Door , , 55 reacties

Veel mensen denken dat het recenseren van games een geweldige klus is en dat elke werkdag voor een gamesredacteur een feest moet zijn. Toch is het echt niet alleen rozengeur en maneschijn en ook dit baantje kent de nodige schaduwzijden. Zo nu en dan komt er bijvoorbeeld een game als The Wheelman voorbij, die ons er aan herinnert dat er tegenover elke toptitel een kansloos drama staat.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar op: PlayStation 3, pc

Als rasechte gamefanaat startte de gespierde acteur, schrijver en regisseur Vin Diesel in 2002 zijn eigen gamesbedrijf, genaamd Tigon Studios, waar onder andere de steengoede game The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay - met niemand minder dan Diesel zelf in de hoofdrol - vandaan komt. Omdat Diesel niet alleen van gamen maar ook van razendsnelle bolides houdt en in zijn verleden bovendien uitsmijter is geweest, komt het eigenlijk niet als een verrassing dat ook een game als The Wheelman in zijn studio is ontwikkeld. In deze game speelt de beste man wederom de hoofdrol, wat een garantie lijkt voor een weergaloos spektakel. Deels is dat ook precies wat we krijgen: een spetterende actiegame vol snelle wagens en met veel rondfluitende kogels.

Wheelman

*Stalen ballen

Wat kan er nog misgaan, zou je denken. Het antwoord hierop is 'veel, heel erg veel'. Er zijn slechte games en heel erg slechte games, en The Wheelman hoort thuis in de laatste categorie. In deze game kruipen gamers wederom in de olifantenhuid van Diesel, die te maken krijgt met de Spaanse onderwereld. Milo Burik - gespeeld door Diesel - is een undercover agent die in Barcelona op zoek gaat naar een baan als zogenaamde ‘Wheelman’; een soort gangster-chauffeur. Gewapend met stalen ballen en ijzersterke one-liners rekent hij af met iedereen die in de weg staat, en daarbij moeten lang niet alleen gangsters, maar zeker ook de stad en haar inwoners het meer dan eens zwaar ontgelden. Klinkt goed, en tot dusver lijkt er nog geen wolkje aan de Spaanse hemel.

Wheelman

*Het betere bochtenwerk

Het spel start met een inleidende tutorial-missie, waarin de gamer wegwijs wordt gemaakt in zowel de speelwereld als in de gameplay en de controls. Meteen valt daarbij op dat de game op verschillende vlakken erg eenvoudig in elkaar zit, maar omdat de actie zo gruwelijk intens is en de 'over de top'-achtervolgingen en crashes er stevig inhakken, is in elk geval de eerste indruk een positieve. Deels is dit te danken aan de toegankelijkheid van de controls, die zelfs de minst vaardige gamer in twee tellen in een heel degelijke Wheelman veranderen. Gas geven doen we met de rechtertrekker, met de linker wordt er geremd en de X-knop fungeert als handrem, waarmee vanzelfsprekend flink kan worden gestunt. Niets opmerkelijks natuurlijk, maar al snel blijkt dat Milo meer in zijn mars heeft dan snelheid en sterk bochtenwerk. Werkelijk niets is hem te gek.