×

Swords & Soldiers

Door , 51 reacties

Lef

Je moet maar durven, een strategische game maken voor de Wii en die in eigen beheer uitbrengen. De jongens van het Utrechtse Ronimo Games hebben het lef. Ze  hopen over een week of vier Swords & Soldiers op het WiiWare-kanaal van Nintendo te hebben gezet.

Het is niet de bekendste ontwikkelaar van Nederland, Ronimo Games. Toch zal elke gameliefhebber een spel kennen dat uit de fantasie van de leden van deze studio is ontsproten: De Blob. Het verhaal rond de Blob is bekend; een aantal studenten aan de game-opleiding van de HKU mocht een spel maken rond de verbouwing van het Utrechtse stationsgebied. Ze bedachten een game waarbij je als speler de saaie gebouwen van een felgekleurde laag verf kon voorzien. Uitgever THQ kocht het concept en besteedde de ontwikkeling uit aan een Australische ontwikkelaar, die van de oorspronkelijke pc-game een game voor de Wii maakte. Van het geld dat de studenten van THQ kregen voor het concept, konden ze Ronimo starten, en Swords & Soldiers is het eerste spel dat ze onder die naam op de markt brengen. Een uitgever komt er niet aan te pas, dat is het voordeel van de verkoop van games via kanalen als WiiWare.

Video (SwordsSoldiers_Campaign.flv)

*Scrollen

Niet dat Ronimo de ontwikkelkosten van Swords & Soldiers volledig van het geld van THQ kan betalen. De jongens - gemiddeld net twintig jaar - voerden een aantal klussen voor andere ontwikkelaars uit, om de huur van hun Utrechtse studio te kunnen betalen. Zelf moeten ze het stellen met een uitkering uit de wwik, een regeling voor kunstenaars. Dat moet veranderen als Swords & Soldiers online is. De game is over ongeveer een maand te koop, voor maximaal duizend Nintendo Points, wat wil zeggen dat je niet meer dan een tientje kwijt bent voor deze game van Hollandse makelij. Voor dat geld krijg je een behoorlijk uitgebreide strategische tweedimensionale side-scroller. Het testpubliek dat Ronimo naar de Utrechtse studio heeft gehaald was gemiddeld een uur of twintig met de singleplayer-campagne bezig, al kun je hem ook in een uur of acht uitspelen, als je hard doorwerkt en het spel snel oppikt. Daarnaast kan er in  splitscreen-multiplayer worden gespeeld en zijn er 'challenges' om je zoet te houden.

Inhoudsopgave

*