Gamescom Preview: Postal III

Slechte game

Op de Gamescom loop je als gameredacteur van Tweakers.net over het algemeen heen en weer tussen de bekende uitgevers uit de game-industrie, die stuk voor stuk een flinke publieke booth hebben en vaak ook een groot gedeelte waar zakelijke ontmoetingen en presentaties plaatsvinden. Er is echter ook een hal waarin kleinere partijen proberen hun producten te slijten aan de grote of wat minder grote uitgevers en retailers, en die hopen op een beetje aandacht van de media. Vorig jaar vonden we daar het inmiddels door Konami opgepakte Def Jam Rapstar, en dit jaar kwamen we tot ons groot genoegen een wel erg bekende naam tegen: Postal III.

Gezien op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: pc

Iedereen die Postal of Postal 2 ooit heeft gespeeld, begrijpt dat we Postal III niet konden laten liggen. Nee, het gaat hier niet om een game die aanspraak maakt op de titel 'Game van de show' of die zelfs maar een voldoende zou scoren volgens de moderne maatstaven. Postal III ziet er namelijk hopeloos gedateerd uit en het is in feite meer een nieuw hoofdstuk van Postal 2 dan een volledig nieuwe game. De Russische uitgever annex ontwikkelaar Akella voorziet ontwikkelstudio Running With Scissors dan wel van geld, maar blijkbaar is dat niet genoeg om een degelijke engine te bouwen. Het mooie van Postal III is echter dat dat helemaal niets uitmaakt. Dit spel draait niet om graphics, het geluid of een verhaal. Het gaat erom dat je lol trapt, en dan wel zo bruut mogelijk.

*Gary Coleman

Voor wie niet bekend is met Postal houdt hier de preview op, want uitleggen waar de serie om draait heeft geen enkele zin. Je begrijpt de lol van Postal pas als je zelf regenachtige zondagmiddagen hebt doorgebracht met een kat als geluiddemper op je gun, terwijl je her en der toevallige passanten in brand stak en, wel zo sociaal, dat brandje vervolgens zelf uit hebt gepist. En ja, iedereen die Postal 2 heeft gespeeld, heeft een enigszins aparte band met de inmiddels overleden Gary Coleman, die om welke reden dan ook een van je aartsvijanden was in Postal 2.

Postal III trekt de lijn van deel twee moeiteloos door, en het verhaal in deel drie is al even sterk als in het vorige spel, waarvan we het verhaal niet eens meer weten. Het nieuwe 'verhaal' gaat als volgt: de naamloze hoofdrolspeler - die doorgaans Postal Dude wordt genoemd - verlaat Paradise, waar Postal 2 zich afspeelde, maar zijn auto gaat stuk en hij komt terecht in het plaatsje Catharsis. Postal III draait om de avonturen die hij beleeft terwijl hij op zoek is naar geld om zijn auto te repareren. Kijk, een kind kan de was doen, als het om een verhaallijn gaat...

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3