Door Jurian Ubachs

Redacteur

Glansrol voor je eigen creativiteit

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom Review

27-09-2024 • 06:00

75

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom is een game waarin nu eens niet Link, maar Prinses Zelda zelf de hoofdrol voor haar rekening neemt. Haar belangrijkste wapen is de mogelijkheid om voorwerpen en beesten te dupliceren als echo's, zodat ze die kan gebruiken bij puzzels en in gevechten. Hier kunnen gamers zelf een weg vinden in wat goed werkt. Puzzels zijn op meerdere manieren op te lossen en gevechten op meerdere manieren te winnen. Dat stimuleert het gebruik van je eigen fantasie en creativiteit en dat is het leukst aan Echoes of Wisdom. De game ziet er verder vrolijk en kleurrijk uit, maar draait net niet helemaal soepel op de Nintendo Switch. Er zijn nog wel andere kleine verbeterpuntjes, zoals dat het menu waarin je je echo's bijhoudt wel wat overzichtelijker had gekund, maar dat is allemaal niet zo heel erg. Echoes of Wisdom is vooral een heel leuke, speelse game en een aanrader voor elke Switch-bezitter.

Getest

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, Switch

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 42,99

Vergelijk prijzen

Begin deze maand publiceerden we een preview van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, waarin ik aangaf dat de game me had weten te verrassen. Ik ben zeker niet de grootste Zelda-fan ter wereld, dus de mate waarin deze nieuwe game me in twee uur wist te boeien, vond ik best opvallend. De speelsessie destijds gaf een leuk voorproefje van hoe het echo's-systeem werkt en wat Zelda zoal moet doen in deze versie van spelwereld Hyrule. Zelda? Ja. Deze game heeft eens niet Link, maar Prinses Zelda zélf in de hoofdrol. Ook dat wist je waarschijnlijk al, maar het kan voor de volledigheid geen kwaad dat nog even te benadrukken, want het is best een historisch moment voor de franchise. Buiten spin-offs en korte stukjes kon je nooit eerder met Zelda spelen, dus dat is best bijzonder.

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom draait om vreemde scheuren die in het landschap zijn verschenen. Die scheuren slokken delen van de wereld op, inclusief gebouwen, beesten en personen. Nog vervelender is dat opgeslokte beesten of personen soms terug de wereld in komen, maar dan als kwaadaardige kopie. Die elementen leiden ertoe dat een kwaadaardige kopie van de koning snel Zelda de schuld in de schoenen schuift van het ontstaan van de scheuren. Zelda wordt gevangengenomen en in een cel gegooid.

Echo's maken

Lang zit ze daar niet, want dankzij de kleine fee Tri en de staf die hij haar geeft, leert ze al snel hoe ze echo's kan maken. Die zijn kopieën van voorwerpen, die ze dan kan gebruiken om puzzeltjes op te lossen of bepaalde plekken te bereiken. In de opening leer je bijvoorbeeld dat je een hoger gelegen plek kunt bereiken door een tafeltje te plaatsen, waar je dan op springt om zo bij die hogere plek te komen. Je leert een vaas te kopiëren, die later dienst kan doen als plek om je in te verstoppen. Bedden kun je makkelijk stapelen, zodat je ze kunt veranderen in een soort trap en ga zo maar door. De puzzeltjes worden langzamerhand steeds moeilijker en de mogelijkheden om die op te lossen groter, waarbij vaak meerdere oplossingen mogelijk zijn.

Daar komt nog bij dat Zelda ook beesten uit de spelwereld kan inzetten als echo's. Elk beest dat je hebt verslagen, behoudens eindbazen, kun je daarna ‘leren’ en er een kopie van maken. Dat beest zal dan vervolgens voor jou vechten. Binnen de kortste keren verzamel je een aardig arsenaal aan in te zetten voorwerpen en beesten. De verschillende beestjes vertegenwoordigen verschillende sterke en zwakke punten en het is erg leuk om te experimenteren met welke beestjes sterk zijn tegen wat voor soort vijanden. Het is vrijwel nooit zo dat er maar één aanpak is die werkt; je kunt vaak met meerdere beestjes uit de voeten. Het is aan jou om dat allemaal uit te vogelen.

Verschillende beestjes

Daar zit wel een beperkende factor bij. Tri heeft een bepaalde voorraad aan kracht en elke echo die je plaatst, kost Tri kracht. Sterke beesten zullen meer kracht kosten, dus daar kun je er dan minder tegelijk van hebben rondlopen. Gaandeweg het spel groeien Tri’s krachten en daarmee ook Zelda’s mogelijkheden, maar het blijft altijd een kwestie van kijken hoeveel je kunt uitgeven aan je echo's. Het kan zomaar zijn dat de zwakke Keese, waarvan je er meer tegelijk kunt oproepen, beter zijn tegen een bepaalde vijand dan de veel krachtigere Darknut of Peahat. Met meerdere beestjes kun je een vijand immers van meerdere kanten bestoken en dat is bij vijanden die jouw beestjes met één tik wegmeppen of die niet te raken zijn van de voorkant een belangrijk voordeel.

Tijdens het spelen zul je merken dat je een voorkeur krijgt voor bepaalde beestjes. Ik ben bijvoorbeeld erg fan van de stekelige beestjes die je als obstakels kunt plaatsen. Ze bewegen niet, maar je vijanden duiken er enthousiast tegenaan en schakelen zichzelf zo makkelijk uit. Dat is wel een dingetje trouwens: veel beestjes vertonen daarbij niet echt intelligentie en werpen zich zo keer op keer op jouw defensief ingezette wezens. Sommige monsters doen dat wel iets beter, mede daardoor stoorde het me niet echt, maar het ziet er soms wel dom uit.

Ook is het zo dat sommige beesten of monsters wel wat overpowered lijken ten opzichte van anderen. Ik kwam op een goed moment een wolfje tegen, waarvoor zelfs een waarschuwingsbordje geplaatst was. Heel interessant natuurlijk, dat moet een aardig beestje zijn. En inderdaad: eenmaal beschikbaar als echo, bleek dat wolfje ook met speels gemak de ene na de andere vijand te verslaan. Dat maakt de game dan echt wel wat makkelijk. Nou is The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom toch al niet heel erg moeilijk, maar als je een beetje experimenteert met je opties, zul je vrij snel de wat betere keuzes in je arsenaal aan echo's vinden en daarna vooral die opties gebruiken.

The Legend of Zelda Echoes of Wisdom

Laat ik er meteen bij zeggen: ik heb dat totaal niet als minpunt ervaren. Oké, het is makkelijk, maar allerlei vijanden bestoken met je echo's is in de basis vooral heel leuk om te doen. De game confronteert je ook steeds weer met nieuwe soorten vijanden, waarbij ook de elementen een rol gaan spelen, zoals bij vijanden die een elektrische aanval in zich hebben. Bovendien nodigt de game enorm uit tot creatief nadenken. Het geeft een kick om een oplossing te bedenken die je nog niet eerder had bedacht, of een werkende vechtstrategie te bepalen met een monster of beest dat je eerder nog niet gebruikte. Dat er nooit sprake is van een correcte of incorrecte aanpak, maar je simpelweg je eigen smaak mag volgen en je eigen creativiteit mag gebruiken, is heerlijk.

Onoverzichtelijk menu

Minder heerlijk is het menu dat je door moet werken als je op zoek bent naar een specifieke echo om in te zetten. Je kunt de manier waarop de game de echo's voor je sorteert wel veranderen, maar het blijft hoe dan ook een lange lijst aan voorwerpen, beesten en monsters. Dit voelde soms net wat onhandig, waardoor ik wat te lang zat te scrollen op zoek naar een bepaald item. Uiteindelijk lukt het altijd wel, dus dit is echt geen heel groot minpunt, maar iets dat misschien net wat beter had gekund.

Het verzamelen en gebruiken van echo's is een onderdeel van de mogelijkheden die Zelda tot haar beschikking heeft. Ze kan zichzelf dankzij Tri bijvoorbeeld ook vastmaken aan objecten. Ze kan die objecten meesleuren, wat handig is met grote rotsblokken die Zelda met haar eigen kracht niet zou kunnen verplaatsen. Wanneer ze met een object is gekoppeld, kan Zelda zich ook door dat object laten meevoeren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een boven een kloof heen en weer bewegend platform dat te hoog is om op te springen. Zelda kan Tri er dan op mikken en zich laten meevoeren naar de overkant, zonder zelf fysiek op dat platform te hoeven staan. Het grappige is dat je dit ook kunt doen met beestjes in de omgeving. Ik slaagde er ergens in een hoge plek te bereiken door een echo van een vogel te maken en Zelda dan met die vogel mee te laten vliegen, richting dat hoger gelegen gebied. Dat soort creatieve oplossingen zijn mogelijk en dat is waar de game op zijn sterkst is.

The Legend of Zelda Echoes of Wisdom

Spelen met echo's en de mogelijkheden daaromheen is zo leuk, dat ik de neiging had te vergeten dat Zelda ook nog andere mogelijkheden heeft. Zo kan ze ook kortstondig veranderen in een zwaardvechter, waarbij Zelda eigenlijk eventjes verandert in Link. Ze deelt dan rake klappen uit met het zwaard van Link en leert later ook schieten met pijl en boog. Vechten als zwaardvechter is heel effectief, maar veel minder fantasierijk dan spelen met echo's. Ik zette de zwaardvechter dan ook eigenlijk alleen in bij baasgevechten, omdat je die soms snel veel schade wilt toebrengen. Je kunt deze krachten overigens niet onbeperkt gebruiken. Zet je de zwaardvechter in, dan loopt er een energiebalkje leeg; dat moet je aanvullen door brokjes energie te verzamelen.

Gaaf ontworpen levels

De game blijft verder leuk doordat je steeds geconfronteerd wordt met andere vijanden in andere omgevingen. De opvallendste zones zijn de stukken die zich afspelen aan de binnenkant van de mysterieuze scheuren. Zelda en Tri reizen dan naar een andere dimensie, waar Nintendo uitpakt met wat origineler leveldesign dan in andere delen van de game te zien is. In die andere dimensie zweven elementen die weggerukt zijn uit Hyrule kriskras door elkaar, wat soms interessante creaties en aparte paden oplevert.

Wie vaker Zelda-games speelt, zal de globale indeling van Hyrule herkennen, met centraal het kasteel en kenmerkende gebieden voor de Gerudo’s, de Zora’s en meer van dat soort bekende namen die telkens terugkeren in Zelda-games. Voor de duidelijkheid: Echoes of Wisdom heeft geen enkele connectie met eerder verschenen Zelda-games. De grafische stijl is dezelfde als die van de Switch-remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening, maar inhoudelijk heeft die game niets met Echoes of Wisdom te maken.

De grafische stijl is vrolijk, speels en kleurrijk. We hebben de laatste jaren natuurlijk steeds de volwassenere Link in actie gezien in Breath of the Wild en Tears of the Kingdom en deze game heeft vergeleken met die spellen een wat meer kinderlijke uitstraling. Dat is zeker geen diskwalificatie, maar simpelweg een constatering. Het maakt de game er in elk geval een stuk vrolijker op, wat minder serieus ook. Daarbij helpt dat veel van de gesprekjes geschreven zijn in de herkenbare, komische stijl die we eigenlijk altijd zien in Zelda-games. Soms is dat erg grappig, soms een beetje over the top en gemaakt, maar het past goed bij de game. Ik zou dat zelf niet op een andere manier willen zien in The Legend of Zelda.

De Switch piept en kraakt

Wat ik wel graag anders wil zien is de performance van deze game. Dit is een apart kritiekpunt, omdat ik me afvraag in hoeverre we het Echoes of Wisdom erg kwalijk kunnen nemen dat er af en toe wat merkbare haperingen zijn in de framerate. Dat zagen we in Tears of the Kingdom natuurlijk ook al, vooral als je al te ingewikkelde bouwwerken maakte, maar deze grafisch ogenschijnlijk minder zware game heeft ook moeite om echt lekker te draaien op de Nintendo Switch.

Heel vreemd is dat natuurlijk niet. Behoudens een bescheiden hardware-upgrade in 2019 en de komst van een oledscherm in 2021, is er sinds 2017 niets veranderd aan de hardware waarop we de Zelda’s en Mario’s van deze wereld spelen. Komend voorjaar viert de Switch zijn achtste verjaardag. Ter vergelijking: tussen de introductie van de Wii U en de Switch zat net iets meer dan vier jaar, tussen de Wii en de Wii U zat zes jaar. Dat het tijd wordt voor nieuwe hardware is haast een understatement. Die zit er gelukkig ook wel aan te komen, als we de geruchten mogen geloven, maar het moge duidelijk zijn dat Switch-games op dit moment aardig op de limiet van de console zitten.

Conclusie

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom is een heel andere game dan Breath of the Wild en Tears of the Kingdom, maar tegelijk zien we een duidelijke lijn die hier doorgetrokken wordt. Met name Tears of the Kingdom zette, met de vele opties die het bouwen en koppelen van allerlei objecten met zich meebracht, stevig in op de eigen fantasie en creativiteit van de speler. De game gaf gamers doelen mee, maar liet ze vrij in hoe ze die zouden halen.

Dat aspect is ook duidelijk zichtbaar in de echo's van Echoes of Wisdom. Je bepaalt zelf welke echo's je inzet en hoe je ze gebruikt. Je lost op die manier puzzels op je eigen manier op en gaat gevechten op je eigen manier aan. Natuurlijk werken per gevecht andere beestjes beter, maar dat uitzoeken is een groot deel van de lol van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom.

Behoudens kleine kritiekpuntjes heb ik dan ook weinig aan te merken op dit nieuwe Zelda-avontuur, dat deze keer dus echt een Zelda-avontuur is en geen Link-avontuur. Het is te hopen dat de volgende The Legend of Zelda zijn avontuur beleeft op nieuwe Nintendo-hardware, maar de Switch heeft er op de valreep nog maar eens een heel fijne game bij.

Reacties (75)

75
67
22
1
0
36
Wijzig sortering
Dit is misschien intersante video over wat doel is van Miyamoto; het creëren van "theme-park attractions in free play space (garden in a box)". Het doel is om de speler steeds meer creatieve vrijheid te geven

The Question No One Asks Shigeru Miyamoto

PS:

Dit is trouwens ook een goede video: OCARINA OF TIME - A Masterclass In Subtext
Goede tip, dank je wel!
Geen probleem, zijn kwaliteit video’s en aardig veel werk in gestoken. Ook zijn overige video’s zijn wel goed gemaakt, zoals zijn God of War video.

Edit: Ps, dit zijn episode I en III, episode II Majora’s Mask zou onderweg zijn.

[Reactie gewijzigd door m.z op 27 september 2024 07:17]

Samenvatting van alle comments:

- Mensen die de game niet gespeeld hebben: "De framedrops zijn onacceptabel!"
- Mensen die de game wel gespeeld hebben: "De framedrops storen me niet en het is een hartstikke leuk spel"
Dat. Het is een geweldig avontuur en het zelf bepalen hoe je tegenstanders verslaat en puzzels oplost is een verademing.

Denk ook wel dat met de volgende patches/game updates de frames stabieler gaan lopen, net als in BOTW.
Wel lichtelijke survivor bias natuurlijk, als je framedrops onacceptabel vind ga je het spel ook niet spelen...
May dan weet je ook borei hoe erg het zou zijn en of je ze zelf had opgemetkt :-) k had het in ieder geval nog niet gemerkt, maar zit nog maar een uur in het spel
Zodra je Castle Town in loopt tijdens de proloog kom je de eerste frame drops al tegen. Als je ze in dat eerste uur nog niet gemerkt hebt, ga je ze niet merken. Ik zag het tijdens het spelen zelf ook niet, maar toen mijn vrouw exact hetzelfde stuk ging spelen zag ik ze wel - zal met focus te maken hebben.
Dat zal het zijn. Vind het tot nu toe echt een superleuk spel trouwens. :-)
Lijkt het inderdaad sterk op :)

Ik was eigenlijk niet van plan deze game op te pikken omdat ik bang was dat het teveel op zijn voorganger zou lijken, maar ben toch overstag gegaan en vermaak mij er bijzonder goed mee.
Als het goed is ontvang ik de game vandaag en ben benieuwd. Mocht het echt slecht zijn, dan maar hopen dat Nintendo snel met een opvolger van de Switch komt. Ik neem aan dat de games op de huidige Switch ook op de nieuwe kunnen worden gespeeld?

Maar af en toe een haperingentje, daar kan ik wel mee leven. Maargoed, ik kom ook uit de tijd dat games op cassettebandjes stonden (Commodore 128) en dat het iedere keer maar weer de vraag was of het spel wel kon worden geladen of dat de koppen van de cassettedeck weer moesten worden goed gezet ;)
De geruchten zijn dat Switch 1 games inderdaad erop gaan werken.
Samenvatting van alle comments:

- Mensen die de game niet gespeeld hebben: "De framedrops zijn onacceptabel!"
- Mensen die de game wel gespeeld hebben: "De framedrops storen me niet en het is een hartstikke leuk spel"
Ah ok, dan snap ik nu het stukje van tweakers...
maar draait net niet helemaal soepel op de Nintendo Switch. .................................................
..........................Echoes of Wisdom is vooral een heel leuke, speelse game en een aanrader voor elke Switch-bezitter.
Mooie review, ben zelf geduldig op DHL aan het wachten totdat ik ook met deze game aan de slag kan. Ben zo benieuwd hoe dat met die echo's allemaal precies gaat werken, maar zal me ook benieuwen hoe erg dat met die framedrops gaat zijn, iets dat ik zelf bij Link's Awakening niet gemerkt heb.
Zou de game nu niet "The legend of Link" moeten heten?
Waarom? (En zeg niet "omdat nu zelda het hoofdpersonage is")
Ik ben het helemaal eens met de review. Voornamelijk in dat echo menu jezelf suf scrollen is irritant soms. Dat had Nintendo echt beter kunnen doen. Hetzelfde systeem en probleem hadden ze in Tears of the Kingdom ook. Ik begrijp niet dat ze daar niet van geleerd hebben, want daar had men toen dezelfde kritiek over.
Als ze het al mogelijk hadden gemaakt dat je 5-10 favorite echo's ofzo kon instellen, die dan altijd vooraan in de lijst staan, zou het al 10 keer beter zijn.
Vond de haperingen op zich wel meevallen (wat niet wegneemt dat ze wel degelijk merkbaar zijn).
Wat mij af en toe stoorde waren de randen van het scherm, welke waziger worden hoe dichter je bij de rand van de TV komt.

Anyway, Water temple en Spirit temple zijn achter de rug en en zal straks de bewakers van Hyrule castle trachten om te kopen met de 1000+ Rupees die ik momenteel in mn bezit heb. }:O

Veel Plezier!
Ocarina of Time is altijd mijn favoriet geweest, maar voor Link's Awakening heb ik altijd een zwak gehad, omdat dat de eerste Zelda was die "van mij" was. Daarvoor speelde ik ook wel Zelda games, maar Link's Awakening kocht ik van mijn eigen verjaardagsgeld.

Na de remake voelde ik al dat het zoooo tof zou zijn als ze in deze stijl een geheel nieuwe game zouden maken en dat is nu eindelijk gebeurd! Voor diegenen die twijfel hebben bij de rol van Zelda: maak je geen zorgen! De game heeft alle charme van de oudere games en zorgt voor late avondjes waarbij het voelt alsof je een Zelda-game nu met een nieuwe "class" speelt. In plaats van een swordsman speel je nu met een summoner. Hele leuke gameplay die natuurlijk voelt en tijdelijke frustraties bij het kiezen van verkeerde "echo's" wegneemt door ook zelf even swordsman te kunnen spelen.

Hele toffe game die zelfs leuker is dan ik vooraf al had gehoopt!
Technische analyse op Digital Foundry

De performance is echt dramatisch. Het schommelt constant tussen 35-60 fps en er is ook geen mode om het spel te locken op 30 fps. Onbegrijpelijk dat dit er niet is en voor mij echt een reden om het spel niet te halen.

Links Awakening was al vervelend op momenten door de instabiele frame rate maar het is dus nog een stuk erger geworden.
Altijd weer het fps verhaal. Heb er al heel wat uurtjes in zitten in dit spel (vraag niet hoe) en hij speelt gewoon lekker weg.
Met andere snellere games snap ik het hele fps verhaal nog, maar om dat bij deze te vernoemen en hem daar niet om te halen, dan ben je me kwijt.
De gehele ervaring is prima te noemen.
Kan je dan niet beter de gehele Switch overslaan vraag ik me af?

[Reactie gewijzigd door Vinny4K op 27 september 2024 06:50]

Is gewoon een kwestie waar je gevoelig voor bent.

Heen en weer stuiterende framerates zijn voor mij een absolute reden om spellen niet aan te schaffen of door te verkopen na aanschaf of weg te geven! Ik heb mijn PS4 versie van Eldenring aan mijn broer gegeven - die heeft een PS5. Op mijn PS4 Pro stuiterde de framerate heen en weer en ik werd gek van de micro stuttering. Je voelt gewoon dat de game niet lekker loopt. Ik heb dat spel uitgespeeld op mijn Steam Deck met een vaste, rots solide 30FPS en soms op speelde ik delen op mijn desktop PC met een vaste, rots solide 60FPS met RT.

Ik heb BotW en TotK ook niet uitgespeeld op de Switch omdat ik op een gegeven moment helemaal klaar was met die 20+ FPS in delen van het spel. Het wordt tijd voor de Super Switch!
Ja ik snap het fps verhaal zeker in het algemeen, maar dit is een getekend avonturen spelletje. Leggen jullie de lat niet een beetje te hoog voor de doelgroep? Het is geen console met een stevige videokaart.
Wil je stabiele fps, dan is de Switch denk ik de spelcomputer waar je beter niet voor kunt kiezen.
Een FPS limiter is ook prima op een Switch te implementeren. Dat voorkomt schommelende frame rates. Voor de doelgroep zal 30 FPS stabiel prima zijn. Dat is ook nog eens goed voor de accuduur.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 september 2024 07:34]

Precies dit. Ik kan dat alleen maar beamen. Op de Steam Deck lock ik altijd de framerate, alleen al om een goede balans tussen accuduur en soepele gameplay te hebben.
Sterker nog, een FPS-limiter (of eigenlijk een tooltje waarmee je per game een FPS-target in kan stellen) is middels homebrew al beschikbaar voor de Switches die gemod zijn.

https://github.com/masagrator/FPSLocker
Ja, ik ga mij daar maar eens in verdiepen. We hebben toch 2 Switches. Nu is net die van mijn vrouw van het oude type waar gemakkelijk teen CFW op te draaien is.
Lat hoog? Een simpel ogend spelletje als dit moet gewoon met gemak 60 fps draaien. Dat is toch wel een van de minimale dingen die je mag verwachten. Als het spel dat niet kan, dan ligt het toch echt aan de developer, doe de graphics dan een stapje omlaag, dat is nogal altijd minder erg dan een stotterende game.

Dat dit soort games niet stabiel zouden kunnen draaien is echt onzin, ze developen voor 1 hardware platform waar ze exact de specs en limitaties van kennen, dan is er absoluut geen excuus als dat slecht loopt, en imo, genoeg reden om het gewoon niet te kopen.
Ik volg jouw mening over hoe belangrijk FPS is, als iemand die uit de 286 tijd komt en mijn meeste uren in de N64 heb zitten kan ik er beter mee dealen denk ik..

Maar ik vind wel dat Nintendo hier echt wat aan had kunnen of zelfs moeten doen. Het gaat hier niet om een port van een game waar je het uiterste al uit haalt om werkbaar te krijgen, nee het gaat hier om een game uit de stal van Nintendo die altijd onder een bepaalde hoek staat en in theorie dus erg geoptimaliseerd had kunnen worden. Grafisch ziet het er prachtig uit maar voor 2.5d games had de performance veel beter gekund en dat is wel jammer.

Kijk naar de Mario games die glansen van pracht en houden de FPS locked op 60

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 27 september 2024 07:38]

Ik ben van zo'n beetje dezelfde generatie. Mijn originele Atari 2600 staat naast mijn originele C64 in mijn "game museum" - om maar 2 voorbeelden te noemen. Ik game al sinds de jaren '70 van de vorige eeuw. Mijn vrouw speelt graag dit soort games op de Switch en die heeft geen verstand van de techniek achter games en ook haar valt dit soort dingen op (geen idee hoe die multiplatform cozy games heten), met de vraag of die games beter draaien op onze PS4 en/of Steam Deck.

Zoals ik zei, het is maar net waar je gevoelig voor bent.
Als je de analyse van Digital Foundry bekijkt ligt het veelal niet aan de graphics. Die kunnen met gemak op 60 fps gerenderd worden. Het lijkt er vooral op dat het spel z'n data niet zonder framedrop geladen krijgt, hetgeen op een geheugenbandbreedte of CPU tekort duidt

En dat is een stuk lastiger op te lossen anders dan met eventueel slim programmeren. Ik snap het zelf eerlijk gezegd ook niet hoe het kan overigens. Als men stilstaat en de camera beweegt een vloeiende 60 fps. Maar wordt er één stap gezet gedraagt de Switch zich alsof er vanwege een RAM tekort op een 3800RPM HDD geswapped wordt.

Dat lijkt me ook op te lossen door dan maar geen aaneengesloten wereld te hebben, maar wellicht biomes te scheiden zodat het spel niet constant nieuwe textures aan het voorbereiden is.
Nee. Ik vind dit een gebrek aan kwaliteit. Je hoort een spel - wat voor spel dan ook - soepel te kunnen spelen.

Een framerate die van 20+ naar 60 stuitert, betekent dat je de ene keer over het ravijn springt en de andere keer erin dondert terwijl jouw timing dezelfde is. Je voelt de inputlag tussen de 16,67ms en 33,33ms en 45-50ms toenemen. Je avatar stuurt als een vrachtwagen vanaf zo'n 33ms en wanneer er (double buffered) v-sync gebruikt wordt (zoals hier) krijg je ook nog flinke stuttering cadeau of wanneer v-sync uitstaat lelijke tearing.

Deze game had gewoon gelocked moeten worden op 30FPS. Klaar! Probleem opgelost. Dan voelt het als een vrachtwagen aan, maar dan voelt het wel ALTIJD als een soepel lopende vrachtwagen aan en niet eentje waarvan de motor kuren heeft en de banden af en toe lek zijn.
Mijn reactie gaat uit van mijn persoonlijke spelervaring met dit spel. Niet kijkende naar de cijfers. Gewoon een mening op basis van de ervaring van de gameplay dus. Ik vind dit spel lekker wegspelen en heb nergens het gevoel gehad dat ik last van haperingen of andere wisselende fps gehad heb. Ik zal er wel minder gevoelig voor zijn.
Vroeger speelde ik WoW met 25 fps met drops naar 15.

Was het altijd fijn? Nee.
Was het erg? Nee.

Wel erg was de opening van de Dark Portal. 2 fps is minder leuk ;)
Kan je dan niet beter de gehele Switch overslaan vraag ik me af?
Is dat ook niet een beetje het probleem? Nintendo geeft (als enige resterende uitgever) de keuze niet om games op andere platforms te spelen. Juist daarom is er zoveel kritiek op deze consoles - ze zijn nodig om deze games te spelen, maar de games lijden er vaak duidelijk onder.
De hardwareafdeling van Nintendo leunt veel te veel op de software om alles goed te maken.
Toch liever te veel leunen op software ipv op hardware denk ik dan (ps5 pro kuch kuch)
Software is ook waar de winst is te halen en moet voor elke consolefabrikant de hoogste prio zijn om het platform verkoopbaar te krijgen en houden. Als je objectief kijkt wat de playstation en xbox deze generatie aan games heeft opgelevert is dat, voor mij iig, erg teleurstellend. Ik vind deze generatie een flop. Zeker als je het vergelijkt tov de switch.

De grootste doelgroep van Nintendo zijn de jongere kinderen.
Die kijken niet naar framerates e.d.. De kritiek die je hoort komt ook vooral vanuit tiener en volwassenen die vaak ook nog eens een playstation,xbox of pc hebben en daardoor een andere, of wellicht onrealistische, beleving verwachten van een handheld.

Daarnaast zorgt snellere hardware ook voor hogere kosten wat de drempel om meer consoles te verkopen, verhoogd. En als je kijkt hoeveel WII's en switches er verkocht zijn, is het een hele goede keuze geweest voor Nintendo door wat goedkopere hardware te maken. Bij de gezinnen met kinderen, die ik ken, waaronder die van mijzelf, heeft elk kind wel zijn eigen switch en set aan spelletjes. En af en toe staat er dan ook een playstation of xbox in de woonkamer of op zolder. En wat gebeurt er met die consoles, daar speelt papa dan weer op.

Persoonlijk gezien heb ik liever slechtere framerates dan een spel vol met bugs en glitches welke in sommige gevallen gamebraking zijn. Bij de tiental firstparty games van de switch die ik gespeeld heb, kan ik me eigenlijk geen bugs of glitches herrineren waar ik tegenaan gelopen ben. Ze zullen er van wel zijn overigens.
Juist door te focussen op 1 stuk hardware, ipv iets op meerdere consoles uitbrengen, zijn ze in staat om kwaliteit te leveren.
Je weet hopelijk dat dit spel double buffered vsync heeft? Dit gaat verder dan hier en daar een paar frame drops. Zodra je begint met lopen dropt de framerate naar 30fps. Sta je stil, dan is het 60. Kijk even de laatste Digital Foundry video, dan weet je genoeg. Link's Awakening heeft precies hetzelfde probleem.

Dit gaat niet eens over 30fps vs 60fps. Een 30fps cap voor dit spel zou prima zijn. Of 60fps zonder double buffered vsync, dus met hier en daar wat drops. Maar momenteel is het geen van beide.

Edit: overigens geen idee hoe OP bij 35 fps komt. Het is toch echt 30fps, zoals aangegeven in zowel de DF video als het Eurogamer.net artikel.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 27 september 2024 10:42]

Ja, maar de Pokemons en Zelda's zitten op de Switch, dus die kunnen we niet overslaan, hopelijk gaat de switch 2 deze games zonder frmedrops kunnen spelen :)
Daar hoop ik ook op, een van de eerste geruchten ging over TOTK 60fps@4k, en dat klinkt toch wel erg fijn, maar wel beetje triest dat je daar een nieuw apparaat voor nodig heb. Current gen games zouden fatsoenlijk moeten draaien op de current gen console.
30 of 60 fps boiet me niet heel veel, maar een onstabiele fps is echt killing voor de ervaring.
Een bizar feit inderdaad dat Nintendo hun eigen console niet eens kent en er hun eigen games niet fatsoenlijk op draaiende kunnen krijgen. Andere devs had ik nog wel gesnapt...

[Reactie gewijzigd door Armselig op 28 september 2024 13:03]

Het is voornamelijk het stotteren wat heel irritant is. Soms loopt de game opeens erg vloeiend en dan dropt deze van 60 naar 20 en dat is gewoon een vervelende ervaring.

Ik persoonlijk vind de game erg goed in elkaar zitten maar door trucjes als waterboarding wordt de game wel echt dood eenvoudig... (Water block neerzetten en een vijand erin slepen https://www.reddit.com/r/echoesofwisdom/s/i6YQnnMDYs ). Ik had na een paar uurtjes al de hele map verkent en 80% van de energy blokken en pieces of heart. Ik persoonlijk vond het erg jammer dat je met bouwen al gelijk over bomen kon lopen en zo in enkele uurtjes dus al de hele wereld door kon. Ik vond de oude zelda wat dat betreft leuker. met het handelen in objecten en het krijgen van tools (zoals de hookshot) om zo weer verder te kunnen komen in de wereld. Nu is het gewoon gelijk vanaf het begin bedden en bomen in pot bouwen om overal op te komen. Ik heb nu zo'n 5 avonden op de bank gespeeld en ga vanavond al de laatste dungeon in. Ben wel enigszins teleurgesteld in de lengte van de game

[Reactie gewijzigd door sygys op 3 oktober 2024 15:58]

35fps is toch prima voor een game als dit..?
Niet als het schommelt, dan is het heel vervelend. Locked 30, 40 of 60 is heel anders dan dat het heen en weer bounced.
Gelukkig kunnen wij tweakers onze Switch overclocken 8-)
Of het spelen op een Steam Deck of PC.
Ja, illegaal is alles mogelijk...
Niks illegaals aan als je de game al hebt. Draait namelijk belachelijk klote op de switch, net als TOTK.
Je kan me verzekeren dat je de game hebt gekocht? En ik kan je op je blauwe ogen geloven dat je de geripte versie van al je systemen af gooit mocht je de retail versie ooit weg doen?
Nee, is jou keuze om dat te geloven of niet. Maar dat hoeft ook niet. M’n zoon heeft die game op z’n switch, dus de game is in bezit. En al zou dat niet zo zijn, onschuldig tot het tegendeel bewezen is na een inval :+.

(Ik heb wel blauwe ogen overigens)
Zelfs met een officiële kopie van de game is het illegaal om deze software op andere systemen te draaien. Kopiëren van dit soort software is namelijk sowieso illegaal.
Dat tweakers zich aan storen kan ik wel begrijpen, maar ik denk dat veel mensen zich hier niet echt aan storen. Op digital foundry wordt ook aangegeven dat de dips vooral aanwezig zijn als de wereld wordt ingeladen, CPU / geheugen bottleneck. Ik vind het altijd wel weer leuk om te zien wat ze toch weer uit de switch kunnen knijpen.
Het gaat om de schommeling. Dat maakt het stotterig. Stabiel 35 fps zou dikke prima zijn
Die schommeling maakt het helemaal niet stotterig. Je ziet dat verschil helemaal niet. Je zou het verschil kunnen voelen ja, tijdens het spelen, maar dat is storend bij snelle shooters, wat dit absoluut niet is.
Dat soort micro stutters stoor ik mij anders gigantisch aan in de zelda en pokemon games (pokemon games koop ik daarom ook niet meer). Als iets in een keer 10fps dropped, ook al is het dik boven de 30, dan merk je dat absoluut wel. (en in het geval van deze voorbeelden, dropped het regelmaat onder de 30, in pokemon zelfs richting 15) En bij dit soort simpelogende spelletjes vind ik het juist des te storender want er is 0,0 excuus waarom dit niet lekker kan lopen. Nintendo fans hebben het altijd over hoe gameplay boven graphics staat, maar framedrops en microstutters zitten absoluut gameplay in de weg, waarom die games dan niet een tandje lager in graphics?

Er is simpelweg gewoon geen geldig excuus waarom zoiets als dit niet een stabiele 60fps zou kunnen draaien. Dat is dan toch gewoon slordig van de developers. En dus voor mijn een no-buy tot ze een keer hun zaken op orde krijgen (waarschijnlijk pas bij de opvolgende console).
Dit is echt bullshit. Je ziet constant de dips in fps. Als jij dit niet kunt zien dan is er echt iets mis met je.
Die dips in fps was bij BotW ook heel erg. Ik hoop dat Nintendo beter gaat optimaliseren voor hun consoles, want dat verpest toch wel de immersion tijdens het gamen.
Anoniem: 1925548 @xoniq27 september 2024 09:57
Precies. Het is gewoon een keer klaar met de hardware. De speler krijgt steeds meer de gevolgen te zien omdat Nintendo alle tijd neemt voor een opvolger omdat de huidige console toch genoeg succes heeft. Gaat wat vervelend worden maar aan de andere kant, het is Nintendo. Ze maken nog steeds hele goede games en wat ze uit de hardware knijpen is knap.
Als we de technische flaws even vergeten houden we alsnog een hele leuke game over zoals in de review staat. Ik heb me de eerste uren in ieder geval goed vermaakt.
aan de andere kant waren veel mensen wel klaar met de oude Zelda formula. In de mainline series van OoT tot en met Skyward Sword is de formule nooit echt heel veel verandert. Met uitzondering van Majora's Mask. Steeds de zelfde wapens unlocken in bijna steeds de zelfde volgorde in dungeons met steeds de zelfde themas. De serie werd wel een beetje voorspelbaar. Was veel meer vernieuwing te vinden in de handheld games. A Link Between Worlds vond ik toch een stuk leuker dan Skyward Sword.
Mensen waren volgens mij niet klaar met de oude formule, als je ziet hoeveel er geklaagd wordt over het ontbreken van dungeons en de introductie van degrading weapons in BotW en TotK. De formule mocht nodig opgefrist, maar het complete overboord gooien van de klassieke formule is volgens mij nog altijd een gigantische misstap geweest. BotW en TotK zijn prima games waar ik me echt wel goed mee vermaakt heb, maar ik mis mijn "gewone" dungeons nog altijd (en ik heb direct Amiibo gebruikt om Link een groen pakje aan te trekken).
Maar goed, Echoes of Wisdom is tot nu toe een hele fijne game, alleen de besturing is wat clunky (ze hadden voor die echoes onder knoppen zetten best even naar het spell systeem van Hogwarts Legacy mogen kijken).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.