Door Jurian Ubachs

Redacteur

Pijlsnelle deckbuilding-rts

Battle Aces Preview

14-07-2024 • 06:00

65

Multipage-opmaak

Potjes van maximaal tien minuten

Titel Battle Aces

Battle Aces

Platform Steam
Ontwikkelaar Uncapped Games
Uitgever Lightspeed Studios
Releasedatum Nog niet bekend

Hoewel Summer Game Fest een vrij kleinschalige beurs was, ben ik toch niet toegekomen aan alle games die ik daar had willen spelen. Een van de titels die namelijk speelbaar was op de vloer, maar waar ik niet meer aan ben toegekomen, was Battle Aces. Dit strategiespel werd tijdens de Summer Game Fest-liveshow aangekondigd met een flitsende trailer, die aanvankelijk niet eens leek te duiden op een rts. De gameplay toonde echter een snelle scifi-rts, de inzette op korte potjes: een ouderwetse strategiegame, maar dan beter passend bij de huidige tijd. Wat op SGF niet lukte, lukte in de weken erna wel: Battle Aces zit momenteel in de bètatestfase, waaraan ik kon meedoen. In plaats van een half uur spelen op een drukke beursvloer, werd het nu een paar dagen spelen in alle rust. Dat was veel beter.

Battle Aces speelt zich af in de verre toekomst, wanneer de restanten van de mensheid in oorlog zijn op verschillende planeten om de schaarse ruimte die in ons zonnestelsel is te bemachtigen. Die oorlogen worden gevoerd met hightechunits, die onder het bevel staan van menselijke commanders, de zogeheten Battle Aces. Deze units zijn onder te verdelen in allerlei klassen, met daarbij zowel grond- als luchtunits. Belangrijker: er zijn tientallen units, maar spelers kunnen voor elk potje slechts tien van die units actief hebben. Je stelt voor elk potje een deck samen en bent voor dat potje dus ook aangewezen op dat deck. Dat potje duurt maximaal tien minuten, dus de nadruk ligt meer op snelheid, niet op ellenlange strategische schaakspelletjes.

Een potje Battle Aces begint dus met het kiezen van units, maar de game bewaart dat tot na de echte beginfase. Je opent namelijk met een serie gevechten die dienstdoen als tutorial. Het is namelijk handig om te begrijpen hoe de game werkt voordat je beslist welke units je graag in je deck wilt hebben. Een potje begint eenvoudig: twee spelers, of vier als je 2v2 speelt, beginnen met een mainbasis die zorgt voor grondstoffen. Dat proces is automatisch, dus je hoeft je daar niet mee te bemoeien. Met je grondstoffen en energievoorraad kun je units, nieuwe energiebasissen en technische upgrades aanschaffen. De volgorde die je daarin kiest, kan bepalend zijn voor je succes in een potje.

Hoewel een potje maximaal tien minuten duurt en je dus niet echt kunt spreken van ‘turtlen’, is er wel degelijk een aanpak die daar aan doet denken. Je eerst richten op het plaatsen van extra energieleverende basissen, zorgt er namelijk voor dat je daarna sneller eenheden kunt produceren. Sterkere eenheden zijn pas te krijgen als je de nodige technische upgrades hebt doorgevoerd en ze zijn relatief duur, dus extra inkomsten zijn meer dan handig. Als je tegenstander zich echter heeft toegelegd op het snel produceren van een goedkoop leger, levert dat in de openingsfase wellicht problemen op. Dit is een tactisch steekspel dat per potje anders kan verlopen. In de tutorialfase, waar je tegen de computer speelt, maakt je keuze trouwens niet veel uit, want de computer geeft je alle kans om op welke manier dan ook te winnen.

Amper wachttijden

In deze eerste fase van Battle Aces speel je alvast extra units voor je deck vrij en leer je de eerste units die je hebt ook beter kennen. Je leert bijvoorbeeld waar je standaard ‘melee-robots’ wel en niet sterk tegen zijn en hoe je een effectief leger samenstelt. Dat gaat allemaal pijlsnel. Zodra je genoeg resources hebt voor een bepaalde unit, kun je die unit direct laten spawnen. Wachttijden zijn er alleen voor het in gebruik nemen van een nieuwe basis en het upgraden van je tech, wat er dan voor zorgt dat je sterkere units kunt inzetten. Je kunt dus, zolang je voorraad grondstoffen en energie hoog genoeg is, in enkele seconden een enorm leger bij elkaar klikken. Natuurlijk zit de crux hem in het aanhouden van die voorraad. Daar zal menig potje uiteindelijk op beslist worden.

Deck opbouwen en units kiezen

De eerste potjes die ik speelde, tot en met de eerste online potjes aan toe, waren vrij rechttoe rechtaan. Mijn tegenstanders hadden wel eens wat andere units, maar speelden niet al te anders dan ik: basissen starten, legers opbouwen en dan de basissen en legers van de ander aanvallen en hopen dat je dat zo effectief doet dat je de overhand krijgt in het gevecht. Dat werkte, totdat ik tegenstanders had die een heel andere aanpak hadden. Zij kozen voor lichte, maar pijlsnelle units, waarmee ze continu de werkers in mijn basissen aanvielen. Werkers herstellen zichzelf automatisch, maar een basis waarvan de werkers zijn uitgemoord, levert niet of nauwelijks energie en grondstoffen. Een gerichte aanval hierop zorgt er dus voor dat je je minder snel kunt doorontwikkelen. Bovendien ben je ook steeds afgeleid, omdat je keer op keer waarschuwingen krijgt dat je werkers worden aangevallen. Je vijand dwingt je om je verdediging te micromanagen, wat er bij voorbaat al voor zorgt dat je amper aan aanvallen toe komt.

War Credits

Op basis van de bèta is niet met zekerheid te zeggen of hier een goede balans in zit. Er zijn immers veel verschillende units en spelers zijn helemaal vrij die samen te voegen in een deck. Hierdoor kun je een schier ontelbaar aantal builds bedenken. Of er dan eentje tussen zit die een oneerlijk voordeel zou kunnen hebben … vast wel. Of je in de bèta al zo diep komt, is de vraag. Ik had überhaupt al een hele kluif aan het uitproberen van de verschillende units, die je eerst nog moet zien vrij te spelen. Dat doe je door blueprints te kopen met War Credits en die verdien je door simpelweg de game te spelen. Of hier later een optie bij komt om extra War Credits te kopen, is nog onduidelijk. Eenmaal vrijgespeeld, behoud je de units altijd. Als de tijd die nodig is om alles vrij te spelen meevalt, hoeft dat niet erg te zijn. Op dit moment vind ik het aantal War Credits dat sommige blueprints kosten best hoog. Dit is dus mogelijk iets om op te letten.

Battle Aces

Als we uitgaan van een situatie waarin je War Credits alleen kunt verdienen door te spelen, zul je dus keuzes moeten maken over welke units je vrijspeelt. Je deck bestaat uit units die horen bij specifieke onderdelen van je basis. Je hebt Core Units, Foundry Units, Starforge Units en daarnaast geavanceerde versies van Foundry en Starforgde. Core Units kun je vanaf het begin meteen maken, voor de rest zul je eerst een technologische upgrade moeten doorvoeren. In het overzicht van alle units kun je zien hoe ze scoren op Health, Damage, Speed en Range. De eerdergenoemde snelle unit, de Wasps, scoort bijvoorbeeld de maximale score op snelheid, maar laag op alle andere statistieken. Zo kun je je speelstijl vormgeven aan de hand van de units die je tot je beschikking hebt.

Blinde gok

Het deckbuildingelement maakt Battle Aces bij voorbaat al een bijzondere game. Afhankelijk van de gekozen units kunnen potjes immers heel anders verlopen. Wat ik echter mis, is een tussenfase voor het spel begint, waarbij je misschien een laatste tweak aan je deck mag doen. Op dit moment zie je niet welke units je tegenstander heeft. Je klikt in het hoofdmenu op 2v2 of 1v1 en matchmaking koppelt je aan een speler van ongeveer je eigen niveau. Elke speler begint op Iron en de beste spelers zullen zich opwerken naar Top Ace. Vervolgens ben je binnen een paar seconden in de map, start er een countdown en is het potje begonnen. Dat is mooi gestroomlijnd, maar het blijft wel een blinde gok of de samenstelling van jouw units je een voor- of nadeel geeft ten opzichte van je tegenstander. Ik zou het best gaaf vinden om bijvoorbeeld een deel van je deck van je tegenstander te zien, om daarna nog één wijziging te mogen maken in je eigen deck. Of wie weet werkt een ‘ban-systeem’, zoals we dat zien bij moba’s als League of Legends, hier ook wel.

Battle Aces

Je gaat dan ook een beetje praten over hoe Battle Aces het zou doen als kijksport. Battle Aces heeft alvast wat fijne features voor kijkers aan boord, maar het begint al bij hoe de game gespeeld wordt. De manier waarop je Battle Aces speelt, is namelijk sterk gericht op actie. De game leert je meteen allerlei sneltoetsen waarmee je niet alleen je units kunt besturen, maar ook ontwikkelingen aan je basis op afstand kunt doorvoeren. Met andere woorden: je hoeft nooit met je camera naar je eigen basis te kijken, je kunt alles doen terwijl je zelf naar je vechtende units kijkt. Dat zorgt ervoor dat je minder vaak heen en weer hoeft te springen met de camera en de focus dus meer op de gevechten ligt. Dit maakt meekijken met andere spelers mogelijk ook leuker. Het zorgt in elk geval voor pijlsnelle gameplay.

Is midgame de endgame?

De snelheid is wat Battle Aces voor mij bijzonder maakt. Je gaat in enkele minuten van de startfase naar midgame en daarna het einde van het potje. Veel potjes zijn binnen enkele minuten al beslist. Dat zorgt dat je in een pauze van een half uur zomaar een stuk of vijf potjes kunt spelen, misschien zelfs nog meer, en dat is echt de charme van deze game. Wel viel me na een tijdje op dat potjes zelden voorbij midgame kwamen. Veel spelers zien hun verlies daar al aankomen en hoewel het vroeg is voor conclusies, heb ik het idee dat het nauwelijks te doen is om een potje op dat moment nog om te draaien. Je ziet veel spelers dan ook opgeven. De game heeft daar ook gewoon een knop voor, dus het hoort erbij en helpt ook de snelheid hoog te houden: als een potje beslist is, stoppen en naar de volgende gaan. Het werkt, maar soms is het lekker om op het laatste moment aan de nederlaag te ontsnappen. Als dat nooit gebeurt, mist een game toch iets.

Niet oefenen tegen de computer

Wat ik in de bètaversie nog mis, is de optie om een oefenpotje tegen de computer te spelen. Omdat je steeds nieuwe units in gebruik neemt, is het soms nodig om goed aan te voelen hoe je die units het beste kunt inzetten. Even een potje tegen een simpele AI-tegenstander zou dan fijn zijn, want dan kun je even experimenteren, kijken wat het allemaal doet, om vervolgens beter voorbereid online te gaan. Het is goed mogelijk dat de uiteindelijke game deze optie wel bevat, maar op dit moment ontbreekt zo’n optie en speel je na de tutorial alleen nog maar online.

Vaste camera

Zo zijn er nog wel meer zaken waar Battle Aces op dit moment nog geen antwoord op heeft, gezien deze relatief vroege fase van ontwikkeling. De game kent nu bijvoorbeeld een vast camerastandpunt. Je kunt over de map bewegen en via de minimap snel van de ene naar de andere kant gaan, maar niet in- of uitzoomen. Dat zorgde er af en toe voor dat ik geen ideaal overzicht had. Het kan een keuze zijn om het zo te doen, maar het kan ook zijn dat die optie later nog word toegevoegd. Hetzelfde geldt voor statistieken. Je hebt in de game een army score, wat iets zegt over hoe sterk je leger is, maar er zijn na afloop van een potje geen statistieken over hoe die verhouding bijvoorbeeld is veranderd in elke fase. Dat zou niet alleen leuk zijn om te zien, maar ook nuttig voor het analyseren van je eigen spel. Hier is dus nog wel wat winst te behalen.

Battle Aces

Op audiovisueel vlak doet Battle Aces, dat gemaakt is met Unity, het naar behoren. Dat wil zeggen: de game ziet er strak uit en loopt soepel, maar maakt niet specifiek indruk met de graphics. Het ontwerp van de twee maps die ik tot nu toe voorbij heb zien komen, maar ook dat van de units, zou je best ‘standaard sci-i’ kunnen noemen: als dit units uit Beyond All Reason of een andere scifi-rts waren geweest, zou niemand vreemd hebben opgekeken. Hier lijkt vooral functie boven vorm te gaan. Een sterke, trage unit moet eruitzien als een sterke, trage unit en dat is gelukt. Als je na een paar minuten een aardig aantal units op je beeldscherm hebt die het opnemen tegen een groot leger van een of misschien twee tegenstanders, dan is het vooral belangrijk dat dit allemaal zonder haperingen gebeurt, en Battle Aces slaagt hierin. De vloedgolf van visuele effecten die daarbij over je scherm trekt is mooi, maar Battle Aces draait vooral om wat er gebeurt en hoe je daarop wilt reageren, minder om hoe het eruitziet. Wellicht doe ik met die uitspraak het ontwerp van sommige units wat tekort, maar gelukkig heeft Battle Aces nog genoeg tijd om zich op dit punt verder te onderscheiden.

Voorlopige conclusie

Battle Aces is misschien wel de perfecte rts voor de tijd waarin we leven. Begrijp me niet verkeerd: perfect is de game nu niet en zal hij waarschijnlijk ook niet worden, maar de tendens dat steeds meer entertainment snel en kort moet zijn, wordt door Battle Aces op een sterke manier in gameformaat gepresenteerd. Daaraan voegt het spel dan diverse elementen toe die al succesvol zijn gebleken in andere gamegenres, zoals het opbouwen van een deck en het kunnen vergelijken van je deck met dat van de beste spelers ter wereld. Zo is Battle Aces in deze bètafase al een pijlsnelle, soepel spelende deckbuildng-rts. Aan de ene kant pusht het begenadigde strategiegamers om het uiterste uit hun skills te halen, terwijl het aan de andere kant casual gamers prima kan vermaken tijdens een korte pauze, waarin je al snel meerdere potjes kunt spelen. Die laatste groep zal nog wel wat meer features nodig hebben, zoals een optie om tegen de computer te oefenen. Als dat soort zaken nog worden toegevoegd, heeft Battle Aces veel potentie.

Reacties (65)

65
64
23
2
0
26
Wijzig sortering
Een RTS, voor mij, is zoiets als C&C of Starcraft.
Bouw een basis, fog of war, zoek de vijand en vernietig zijn basis.

Deze game ziet er meer uit als iets wat je op een mobile device speelt en met een cooldown units summoned en al het werk laat doen.

De tags Auto-chess / Autobattler zouden dan een betere beschrijving zijn dan "RTS".
Perfect voor de jeugd met net genoeg tijd om even afgeleid te zijn van TikTok of terwijl je op de WC zit.
Maar voor de echte RTS die-hards, een aanfluiting.
Je hebt geen controle over je units bij auto-chess / auto-battlers (vandaar 'auto'). In deze game wel.
Ja dat zijn de classic rts. Er is een reden dat ze niet gemaakt worden. Geen idee wat, maar traagheid zal vast een reden zijn. Laatst openra dune 2000 gespeeld en merkte dat ik er ook last van had.

Maar de memorylanes van dune2 en het genre gaven mij nog veel plezier.

Maar erg jammer dat alles steeds sneller moet. Ben benieuwd wanneer dat gaat stoppen.
Gelukkig komt er binnenkort weer een nieuwe “classic” RTS uit! Er zijn vast genoeg oudere gamers die dat waarderen.

https://playstormgate.com/

De makers hebben iets met de Starcraft en Warcraft games gedaan.

https://www.kickstarter.com/projects/stormgate/stormgate
Als je van total annihilation houdt raad ik je aan om de nu nog gratis remake beyond all reason eens te downloaden.
Ik ben een echte Total Annihilation (en zeker c&c) veteraan maar BAR heb ik al eens geprobeerd en is me te haastig en te afhankelijk van micromanagement op het delven van grondstoffen en creëren van energie. Als je niet snel genoeg dat in de vingers hebt ben je al verloren voordat je het eerste schot hebt gelost. 8)7 En ook op de juiste en tijdige manier upgraden van je basis is me te veel nadruk gelegd. C&C is/was daar minder ingewikkeld en afhankelijk van(en ook een beetje meer vergevingsgezind in dat opzicht) . :Y)
Vooral omdat vele spelers die al van begin aan het spelen je zo de grond in boren zonder dat je weet wat je fout hebt gedaan of anders had moeten doen. |:(

Ik heb geprobeerd een aantal YouTube video’s met uitleg voor de beginners in BAR te volgen maar velen zijn mij ook nog te snel en/of onduidelijk waarom er iets op die manier het beste is dan op een andere respectievelijk mijn manier. Iemand een goede (video (reeks)) met gedetailleerde uitleg voor de BAR beginner/newbie ? :?


Trouwens al “Sanctuary: Shattered Sun” gezien?

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 13:21]

Grappig dat de reacties beginnen met "ze maken geen diepgaande RTS-games meer", dan naar BAR, en dan naar "die heb ik geprobeerd maar te ingewikkeld". :+

De opbouw van economie en het op het juiste moment upgraden, en direct van de kaart geveegd worden als je dat niet in de vingers hebt, zijn toch juist wel de kern van een goede RTS.

Specifiek voor BAR bevat de website van BAR zelf trouwens redelijk veel detail over het gebruik van alle verschillende units, en de Barbarian AI is een leuke schietschijf om op te oefenen.
Ik lees vooral, te snel.
Vindt ik zelf reuze meevallen. Spellen uit de C&C-reeks zijn doorgaans ook goedgewaardeerde klassiekers en zijn 10 keer sneller.

Wel biedt BAR misschien gewoon te veel keuze aan verschillende units. Dat voelt een beetje overkill.
apart want Total Annihilation is sneller qua gameplay en BAR heeft een trage opbouw. zeker in vergelijking met zijn grote broer Zero-K. daar kan heb je binnen een paar seconden de eerste fabriek gebouwd.
BAR is inderdaad zeldzame diamant. Ik speel nauwelijks games, maar BAR heb ik toch al ettelijke uren gespeeld. Wellicht omdat ik opgegroeid ben met SC en C&C.

Deze Battle Aces lijkt me inderdaad meer te passen in de tiktokwereld van de jeugd waar alles snel moet gaan en de prikkels moeten blijven binnenkomen.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 22 juli 2024 13:21]

Ga ik meteen doen.

Betreft de populariteit van rts als genre.
Age of Empires 2 heeft een grotere playerbase dan in de tijden van release.

Komende Age of Mythology Refored, Tempest Rising staan ook hoog op de radar.

Anno 1800 is niet geheel 'classic rts' maar toch ook geweldig met vele elementen.

Te weinig tijd tegenwoordig
Nou dan komt er toch een grote knaller à la C&C aan : Tempest Rising
Zelfs de muziek is van DE c&c componist.

En vrienden van C&C Generals worden binnenkort ook op hun wenken bediend met
Red Chaos - The Strict Order

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 13:21]

Om daar op in te haken, voor de fans van de oude C&C kan je ook D.O.R.F. in de gaten houden: https://store.steampowere...lTime_Strategic_Conflict/
Of “9-Bit Armies - A Bit Too Far

Of misschien ook “8-Bit Armies”.

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 13:21]

Vul ik het aan met Godsworn voor de mensen die Warcraft like games kunnen waarderen.
Goddworn skip ik (todat die onder de 5€ kost). Maar toch Bedankt voor de tip.
Ondanks dat ik Warcraft wel ok vond, vondt ik RTS games zonder echte technologie, zeg minstens tanks, niet zo interessant/boeiend en daarom vindt ik tot nu toe ook de huidige delen van de Age of Empires reeks (niet) zo leuk. Maar dat is natuurlijk mijn eigen smaak/opnie. O-)
En als er ook veel in een soel getoverd wordt vindt ik dat echt onzin. 8)7

Trouwens ik kan me nog een advertentie van Microsoft over de Age of Empires reeks herinneren waarin werd getoond dat elke deel in een latere periode zou plaatsvinden en met een een plaatje deel 4 toen de tijd in/rond de renaissance toonde. Dat hebben ze jammer genoeg niet volgehouden want dat zou deel 5 rond de eerste wereldoorlog en deel 6 rond de 2e wereldoorlog en deel 7 eind vorige eeuw begin deze eeuw met zelfs wat futuristische wapens zijn.
Ik verheugde me dus eigenlijk op de delen 6 & 7 als nog in die tijdlijn/-čvordeting zaten en niet vast in de (late) middeleeuwen.

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 13:21]

Oeh meteen gewish list!
Ik vind de setting en artstyle van stormgate echt niks. En dan heb ik het niet over dat het stylized is, maar dat het een ratjetoe aan themas is, ook binnen 1 factie.
Starcraft 2 in een nieuw/modern jasje. Zelfde ras soorten, etc etc. Maar desalniettemin, interested!
Dat spel is F2P. Dan weet je genoeg. Ik in ieder geval wel: dat heeft weinig met 'klassieke RTS' te maken.
Persoonlijk was ik niet echt onder de indruk van de Stormgate demo. Voelde te lane based aan voor mij, maar dat kan een kwestie van voorkeur zijn.

Zelf heb ik mij erg vermaakt met Godsworn dit jaar (Warcraft 3 like)

En ik kijk uit naar games als Tempest Rising, Sanctuary: Shattered Sun, Barkhan (dune clone), Industrial Annihilation en Global Conflagration dus hopen dat die echt goed blijken te zijn.
Maar erg jammer dat alles steeds sneller moet. Ben benieuwd wanneer dat gaat stoppen.
Nadat elke snelle/casual gamer een “burn-out” (van het te snel gamen) heeft gekregen. 8)7

(En er net zo’n waarschuwing ervoor als voor mogelijke epilepsie klachten in de handleiding als niet onder aan het scherm van het hoofdmenu van het spel komt.). :Y)

ONTspannig (en lol) (bij het gamen) is imho anders.

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 13:21]

Dune Spice Wars (2023) is dan misschien een goede voor je :)
Battle Aces, Stormgate, Zero Space, Sins 2, Manor lords, Tempest Rising, AOM Retold.
Recent nog Homeworld 3.

Starcraft 2 world championships heeft dit jaar de grootste prizepool ooit.
Maarja, klassiek RTS is morsdood. :)
Hier ben ik het totaal niet mee eens.
Heb al een tijdje de beta gespeeld en hiervoor ook menig rts. De game is heel snel er zit zelfs een tijdlimiet van 10 minuten op en meestal is de game sneller klaar. Je hebt hotkeys om je base te managen en je kan techen of nieuwe bases bouwen. Je kan natuurlijk ook nieuwe units bouwen. Hierdoor ben je vrij om volledig op je leger te focussen en daar zit de diepgang. Je kan alle starcraft trucjes doen en voelt het als een late game starcraft game, maar dan al in 3 minuten. Wanneer je dit als een auto battler benaderd wordt je gelijk afgemaakt. Ze hebben een leuk aspect van de rts belicht met naar mijn idee weinig nadelen.

Daarnaast wees niet zo verschrikkelijk cynisch met je tiktok generatie onzin en het gatekeepen van een genre. Nu ik dit speel ben ik geen rts liefhebber? Die uren van age of empires, warcraft, en starcraft zijn nu nietig verklaard?
Kan het hier alleen maar mee eens zijn , dit verdient de titel rts zekers niet.
Mee eens, deze games moeten een eigen categorie krijgen. 

Voor degene die hoopt dat er een nieuw type/clone C&C uitkomt, neem een kijkje naar Tempest Rising: https://store.steampowered.com/app/1486920/Tempest_Rising

[Reactie gewijzigd door DutchGameNerd op 22 juli 2024 13:21]

Je vergeet/overziet minstens nog imho “Red Chaos - The Strict Order”. :Y)

Om “D.O.R.F. Real-Time Strategic Conflict” maar eens niet te vergeten.

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 13:21]

Tof die zien er goed uit die gaan op mijn wishlist dankjewel!
Is deze game Real Time of Turn based?
Is deze game een Strategy game?
Op beide vragen kun je zeker ja antwoorden, dus is het een RTS.

De RTS waar jij naar refereert zijn in mijn ogen Tactical RTS games. Een specifiek subgenre binnen de RTS'en. Daarnaast heb je de Economy RTS games waaronder Sim City and City Skylines ondervallen en zelf zou ik Rollercoaster Tycoon daar ook onderbrengen.

AutoBattler heeft daarentegen geen Real Time aspect. Je hebt een voorbereidingsfase waarin de speler dingen kan doen, en daarna gaat het spel de simulatie draaien. Terwijl de simulatie draait heb je nul invloed op het resultaat.
Bij Battle Aces heb je wel de voorbereidingsfase (het deckbuilding) maar zeker ook het real time aspect.
Ziet er uit alsof het geschikt is voor e-sports, ben benieuwd!

Wat mij voor mij niet duidelijk is, is of er nog een random element inzit, je krijgt je units iedere keer precies zoals je deck in elkaar zit, of komt er maar een selectie beschikbaar (als extra willekeurig element)?
Van wat ik heb meegekregen is dit vooral gemaakt voor Esports, vandaar ook de maximale lengte per game, dat helpt heel erg met planning etc.

De enige units die je kan bouwen zijn degene uit je deck, alleen die moet je per game wel weer unlocken. Volgens mij zijn de eerste twee, de lowest tier units, standaard beschikbaar, alle volgende tiers moeten unlocked worden.
Er zijn al wat streams geweest met pro spelers en pro commentaar uit de Starcraft scene.
Klinkt interessant, zeker voor de Steam Deck zou ie ideaal zijn. Ik zie alleen niet of ie al verified is ervoor.

[Reactie gewijzigd door Mauz1978 op 22 juli 2024 13:21]

Ziet er mooi uit. En eens een andere benadering. Ben benieuwd?
Als oude (letterlijk en figuurlijk) C&C-er, vooral verslaafd aan Red Alert 2 destijds, klinkt mij dit als muziek in de oren.

Uit zelfbescherming begin ik tegenwoordig niet meer aan rts-games, omdat nachtrust mij tegenwoordig ook wat waard is, i.c.m. een gezin.

Een kort tussendoortje als dit lijkt mij daarom ideaal en past inderdaad goed bij deze tijd.
Het lijkt mij daarom ook goed bij een console en/of handheld (naast de SteamDeck) passen.
Zou daar wellicht sprake van kunnen zijn?
Check eens “ Mechabellum” voor een kort potje. O-)

En anders:

Nou dan komt er toch een grote knaller à la C&C aan : Tempest Rising
Zelfs de muziek is van DE c&c componist.

En vrienden van C&C Generals worden binnenkort ook op hun wenken bediend met
Red Chaos - The Strict Order

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 13:21]

Bedankt voor de suggesties! :-) Dat ga ik zeker eens checken.
En anders:

Nou dan komt er toch een grote knaller à la C&C aan : Tempest Rising
Zelfs de muziek is van DE c&c componist.
Rechtstreeks van de Wiki:
Tempest Rising is set in an alternate 1997, thirty-four years after an exacerbated Cuban Missile Crisis left significant areas of the Earth irradiated. The Global Defense Forces (GDF) and the Tempest Dynasty struggle for control of the globe and a new mysterious energy source, the plant-like Tempest, which blooms in irradiated portions of the planet.

Zelfs het plot komt behoorlijk overeen :+
Ondanks dit ga ik het zeker proberen, bedankt voor de tip!
Denk dat dit wel een populair game of subgenre gaat worden. Kort en simpel genoeg om op te pakken en te spelen, maar genoeg diepte om echt je skill te laten zien. Skill zal dan voornamelijk zitten in een goede deck bouwen, micromanagen van je verschillende units en counterplayen.

Kan zeker aanraden om een filmpje van beastyqtsc2 te kijken met betrekking tot dit spel. Geeft een goed beeld wat je kan verwachten en hoe je het zou spelen
Waarom is C&C Generals nog steeds de beste RTS na ruim 20 jaar?
Een update qua graphics naar vandaag de dag met dezelfde gameplay zou fantastisch zijn. 😀
Je vergeet/overziet minstens nog imho “Red Chaos - The Strict Order”. :Y)
Dit, ik zou heel graag nog eens zo'n mooie leuke game willen spelen.
Je vergeet/overziet minstens nog imho “Red Chaos - The Strict Order”. :Y)
Of generals de beste is laat ik in het midden, maar zelf heb ik goede herinneringen aan C&C in het algemeen. Maar het was ook een andere tijd, ik kon 2-8 uur per dag online gamen tege legio like minded. Ik/we hadden verder weinig zorgen en ook geen ervaring met spellen gericht op instant gratificatie zoals we hier zien. Ik kan me goed voorstellen dat een spel als deze aanslaat bij de jeugd, niet alleen dat, ik heb geen 2-8 uur tijd dus zoiets als dit waar ik ff een half uurtje kan gamen is op zich ook wel leuk. En ik hoef niet uren, dagen achter mn pc te zitten om de mechanics te begrijpen. Simpeler en sneller past beter bij deze tijd.
Persoonlijk vind ik Supreme Commander: Forced Alliance de beste. Speel het nog regelmatig in skirmish mode.
De beste is discutabel. Er zijn in die 20 jaar ook andere goeie RTS games verschenen, zoals Warhammer 40,000: Dawn of War en Company of Heroes. Dat zijn geen kleintjes.
Er was 10 jaar geleden al een redelijke opvolger
Het is dezelfde trend die je in films ziet. Het moet allemaal sneller en goedkoper. Looks boven verhaallijn of gameplay. Special effects verkopen.
Vergeet de free to play versie van AOE online niet. Dit heet project Celeste
https://www.projectceleste.com/

Die gasten hebben er echt wat leuks van gemaakt, hoop nieuwe quests. Vooral als je niet altijd tegen anders wil spelen er zijn echt bergen single en coop quest tegen pc die nog best lastig kunnen zijn.

Qua RTS zeker nog de moeite waard om eens te proberen!
10 minuten potjes, geen skirmish.. Pass klinkt als crappy online live service shit.. Terug naar BAR

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.