Door , , 16 reacties

Voor de liefhebbers van het betere ninja-werk is 2009 tot op heden een bijzonder lekker jaar. Eerder kregen we Afro Samurai en de nieuwe Tenchu voorgeschoteld, en nu is er wederom een nieuwe game in dit genre uit: Ninja Blade. Een titel die exclusief voor de Xbox 360 wordt uitgebracht en die is ontwikkeld door From Software. De sfeer in het spel is vergelijkbaar met die in de bekende Ninja Gaiden-franchise, maar de game probeert zich te onderscheiden door de toevoeging van enkele nieuwe features. De vraag is of deze extra’s voor toegevoegde waarde zorgen, en of ze de gameplay ten goede komen.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Ninja Blade

Ninja Blade vertelt het verhaal van Ken Ogawa. Deze opvallend Westers ogende ninja is door zijn master Kanbé Ogawa - die ook zijn vader is - klaargestoomd om te kunnen excelleren in een speciale unit. Deze eenheid, genaamd GUIDE - Global United Infestation Detection and Elimination, wordt ingezet in geval van epidemieën. Uiteraard wil het toeval dat Tokio wordt geteisterd door een invasie van mysterieuze parasieten, die de normaal zo vreedzame Japanse bevolking omtovert tot een meute moordlustige mutanten. Een ideale aanleiding voor Ken en zijn team om te laten zien uit wat voor Bonsai-hout ze zijn gesneden.

*Dialogen

Dat Ken zijn hand niet omdraait voor een doorgedraaide zombie meer of minder, laat hij te pas en te onpas merken in de dialogen. De teamleden staan in de cutscenes tussen de missies door namelijk met elkaar in verbinding via 'oortjes'. Wanneer Ken door zijn collega’s wordt gewaarschuwd voor een torenhoog slijmmonster dat achter hem opduikt, luidt het antwoord van de dappere ninja doorgaans ongeveer als “appeltje eitje, even deze slijmbal doormidden hakken, ik ben zo weer bij je terug”. De dialogen in de game zijn van een matig niveau en de voice acting is ook niet om over naar huis te schrijven, maar bij Ninja Blade ligt de nadruk meer op de gameplay dan op het verhaal en de acteerprestaties van de characters.

*Verraad

Het verhaal neemt na de eerste missie meteen een verrassende en zelfs heel  vreemde wending. Na het uitschakelen van de immense eindbaas van level 1 sta je op het dak van een wolkenkrabber uit te puffen en een beetje na te babbelen met je team, als een van je teamgenoten ineens een waas voor zijn ogen krijgt. Wat er precies gebeurt laten we in het midden om 'spoilers' te voorkomen, maar er blijkt een complot te zijn waar je eigen vader deel van uit maakt. Kort daarna word je alsnog op pad gestuurd om Tokio te redden. Je bent de laatste hoop van de bevolking, want als het je niet lukt de parasieten op tijd uit te roeien, zal de overheid een satelliet inzetten die door middel van een laser de hele stad met de grond gelijk maakt. Werk aan de winkel dus.

Door Jan Laros

- Freelance redacteur

Jan Laros werkt al sinds 2002 voor Tweakers.net, zij het met een aantal tussenpozen. Inmiddels is hij voornamelijk actief in de Games-sectie en verzorgt hij samen met redacteuren Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs de dagelijkse stroom aan nieuws, reviews, previews, beursverslagen, interviews, etc. Jan is ook te volgen op Twitter en hij werkt als SAP-consultant.