Door Sven Schaap

Reviewer

Silent Hill: Shattered Memories

Ogenschijnlijk doodnormaal

In Shattered Memories kruipen gamers in de huid van Harry Mason, een ogenschijnlijk doodnormale man die met zijn dochtertje Cheryl op weg is naar Silent Hill. Midden in de nacht verliest Harry de macht over het stuur en botst met zijn wagen tegen een boom. Als hij bijkomt is Cheryl verdwenen en gaat Harry gewapend met slechts een zaklamp in het pikkedonker op zoek naar zijn kleine meid. Klinkt bekend? Dat is niet zo vreemd. Elf jaar geleden overkwam Harry Mason, de protagonist uit de allereerste Silent Hill-game namelijk exact hetzelfde.

Getest op: Wii
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 2, PlayStation Portable (afwijkende versie)

Toen Harry elf jaar geleden uitweek voor een meisje en van de weg raakte gebeurde dat op de originele Playstation. Shattered Memories, dat overigens alles behalve een remake is van voorgenoemde klassieker, introduceert de survival horror serie op de Wii. Uiteraard brengen de unieke bedieningsmogelijkheden van Nintendo’s console de nodige veranderingen in de bekende formule met zich mee. Uitdagingen en puzzels, maar ook het door de besneeuwde straten van Silent Hill heen navigeren, het gebeurt allemaal met behulp van de Wii-mote en Nunchuk, en veelal op sterke en vermakelijke wijze. Toch gaan de verschillen met voorgaande delen verder dan de bediening van het spel. Voor het eerst in de serie kun je namelijk geen wapens hanteren. Je hebt dan weer wel een multifunctionele mobiele telefoon. Bovendien stelt de game gaandeweg een psychologisch profiel van de speler op, dat uiteindelijk tegen hem of haar gebruikt wordt.

* Analyze this

Dat Shattered Memories de dingen anders doet blijkt al wanneer nog voor de start een waarschuwing verschijnt dat de game de speler psychologisch zal scannen. De boodschap besluit met de woorden: this game plays you as much as you play it. In de stoel bij psychiater Kaufman wordt aan de hand van zeven tamelijk maffe vragen een begin gemaakt met het psychologisch profileren van de speler. Gedurende het avontuur zal de speler nog diverse keren psychische tests ondergaan die, samen met de keuzes die de speler maakt, bepalen hoe de game eindigt. Er zijn vijf verschillende eindes mogelijk. Hoe zwaar het profiel weegt blijkt wanneer de game een tweede keer gespeeld wordt en je de vragen van de psych anders beantwoordt.