Door Joost Schellevis

Pokémon: HeartGold en SoulSilver

Inleiding

Eerder kregen de GameBoy-spellen Red en Blue al een reïncarnatie op de GameBoy Advance, in de vorm van FireRed en LeafGreen. Nu is het de beurt aan Pokémon Gold en Silver, die eerder op de GameBoy Color uitkwamen, om te worden heruitgebracht. Deze spellen - in feite twee dezelfde games met hier en daar verschillende Pokémon - zijn in herziene vorm voor de Nintendo DS verschenen. Tweakers.net is benieuwd of deze remakes even verslavend zijn als de originele versies.

Getest op: Nintendo DS (exclusieve titel)

Vechten

Veel gamers zullen bekend zijn met de gameplay van de Pokémon-rpg's: je trekt van stad naar stad en onderweg kom je tegenstanders en nieuwe Pokémon tegen, die je beide zult moeten bevechten. Dat vechten gebeurt turn-based, waarbij elke Pokémon een aantal acties kan inzetten. Dat kunnen directe aanvallen zijn, maar ook acties waardoor bijvoorbeeld de snelheid van een tegenstander wordt verminderd.

Belangrijk bij het vechten is dat je rekening houdt met de verschillende soorten Pokémon. Zo is een Pokémon van het gras-type zeer kwetsbaar voor aanvallen van een vuur-Pokémon, terwijl die juist weer slecht tegen aanvallen van een water-Pokémon kan. Door te vechten krijgen je Pokémon meer ervaring, en op een bepaald level kunnen ze evolueren. Wilde Pokémon kun je vangen met een Pokéball, waarmee je sommige monsters overigens moeilijker te pakken krijgt dan andere.