen moest uitschakelen. De naam van dat spel? Fleet Defender.

Sindsdien werd het genre min of meer gedomineerd door Ace Combat, maar daar kwam in 2009 verandering in, toen Tom Clancy's Hawx van Ubisoft het daglicht zag. De game was verre van perfect, maar bleek toch een vermakelijk spel, vooral dankzij de spectaculaire dogfights met 'Assistance Off'. We zijn dan ook benieuwd of deel twee ons ook van begin tot eind weet vast te houden.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc, Wii

Hawx 2 is behoorlijk anders opgezet dan de eerste Hawx-game. Je begint als Crenshaw, de hoofdpersoon uit het eerste deel, met het vliegen van een verkenningsmissie in het Midden-Oosten. Het heen-en-weergebabbel tussen piloot en vluchtleiding is realistisch en datzelfde geldt voor de omgeving - tot zover niet al te veel nieuws.

Maar dan eindigt de missie in tranen: Crenshaw wordt neergeschoten als terroristen de basis van de Amerikaanse luchtmacht onder vuur nemen. Op dat moment begint een verhaal over rebellen die actief zijn in Rusland en het Midden-Oosten, waarin jij, in de rol van diverse piloten uit verschillende landen, de taak krijgt om ze tegen te werken. Hawx 2 blijft daarmee duidelijk dichter bij de realiteit dan zijn voorganger, die de speler een vergezocht verhaaltje over een huurlingenbedrijf voorschotelde.

*Druk druk druk

Daarmee bedoelen we overigens niet direct dat het verhaal van Hawx 2 nou zo geweldig is. Het wordt eventjes interessant als de situatie in Rusland een verrassende wending neemt, maar daar blijft het dan ook wel bij. Bovendien worden er tijdens missies soms zaken over onze vijanden verteld, terwijl we het op dat moment juist even erg druk hebben met het afschieten van lastige tegenstanders en we het verhaal dus niet helemaal meekrijgen.