Door Sven Schaap

Reviewer

Kane & Lynch 2: Dog Days

Verknipt

Waar we in de eerste Kane & Lynch-game nog vrolijk genocide pleegden met Kane, kruipen we in de sequel Dog Days in de gepantserde huid van diens psychotische partner Lynch. Gamers die bekend zijn met dit personage, begrijpen dat Dog Days alleen al vanwege de labiele persoonlijkheid van de hoofdpersoon een vrijwel onuitputtelijke stroom hersenloos geweld belooft. Hoewel deze belofte voor honderd procent uitkomt, is dat niet alleen maar te danken aan Lynch, die dit keer afgezien van zijn lompe gedrag en geschifte uitspraken redelijk beschaafd blijft.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc, PlayStation 3

Bijna drie jaar na het verschijnen van Dead Men keert het meest verknipte videogameduo Kane & Lynch terug in een game die op vrijwel alle fronten verder gaat dan zijn voorganger - met uitzondering van diepgang. Het blijkt dat Lynch, de zwaarst gestoorde van de twee, in Shanghai een heus bestaan probeert op te bouwen. Iedereen die Lynch een beetje kent, begrijpt dat hij geen brave negen-tot-vijfbaan heeft, maar zich weer inlaat met allerhande criminelen waarmee hij louche deals probeert te sluiten. Als hij op een dag een wapendeal sluit die duidelijk een maatje te groot voor hem is, besluit hij zijn maat Kane om advies te vragen. Kane heeft als oud-huurling immers ruime ervaring met dergelijke deals en blijkt niet te beroerd om op het eerste vliegtuig naar de Chinese metropool te stappen. Zodra de twee elkaar weer gevonden hebben, gaat het geheel volgens verwachting snel bergafwaarts en verandert Shanghai al snel in een oorlogsgebied waar het vrijwel onophoudelijk lood regent.

* In your face

Meteen valt op dat Dog Days donkerder, grimmiger en smeriger is dan de eerste game. Het verhaal is niet hoogstaand maar weet zo nu en dan te verrassen en flink te shockeren. Dat is ook deels te danken aan de wat lompe grafische stijl en dan met name het groffe camerawerk. Heel de game lijkt te zijn opgenomen door een derde gek, die meerent en in plaats van Uzi’s en shotguns een goedkope handycam hanteert. De makers zeggen dat ze onder meer goed naar Youtube-filmpjes hebben gekeken, waarbij vooral werd gelet op de elementen die deze huis-, tuin- enkeuken filmpjes zo realistisch maken. Op die manier moet de gamer meer bij het spel betrokken raken. Het gevolg is een game die ondanks alle over-the-top-actie erg realistisch overkomt: voice acting en camerawerk zijn overtuigend. Het grappige is dat slecht camerawerk vanwege de gekozen visuele stijl in deze game dus eigenlijk altijd wel goed kan worden gepraat. Sterker nog, de intrigerende, ietwat ongecontroleerde 'in your face'-stijl weet diverse minpunten een tijdje te verbloemen.