Door Olaf Weijers

Redacteur

Surfen met filters

Ouderlijk toezicht onder de loep

10-02-2024 • 06:00

103

Ouderlijk toezicht nader bekeken

Internet biedt een schat aan informatie, maar staat ook vol met inhoud die niet geschikt is voor jonge kinderen. Om nieuwsgierige kinderogen te beschermen, bieden bijna alle fabrikanten van routers een oplossing om het internet te filteren. In sommige gevallen zijn deze oplossingen gratis en worden ze meegeleverd met de router. In andere gevallen moet je betalen voor de (geavanceerde) functies.

In dit artikel vergelijken we de ouderlijktoezichtsfuncties van een aantal populaire routermerken. Bij sommige merken is deze functionaliteit gratis, terwijl je bij andere moet betalen. Loont het om een abonnement af te sluiten of is het beter om een router aan te schaffen die uitgebreide functionaliteit gratis levert? Is de kwaliteit van een gratis filter onvergelijkbaar met die van een betaald filter?

Wat bieden de merken?

We hebben een selectie gemaakt van routers van ASUS, AVM (FritzBox), TP-Link, Netgear en Ubiquiti (UniFi) waarvan we de blokkadefunctionaliteit bekijken en testen. Op Ubiquiti na gebruiken de routers een externe partij voor hun blokkadefunctionaliteit, al vereist dat voor de FritzBox een trucje en voor andere routers een abonnement. Die abonnementen ontgrendelen vaak meer functionaliteit, waarbij je je in sommige gevallen kunt afvragen hoe nuttig die extra functies zijn. Ook de abonnementskosten kunnen aardig oplopen: in het geval van Netgear, de duurste, kost de blokkadefunctie je 69,99 euro per jaar, boven op de aanschafprijs van de router.

ASUS

ASUS biedt op al zijn routers standaard AiProtection Classic, een service die zowel beveiligingsfuncties als ouderlijk toezicht toevoegt. AiProtection komt ook in een Pro-versie die boven op de standaardfunctionaliteit een activiteitsdashboard, een ips-firewall en contentfiltering toevoegt. AiProtection Pro werkt alleen op routers die daar krachtig genoeg voor zijn, maar net als bij AiProtection Classic hoef je geen abonnement af te sluiten en blijft de software, als het goed is, net zo lang werken als je router. AiProtection biedt geen specifiek dashboard om het ouderlijke toezicht te monitoren, maar de routers bieden wel standaard een dashboard voor het netwerkverkeer waar het verkeer van clients per service wordt uitgesplitst.

AVM

Bij de FritzBox van AVM werkt de internetblokkade net even anders. Als de locatie van de router niet is ingesteld op Duitsland, dan is er geen externe blokkadelijst beschikbaar en kun je alleen handmatig 500 websites invoeren om te blokkeren. Als je de locatie verandert naar Duits grondgebied, dan komt de zogenaamde BPjM-module beschikbaar. Dit is een blokkadelijst die wordt verzorgd door de Bundeszentrale für Kinder- und Jugendmedienschutz. Gelukkig kun je de taal van de router onafhankelijk van de locatie instellen, maar alsnog is dit niet ideaal. Een verkeerde landinstelling kan invloed hebben op voorinstellingen voor IPTV, dsl- en glasvezelverbindingen, maar misschien nog belangrijker: telefonie die via de FritzBox loopt verstoren.

TP-Link

TP-Link biedt op dit moment twee abonnementservices aan, afhankelijk van de router die je bezit: HomeCare en HomeShield. De eerste service bestaat al een tijd en wordt, net als ASUS’ AiProtect, verzorgd door Trend Micro. Oorspronkelijk zou de functionaliteit die de service levert op termijn betaald moeten worden door gebruikers, maar uiteindelijk is de functionaliteit gratis gebleven voor deze apparaten. Nieuwere apparatuur wordt geleverd met HomeShield. Deze functionaliteit werd voorheen geleverd door Avira, maar is een jaar geleden vernieuwd onder de motorkap en wordt nu verzorgd door Norton. Er wordt nog wat gesleuteld, want sommige functionaliteiten worden nog uitgerold in de toekomst. HomeShield levert basisfunctionaliteit voor het ouderlijke toezicht, zoals een blokkadelijst en bedtijdfunctie, maar geavanceerde functies vereisen een abonnement. Het verschil met HomeCare zit vooral in de aandacht voor iot-apparatuur. Deze wordt periodiek gescand op kwetsbaarheden en extra gemonitord op bekend kwaadaardig gedrag. Om de ouderlijktoezichtfuncties te beheren, kun je alleen TP-Links smartphoneapp Tether gebruiken en is een TP-Link-account vereist. Via de browser zijn de instellingen onbereikbaar.

AVM blokkade
Ubiquiti parental controlTP-Link Parental Control profielASUS Parental ControlNetgear Parental Control

Netgear

Netgear heeft zijn extra functionaliteit verdeeld over twee abonnementen. Voor het ouderlijke toezicht is dat Smart Parental Controls, verzorgd door Disney's Circle. Extra netwerkbeveiligingsfuncties worden

geleverd door de Armor-dienst, in samenwerking met Bitdefender. De abonnementen moet je afzonderlijk afsluiten en vereisen een Netgear-account; voor het ouderlijke toezicht kan dat per maand of per jaar, terwijl het Armor-abonnement per jaar loopt. Smart Parental Controls zijn niet beschikbaar op elke router in het assortiment. Netgear levert ook een smartphoneapplicatie die telefoons ook buiten je eigen wifinetwerk van gefilterd internet voorziet en de activiteiten erop bijhoudt.

Ubiquiti

Bij UniFi zijn er geen abonnementen, maar ook geen ouderlijktoezichtwizards en -apps. Dat betekent niet dat de functionaliteit ontbreekt, want de netwerkbeveiligingsfuncties bieden advertentie- en inhoudsfiltering aan. Daarnaast kun je verkeer van netwerkapplicaties en zowel losse websites als hele werelddelen blokkeren. Het zo instellen van de filters dat specifieke clients wel en andere niet gefilterd worden, is wat ingewikkelder dan bij andere routers in deze vergelijking: deze moeten zich op een eigen vlan bevinden. Blokkades in de firewall zijn niet op schema te schakelen, maar de (gast)wifi-ssid's wel. Dit kan helpen om bed- en studietijden te forceren, maar dan enkel voor draadloze apparatuur.

ASUS

TP-Link HomeCare

TP-Link HomeShield

Netgear Smart Parental Controls

AVM

UniFi

Losse URL-blokkade

✅*

Blokkadelijstondersteuning (lijst plakken)

✅*2

Adblock

✅*

Malwaredetectie

✅*

✅*3

Geïnfecteerde apparatuur (antivirus)

✅*

✅*3

Apparatuurscan

✅* ✅*3

Ips-firewall

✅*4 ✅* ✅*3

Internetblokkade (tijdschema)

✅*

✅*

Internetblokkade (tijdslimiet)

✅*

✅*

Internetblokkade (handmatig)

Nsfw-blokkade

✅* ❌*5

Socialmediablokkade

✅*

Kwaadaardige sites

✅* ❌*5

Gokblokkade

✅*

Downloadblokkade

✅*

(Web)gamesblokkade

✅*

Chatblokkade

✅*

Videostreamingblokkade

✅*

Smartphoneapp met filter

✅* ✅*
Google/YouTube SafeSearch ✅*

Netwerkdienstblokkade

QOS per apparaat

QOS per applicatie

Persoonsprofiel

Apparaatprofiel

Uitgebreide logboeken

✅*

Overzichtspagina activiteit

✅*

Maandelijkse/jaarlijkse kosten

Meegeleverd

Meegeleverd

€ 6 / € 55

€ 7,99 /
€ 69,99

Meegeleverd Meegeleverd
Verzorgd door: Trend Micro Trend Micro Norton Disney / Bitdefender Bundeszentrale für Kinder- und Jugendmedienschutz Ubiquiti

* Enkel bij abonnement
*2 Edgerouter met 3e partij
*3 Enkel bij Netgear Armor (€99/jaar)
*4 Enkel op ondersteunde routers
*5 Enkel indien regio is ingesteld op Duitsland

Webfiltering

Je kunt webfiltering op verschillende manieren toepassen, maar consumentenrouters gebruiken doorgaans DNS-blokkades. Zodra een client een verboden website wil bezoeken, doet deze een DNS-aanvraag om het IP-adres van de website te achterhalen. De router controleert dit DNS-verzoek tegen de blokkadelijst en kan bij een match kiezen om zijn IP-adres te serveren met een blokkadepagina. Dit is een efficiënte methode om internetverkeer te filteren zonder dat elk pakket geïnspecteerd hoeft te worden, zoals bij een dpi-firewall. Echter, zelfs met geavanceerde technieken zoals ARP-spoofing, die filters gebruiken om DNS-verkeer te kunnen inspecteren, is deze methode niet feilloos.

Privacymaatregelen van netwerkclients maken het monitoren van DNS- en internetverkeer steeds moeilijker. De client kan gebruikmaken van een andere DNS-server door zijn DNS-verkeer te versleutelen via DNS-over-Https of DNS-over-TLS. Hier gaan alle routers die we hebben getest nog goed mee om en vangen de versleutelde verzoeken af. Een client kan ook een vpn-server of Tor-browser gebruiken waarmee al het internetverkeer versleuteld de router passeert. Geen van de routers in onze test weet dit te blokkeren. Een andere uitdaging zijn macadressen. Het serienummer waaraan de router een apparaat kan herkennen, ligt niet altijd vast. Je kunt een macadres eenvoudig veranderen of het verandert zelfs ongemerkt, zoals smartphones vaak al automatisch doen voor je privacy.

Een andere uitdaging vormt de enorme hoeveelheid websites met expliciete of kwaadaardige inhoud; de grotere blokkadelijsten bevatten honderdduizenden websites. Om voor elke DNS-aanvraag een lijst van dergelijke grootte af te speuren vraagt veel van een router en beïnvloedt de responstijd van je verbinding. Een oplossing die de geteste routers hiervoor gebruiken, is om die verzoeken door te sturen naar een externe DNS-server met filterfunctionaliteit. Het zware werk vindt dan plaats bij een derde partij, maar je deelt daarmee wel veel privacygevoelige informatie. Betaalde filterservices werken doorgaans op deze manier.

Als je router geen (afdoende) filterfunctionaliteit biedt, kun je gebruikmaken van een gefilterde DNS-service zoals die van Cloudflare. De DNS-server 1.1.1.2 filtert bekende kwaadaardige sites en 1.1.1.3 filtert daarbovenop nog nsfw-websites.

Filtertest

Om de webfilterfunctionaliteit van de routers te testen, heb ik een script in Python geschreven dat de complete oisd-nsfw-blokkadelijst afloopt en de websites probeert te openen. De lijst van oisd is een combinatie van verschillende blokkadelijsten en bevat ongeveer 395.000 sites. De filters hebben we hierbij ingesteld op de strengste instellingen.

Een uitdaging bij het testen is dat niet elke router het verkeer op dezelfde manier stopt. De FritzBox presenteert een blokkadepagina met een 403-foutcode die je makkelijk uit de resultaten kunt filteren. De routers van ASUS presenteren ook een blokkadepagina, maar zonder HTTP-foutmelding, wat betekent dat het script de inhoud van het antwoord moet analyseren op kenmerken van deze blokkadepagina en header. TP-Link, Netgear en UniFi blokkeren de gehele verbinding, waardoor geen onderscheid gemaakt kan worden tussen websites die niet werken of geblokkeerd worden. De uitslag van deze routers is iets minder zeker doordat we de lijst hebben gedistilleerd door de onbereikbare websites te vergelijken met een run zonder blokkades, wat niet uitsluit dat een website die geblokkeerd had kunnen worden, toevallig onbereikbaar was tijdens de ongeblokkeerde run.

ASUS TP-Link Netgear AVM FritzBox UniFi
37,8% 46,0% 16,6% 3,7% 55,3%

Percentage geblokkeerde websites ten opzichte van de totale lijst

ASUS

ASUS levert een prima filter, maar de werking laat te wensen over. De blokkadepagina was op veel HTTP-verbindingen te bespeuren, maar zodra de verbinding naar de website versleuteld werd door de site te bezoeken via Https, faalde de blokkade in veel gevallen en liet de pagina gewoon door. Dat is jammer, want aan de filterlijst zelf lijkt aandacht te zijn besteed en deze scoort de derde plek. Het tijdmanagement werkt prima; dat blokkeert wel alle internetverkeer. Geavanceerde mogelijkheden die andere deelnemers bieden, ontbreken. ASUS biedt geen profielen met meerdere gekoppelde apparaten of een dashboard om de activiteit en de totale tijd die kinderen op internet doorbrengen, te monitoren. De dashboardfunctie wordt wel enigszins opgevangen door de trafficmonitorfunctie die van elke client het internetgebruik bijhoudt en uitsplitst naar verschillende services zoals YouTube, Netflix en socialmediasites.

ASUS Parental ControlASUS Parental ControlASUS Parental Control

AVM

Het filter van de FritzBox functioneert beter; deze blokkeert in alle gevallen ook de versleutelde Https-verbinding naar de pagina. Het is ook positief dat verbindingen direct naar een IP-adres, die DNS omzeilen, worden geblokkeerd zodra het webfilter actief is. Zoals eerder vermeld, ben je beperkt tot een eigen blokkadelijst van 500 regels, tenzij je de locatie op Duitsland instelt.​​​​​​ Die lijst blokkeert alle 'bekende' websites, maar vergeleken met de overige deelnemers, is het aantal blokkades vrij klein. Ook de instellingsmogelijkheden zijn beperkt; je kunt wel enkele regels instellen om een gebruiker te beteugelen, maar een uitgebreid dashboard met gebruiksstatistieken ontbreekt.

Fritzbox Parental ControlFritzbox Parental ControlFritzbox Parental Control

TP-Link

De TP-Link-router doet in de webinterface wat kaal aan op instellingengebied en verwijst je door naar de smartphoneapp. Die is mooi vormgegeven en biedt wel een hoop functies, al is een deel daarvan alleen beschikbaar met een betaald abonnement. Je ziet wel eens dat de gratis functies mank worden gemaakt, om je een duwtje te geven om te betalen maar dat valt mee; met de basisfuncties kun je aardig uit de voeten en de blokkadelijst, die ook bij die basisfuncties hoort, is zeer uitgebreid. De betaalde functies beperken zich tot langere geschiedenis, aangepaste bedtijden per dag, instelbare internettijdslimieten en een tijdschema voor internetblokkade.

TP-Link parental controlTP-Link parental controlTP-Link parental controlTP-Link parental control

Netgear

Netgear is de enige deelnemer waarbij alle ouderlijktoezichtfuncties achter een betaalmuur zijn geplaatst. Je mag van de functies dus meer verwachten dan de gratis varianten van de concurrenten; tot op zekere hoogte wordt dat ook geleverd. De functies zijn vergelijkbaar met TP-Link: bedtijden, tijdslimieten, uitgebreide inzage in de gebruiksgeschiedenis zijn allemaal beschikbaar en het bedieningsgemak is groot. Het aantal websites dat de router wist te blokkeren blijft sterk achter ten opzichte van andere deelnemers. Net als bij de FritzBox is er een nuance dat de grote spelers op nsfw-gebied wel geblokkeerd worden, maar ik had betere resultaten verwacht voor het duurste abonnement in de test.

NETGEAR Parental ControlNETGEAR Parental ControlNETGEAR Parental ControlNETGEAR Parental Control

Ubiquiti

UniFi's blokkadefunctionaliteit blijkt een stille kracht. Ondanks dat de filterfuncties van de router niet aangeduid worden als ouderlijk toezicht, blokkeert de router het grootste aantal nsfw-sites uit de lijst. Dat gaat niet helemaal zonder slag of stoot, want de Dream Router die we hebben ingezet voor deze test werd aanmerkelijk trager van al die verkeersanalyse. Het testscript doorlopen op de Dream Router nam dertien uur in beslag ten opzichte van vier tot zes uur bij de overige deelnemers. De blokkadeprestaties maken het toch niet de ultieme ouderlijktoezichtrouter, want bepaalde functies zoals bedtijden, exacte webgeschiedenis en internettijdslimieten ontbreken of moet je via een omweg instellen. Sommige toezichtfuncties kan een tweaker via bijvoorbeeld de gastennetwerkfuncties nog wel naar zijn hand zetten, maar de overige deelnemers uit dit artikel bieden op dit gebied een stuk meer gebruiksgemak.

Unifi parental controlUnifi parental controlUnifi parental control

Conclusie

Moet je maandelijks betalen voor goed ouderlijk toezicht? Daar lijkt het, afhankelijk van de eisen, niet op. De gratis functionaliteit van bijna alle deelnemers is heel fatsoenlijk en een abonnement voegt vaak enkel meer (automatisch) bedieningsgemak en historisch inzicht toe. Een uitgebreidere blokkadelijst hangt niet af van een abonnement zoals de testresultaten uitwijzen. Sterker nog: Netgear heeft het duurste abonnement, maar liet in de test meer sites door dan de gratis alternatieven van de overige deelnemers.

Natuurlijk is er een nuance: de 'bekende' websites worden door alle routers geblokkeerd en de lijst waarmee we hebben getest bevat ook een boel obscure websites die nooit direct zullen worden bezocht, maar wel inhoud leveren aan andere websites. Foute websites die je direct opzoekt zullen dus geblokkeerd worden, maar expliciete advertenties op een niet-nsfw-site kunnen er sneller doorheen glippen bij een beperkt filter.

Gebruiksgemak komt ook niet altijd met een prijs: de blokkadepagina van de FritzBox en ASUS zijn fijn om je te laten weten dat je tegen een filter aanloopt en zijn een stuk duidelijker dan de overige deelnemers die de verbinding blokkeren zonder melding. TP-Link biedt uiteindelijk de beste oplossing voor ouderlijk toezicht: de blokkadelijst is uitgebreid, en de basisfunctionaliteit zonder abonnement uitgebreider dan andere deelnemers bieden. Doe je dat wel, dan krijg je daarbij ook uitgebreide netwerkbeveiliging. UniFi blokkeert meer maar levert weinig instellingsgemak en het filteren heeft invloed op de reactiesnelheid van de verbinding.

Belangrijk is vooral om te beseffen dat ondanks alle mooie functionaliteit, ouderlijk toezicht op routers altijd beperkingen heeft, met name als je er een technisch vaardig kind tegenover zet. Een andere DNS-server instellen op je apparaat wordt wel afgevangen maar tegen een vpn-verbinding is geen enkel filter bestand en die kan dan ook, afhankelijk van de gebruikte techniek, moeilijk geblokkeerd worden. Ouderlijk toezicht is uiteindelijk een hulpmiddel en niets meer dan dat.

Reacties (103)

103
102
46
0
0
48
Wijzig sortering
Ik denk dat iemand niet de volledige functionaliteit van Ubiquiti heeft getest.
Zo kan ik wel per device video streaming uit zetten.
Of bepaalde games blokkeren op de PS5.
Ik zie niet in hoe je bepaalde games op je PS5 gaat blokkeren. Je kan bepaalde domeinen blokkeren en daarmee bepaalde online functionaliteit onmogelijk maken, maar daar houdt het ook op.

Daarnaast toont men in het artikel vooral aan dat Ubiquity niet gebruiksvriendelijk is voor mensen zonder technische kennis. Ouders die graag meer toezicht plaatsen op hun kroost willen niet eerst lessen gaan volgen over firewall policies gewoon om wat te kunnen filteren.
Je hebt deels gelijk. Ubiquiti kan niet voorkomen dat een offline game wordt gespeeld. Maar als ik naar mijn kinderen kijk dan willen ze alleen online spelen. En die functionaliteit kan per game geheel geblokkeerd worden .

Waar je ongelijk hebt is hoe het artikel in elkaar zit. Ja ze geven duidelijk aan dat je voor Ubiquiti meer kennis moet hebben. Maar in de tabel geven ze aan dat er zaken onmogelijk zijn, die gewoon zeer goed werken.

Het zou dan ook fijn zijn als @OlafWeijers het artikel zou aanpassen en aangeven wat er wel met Ubiquiti kan.
Het blijkt wat onduidelijk te zijn in het artikel. De tabel duidt niet aan dat het onmogelijk is om bepaalde zaken te blokkeren, maar of dat eenvoudig mogelijk is door middel van bijvoorbeeld een vinkje te plaatsen. De meerwaarde daarvan (mits de achterliggende dienst goed onderhouden wordt!) is dat je niet voor elke nieuwe game, videoservice, social-media dienst etc. nieuwe regels hoeft in te stellen maar dat automatisch up-to-date wordt gehouden.
Zo lees ik het niet. Als ergens een rood kruisje staat, betekent dit over het algemeen ‘niet mogelijk’.
Als jij daarmee iets anders bedoelt, zet je het er het beste bij.
Het is dan maar net hoe je 'makkelijk' definieert. Ik gebruik de functionaliteit op mijn dreamrouter niet meer (had in het verleden wel zaken geblokkeerd voor mijn kinderen 's avonds). Maar heb net nog even gekeken, maar bij Traffic Rules kun je zowel per specifieke app als per groep apps (bijv Online games of social media) beperkingen instellen. De beperkingen kun je volledige plannen (iedere dag dezelfde tijden, of wisselende tijden per dag) en je kunt het per apparaat instellen (of zoals aangegeven per vlan).

Heb het net even getest, maar als ik tiktok block voor mijn laptop werkt het inderdaad niet meer, terwijl het op mijn telefoon wel gewoon werkt. Het lijkt me dat het op Ubiquity juist heel goed werkt ook zonder VLAN's.
Onder "security" en dan "traffic rules" kan je voor apps rules toevoegen. Je kan er bijvoorbeeld Call of duty blokkeren of Fortnite. Dit kan dan per vlan, device of hele netwerk etc. Dus het is wel mogelijk, en simpel IMO.
Zelfde gedachte hier. Kan gewoon per apparaat via trafficrules apps blokkeren als tiktok, Facebook etc zonder gebruik van vlans, maximale snelheden aanpassen, tijden instellen etc.
Tabel mag in het artikel inderdaad wel aangepast worden. Suricata kan bepaalde malware detecteren, er zit een honeypot functionaliteit inbegrepen, per cliënt zijn tijden in te stellen (geen limiet vziw). Zoals je terecht opmerkt kan met traffic rules social media, goksites, p2p, chat netwerken, games, streamingdiensten geblokkeerd worden.
UniFi kan daarnaast apparaten fingerprinten met de nodige statistieken van de cliënten op je netwerk (voor zover het op dns niveau vastgesteld kan worden)
Het is mooi dat ze ubiquity hebben meegenomen, en het werkt wat “ingewikkelder” dan een fritz bijvoorbeeld maar ik kan prima voor 1 device sociale media blokkeren bijvoorbeeld of zelfs specifieke social media apps.

Denk dat daar toch nog eens iemand met wat meer verstand van ubiquiti naar moet kijken bij deze test.
Goed om te zien dat er prima mogelijkheden zijn. Ik vind het dan ook onzin dat er steeds meer juridische barrieres opgeworpen worden zoals verplichte leeftijdschecks (en daarmee identificatie, weer meer privacy weg!). Als mensen zo graag kinderen willen, mogen ze dat zelf lekker regelen. Bovendien verschilt het per ouder hoe streng die willen zijn, we zijn niet allemaal zwartekousers :P

Bovendien zijn dat soort juridische maatregelen toch niet afdoend. Een pornosite als pornhub zal zich er wel aan houden, maar sites als the pirate bay of 1337x zijn toch al illegaal en die staan ook bomvol porno. Doe je met de wet niks tegen want die sites houden zich daar toch al niet aan. Het is meer voor de vorm.

Overigens was ik zo'n kind dat veel slimmer was dan mijn ouders en overal toegang toe had wat ik maar wou. Heb ik ook niks van gekregen of rare ideeen opgedaan (ik ben zeer respectvol naar vrouwen O-) ).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 15:55]

Technisch gezien heb je natuurlijk gelijk. De reguliere sites zullen zich gewoon aan de wet houden. Sterker nog. Die werken actief mee en hebben van oudsher zelfs html-tags die duidelijk maken aan browserfilters dat ze niet geschikt zijn voor kinderen.

De ‘echte’ illegale sites, ga je inderdaad niet bereiken. Echter. De obscure sites, die juridisch legaal zijn, maar eigenlijk met niks of niemand rekening willen houden, worden nu ineens verwijtbaar. Er komt een meer heldere schifting tussen echte illegale sites en legale sites

De discussie ‘niet blokkeren maar opvoeden’ is natuurlijk in theorie leuk, maar in praktische zin onvolledig en erg kort de bocht.
Uiteraard moet je gesprekken aangaan enzovoorts. Dat is het belangrijkste. Maar het is sowieso lastig.
Hoe leg je porno aan een kind van zeven uit? Het heeft niets met echte seks of voortplanting of liefde te maken. Het is platte entertainment.
Daarnaast kan het voor heel veel ouders gaan erg lastig zijn. Veel hebben zelf als kind ook nooit een gesprek gehad. Culturele achtergronden kunnen het voor bepaalde groepen moeilijk maken.
Zeker als de kinderen nog erg jong zijn.

Bij iets oudere kinderen kan het, als ze niet goed begeleid worden, een fout zelfbeeld ontstaan. Meisjes die denken dat ze beneden misvormt zijn (want die pijnlijke schaamlipcorrecties wordt niet over gesproken). Jongens vinden het maar gek dat hun vriendin d’r borsten plat vallen als ze op d’r rug ligt. Jongens worden onzeker dat ze het maar een paar minuten volhouden of denken dat ze ‘te klein’ zijn (ook hier weer operaties, pompen, canerahoeken), of denken dat ze misvormd zijn als ze een beetje een kromme hebben.
Al met al, kan porno bijdragen aan vervelende problemen bij kinderen. (Net zoals bepaalde influencers, maar dat is even een andere discussie)

Dit soort filters zijn wat mij betreft een goed hulpmiddel om te helpen voorkomen dat kinderen per ongeluk op dit soort sites komen. Als ze heel actief gaan zoeken en of technisch vaardiger worden, vinden ze het toch wel, en dan heb je liever dat ze bij de reguliere porno komen dan de ‘foute obscure’ sites.
De filters die hier besproken worden, kunnen pubers al passeren door de wifi uit te zetten. 😊 (dat wordt vaak gepasseerd met dit soort reviews)

Ik ben van mening dat verplichte leeftijdscontroles wel wenselijk kan zijn, mits anonimiteit gewaarborgd wordt. (mr Wilders hoeft niet te weten wat voor soort porno iemand leuk vindt). Hier zijn gewoon technische oplossingen voor.
Op die manier weten iets oudere kinderen wel dat het bestaat (dat weten ze natuurlijk, want ze zijn het filter al voorbij), maar komen ze gewoon niet verder. Als volwassenen er behoefte aan hebben gaan ze gewoon door de controle heen en klaar.

De legale obscure sites worden, als ze niet meewerken, vervolgbaar, dus die gaan of verder de duisternis in, of ze stoppen of gaan alsnog meewerken.
Plus een minimale leeftijd kan bijdragen aan het gesprek met het kind. Dwz. Porno is 18+ content. Dus ben je nog geen 18..

Idem met (a)sociale media. Die hebben nu een vrije lage (13?) minimum leeftijd. Dit helpt niet in het gesprek met m'n oudste dochter van 12. Die zegt gewoon ik mag dat volgend jaar allemaal papa. Kijk maar! :Y)
En dan wordt het al snel nog gekker, want wat van de gratis hotspots overal, wi-fi van de buren, 4G/5G? Je kunt allang niet alles meer filteren via een vaste verbinding thuis, die tijd is redelijk voorbij. Als ze ergens anders gaan spelen gelden sowieso de regels en de apparaten daar thuis. Als die minder beveiligd zijn dan bij je thuis, 3x raden waar ze gaan spelen als ze eenmaal wat andere interesses ontwikkelen. Gesprek aangaan blijft meest belangrijk, het media bewustzijn dat je kind zelf heeft, dat helpt in ieder geval wel nog overal en op alle apparaten.
Ik regel dit ook liever in op de telefoon van mijn kind, en onze gezamelijke iPad, dan dat ik het netwerk van mijn huis een filter laat zijn. Mobiele apparaten hebben natuurlijk mobiele filters nodig.

Het thuis netwerk kan dan eventueel nog een extra filter zijn (workarounds via de Android TV, devices van vriendjes) maar die vind ik minder risicovol.
een fout zelfbeeld ontstaan
...
want die pijnlijke schaamlipcorrecties wordt niet over gesproken
Je werkt er (onbewust) aan mee,
Ik doelde op de sites/door de acteurs zelf, maar je hebt zeker een punt dat ouders dit veelal ook niet doen.
Het is niet het eerste onderwerp waar je over begint. Het is in de praktijk lastig. Veelal komen dit soort gesprekken niet verder als ‘Het is allemaal niet echt. Het is gewoon hun werk, allemaal geacteerd, enz.’

Maar laten we eerlijk zijn. Hoeveel procent van de mensen is zich er bewust van dat een aanzienlijk geen van de (professionele) allerlei behandelingen heeft ondergaan anders dan borstvergrotingen?

En er is ook nog een factor dat je het als ouder mogelijk (te) laat door hebt dat je kind er mogelijk mee worstelt. Ook allerlei influencers (in de categorie Kardashians en zo) kunnen ook voor een verstoort zelfbeeld zorgen.

Een ander voorbeeld. Voor de categorie tot een jaar of zeven is er ‘De zoete zusjes’ op YouTube. Dat is ondertussen een heel imperium geworden.
Het begon als twee zusjes die spelletjes speelden met hun ouders. Toen daar eenmaal populair bleek, kregen ze allerlei duur speelgoed opgestuurd om daar (geforceerd positieve) reviews van te maken.
Kinderen zijn daar gevoelig voor. Zij zien hun geleiden (twee meisjes) spelen met duur speelgoed, tot en met unboxing aan toe.

Ook allerlei filmpjes waarin papa en mama volledig in gaan op hun rollenspellen (tot op Disney-niveau aan toe). Iedere keer weer. Kinderen zien dat hun ouders dat niet of veel minder vaak doen. Dat kan ook verstorend werken.
Je stelt al dat die filters goede hulpmiddelen zijn en dat is precies wat het is. Niets meer en niet minder. En als die hulpmiddelen (aangevuld met wettelijke regels) kunnen zorgen dat kinderen en jong-volwassenen kunnen opgroeien tot volwaardige en respectvolle volwassenen, dan hebben deze hulpmiddelen midden in de roos geschoten.
En deze hulpmiddelen helpen de ouders precies op het gebied waarin ze vaak wat minder handig zijn (dan hun kinderen :) ).
Ik doelde op het gebruik van "correctie" in schaamlipcorrectie. Het is correctie als in dat er iets mis zou zijn. Het is gewoon cosmetische chirurgie om natuur aan te passen aan een schijnbaar gewenst schoonheidsideeal.

Een mogelijke oorzaak van het gebrek aan kennis van de normale diversiteit van het menselijk lichaam is wellicht de verpreutsing. En als je dan al normale lichamen wilt zoeken op het grote boze internet, wordt je meteen geconfronteerd met pornografie.
Ah. Goed punt.
Zo had ik het woord nog niet eens bekeken. Dat is volgens mij hoe het genoemd wordt.

Los van kennis van lichamelijke diversiteit, is er natuurlijk in heel de geschiedenis sprake van cultuurgebonden schoonheidsidealen.
Denk aan het bleken van gezichten (zodat het lijkt dat je niet op het land werkt) maar ook zaken als pruiken, make-up, hoepels in jurken (brede heupen als teken van vruchtbaarheid), een braguette om mannelijkheid uit te stralen, enzovoorts.

Uiteraard gaan gevoelsmatig fysieke operaties verder dan een kledingstuk, maar in de basis komt het wel op hetzelfde neer.
Met de kanttekening dat er af en toe ook daadwerkelijk een medische noodzaak is voor een correctie. Daarom ook dat het in die gevallen vergoed wordt door de zorgverzekering.
Dat die behandeling vervolgens weer eens de consumptieve plastische chirurgie in is getrokken doet daar niets aan af.
Bovendien verschilt het per ouder hoe streng die willen zijn, we zijn niet allemaal zwartekousers :P

Overigens was ik zo'n kind dat veel slimmer was dan mijn ouders en overal toegang toe had wat ik maar wou. Heb ik ook niks van gekregen of rare ideeen opgedaan (ik ben zeer respectvol naar vrouwen O-) ).
Het is maar hoe je het bekijkt. Je hebt in iedergeval een vooroordeel ontwikkeld voor mensen met zwarte kousen.
Dat vooroordeel kan wellicht een raar idee zijn; ((oude) verhalen over) gedrag van een paar opvallende individuen bestempeld als representatief voor een hele groep. Stigmatisering¹ zou je het ook kunnen noemen.


¹ Stigma is etymologisch passend gekozen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 15:55]

Ja want als hij geen toegang had gehad tot het volledige internet dan had @Llopigat helemaal geen vooroordelen gehad :?
Iedereen heeft vooroordelen, zo werkt ons brein nou eenmaal. Het verschilt wel hoe je daar mee omgaat, handel je er naar of pas je het aan indien ongelijk, ect.
Mijn indruk is dat @Llopigat aangaf geen rare ideeën te hebben ontwikkeld.

In mij beeld is stigmatisering een raar idee (om het in de door @Llopigat zelf gekozen bewoording te verwoorden), zeker met de gekozen smiley er bij.

Hoe @Llopigat aan dat wereldbeeld gekomen is weet ik niet, ik weet ook niet of internet daar wel of niet aan heeft bijgedragen.

Op dit moment leek @Llopigat nog niet bewust van het vooroordeel en de daaruit vloeiende stigmatisering. De smiley geeft zelfs de indruk dat hij het vooroordeel als onderdeel ziet van zijn geaccepteerde cultuur.
En dus zich negatief uit over deze groep en buiten zal sluiten (ook de vrouwen? ;) ) als gevolg van bepaalde aannames.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 15:55]

Overigens was ik zo'n kind dat veel slimmer was dan mijn ouders en overal toegang toe had wat ik maar wou.
Dat zijn tegenwoordig de meeste kinderen als het over internet gaat en daarom is een beetje hulp altijd meegenomen. Je bent dus geen uitzondering op de regel.
Of ik kijk niet goed, maar het percentage geblokkeerde sites bij AVM (3,7%) en Netgear (16,6%) in mindere mate is toch een lachertje? Dan wordt het merendeel van de sites niet geblokkeerd en werkt dat hele filter toch niet?

Als ik naar die percentages kijk lijkt mij de enige conclusie “Ouderlijk toezicht op routers werkt maar in beperkte mate. Zelfs de beste blokkerende systemen laten bijna de helft van de foute sites door.”

[Reactie gewijzigd door bas-r op 22 juli 2024 15:55]

Het probleem bij de filtertest is dat eigenlijk niet duidelijk is wat de apparatuur zal filteren. De filtertest maakt alleen zichtbaar wat het vergeleken met een specifieke nsfw-lijst zal filteren. Nu lijkt het me redelijk om aan te nemen dat nsfw-lijst een waardevolle poging is, maar het www is wel wat groter dan 400.000 nsfw-domeinen. Er zijn ongeveer 350 miljoen domeinnamen geregistreerd. En hoewwl die niet allemaal een website hebben vermoed ik dat het aantal dat nsfw-content heeft in de praktijk vele malen omvangrijker is dan de nsfw-lijst. Met dus de kans dat de apparaten op een andere deelset filteren. Het resultaat gaat alleen om percentage vergeleken met deze sub-lijst.

En in de praktijk kan het daarbij nogal uitmaken of de lijst wel past bij wat de persoon als wereld heeft. Als die nsfw lijst eigenlijk een groot deel van de domeinen die de internetter bezoekt niet filtert wil dat niet zeggen dat het nsfw-filter dus maar geschikt is, terwijl de apparatuur dat filteren dan mogelijk wel doet. Dus 20% op de nsfw-lijst kan net zo goed een 60% van het totaal filteren terwijl 50% op de nsfw-lijst 10% van het totaal kan blijken te filteren. Daarom is het zo belangrijk om eigenlijk inzicht in de filters van de apparatuur te hebben, op wat ze werkelijk filteren.

Bij de filtertest is het mij niet duidelijk met welke landinstelling de AVM apparatuur getest is. In het artikel staat dat het nogal een verschil kan maken vanwege het wel of niet gebruiken van een filterlijst.
En van de Netgear apparatuur is niet duidelijk in welke leeftijdscategorie er getest is, terwijl die apparatuur daarop het filteren aan past.
Natuurlijk is een lijst maar een lijst en kan dit nooit het totaal dekken, dat geldt voor mijn gebruikte lijst en ook voor die van de aanbieders.
De reden dat ik, naast de reputatie, voor de lijst van oisd heb gekozen is omdat er zorg aan is besteed dat er geen site mee geblokkeerd worden die niet geblokkeerd hadden hoeven worden. Hoe meer een lijst zulke items bevat, hoe meer het resultaat vertekend wordt. Van deze (conservatieve) lijst mag je verwachten dat een filter de sites blokkeert omdat ze écht nsfw zijn. Hoe uitgebreider een blokkadelijst van een aanbieder is, hoe meer overlap er zou moeten optreden.
Het is ook slechts een onderdeel van de vergelijking in dit artikel en de score is geen doorslaggevende factor in de conclusie. Eenvoud, functionaliteit en prijs spelen daarbij ook een rol.
De AVM-router was ingesteld op Duitsland, anders biedt deze geen blokkadelijst en filtert 'ie enkel 500 handmatig in te geven domeinen.
De Netgear apparatuur is, zoals beschreven in de testomschrijving, ingesteld op strengste blokkademogelijkheden. Bij Netgear is dat 'Child' uit een lijst van Child, Teen, Adult of None.
Mijn opmerkingen over de lijst zijn precies hierom geen kritiek op de keuze het te gebruiken. Het gaat me er vooral om dat duidelijk is dat er niet zomaar conclussies uit getrokken worden door vooral naar de percentages te kijken. En om duidelijk te maken hoe gebrekkig transparant de bedrijven lijken te zijn. Wat je onderzoek dus in meerdere opzichten waardevol maakt.

Bij de avm hou ik er maar rekening mee dat deze hoe dan ook meer kan filteren in de niet-Duitse configuratie. Zoals je stelt, het gaat om meer dan een lijst kunnen gebruiken. Wat de resultaten er met gebruik van hun gekozen lijst natuurlijk hoe dan ook opmerkelijk maakt.
Hier ben ik het mee eens. Het is een lachtertje bij AVM. Voor verder een kwalitatief goed product is parental control niet of nauwelijks uitgewerkt. Wat wel goed werkt, is dat de internet tijden per device ingeregeld kunnen worden. Dat voorkomt hier in huis in ieder geval discussie. Voor de rest is het uitleggen, praten en monitoren met de kinderen over gevaren en wat wel en niet mag.
Zijn er nog tweakers die ervaring hebben met Filternet / Kliksafe?

Bieden Apple / Google niet ook een soort family oplossing met gedeelde apps en beperkingen?

(Bovenop opvoeding / een goed gesprek met je kind, technische maatregelen werken natuurlijk altijd goed als uitdaging om er om heen te komen...)

[Reactie gewijzigd door spnw op 22 juli 2024 15:55]

Ik heb Google Family voor mijn dochter maar alle beperkingen uitgezet. Ik ga liever in gesprek zodat ze zelf bewuster kiest. En ze is met haar 13 jaar reteslim met apparaten :)

Waarom ik dan wel Family heb is dat ik haar schermtijd kan inzien en een melding krijg als ze een app installeert, zodat ik kan ingrijpen als het nodig is.
Juist, doe ik hier ook. Leuk voordeel: kinderen worden boos op google family, en niet op jou. En op verzoek kun je ze altijd meer tijd geven (vakanties e.d.). Zo blijft het ook nog leuk thuis..
Het filter van Kliksafe werkt niet via de modem/router, maar op de verbinding.
FilterNet bestaat niet meer, als opvolger daarvan biedt Kliksafe nu Qustodio aan voor de Nederlandse markt. Dit is een app voor ouderlijk toezicht met uitgebreide filtermogelijkheden.

Op de site van Kliksafe is een vergelijking tussen Qustodio, Google FamilyLink en Apple Schermtijd te vinden.
Mooi Vergelijk! Ieder kan voor zichzelf uitmaken wat werkt binnen eigen netwerk. Ik kies voor zelf servers draaien (aanschaf & stroomkosten). Kost iets meer investering qua denken, maar meer mogelijkheden.
Of een meer tweaker oplossing.
Een goedkope router kopen en er OpenWRT of Tomato Firmware op flashen.
Oude PC of Raspberry Pi met PiHole of of AdGuard home erop.
Dit soort web filters valt voor mij onder de categorie "je kan geen organisatorisch probleem oplossen met techniek".

Kinderen komen bij vriendjes thuis, en daar mogen hun kinderen wel op <insert website>. Of op de BSO zit iemand die wel dat lekker "verboden" ding mag zien.

Ja, ik weet het. Pap en mam hebben het razend druk, druk, druk. Want hypotheek, energie, de vakantie. Ja, het kost veel tijd en energie om de kinderen internetsafe te maken. Ze zullen vast wel eens per ongeluk iets zien wat ze niet mogen zien en dan komen de pijnlijke vragen aan pap en mam over bijvoorbeeld die blote mevrouw of meneer, die vloekende man en dan moet pap of man dat uitleggen.

Het hoeft niet al te moeilijk te zijn. Bijvoorbeeld de laptop of pc in de woonkamer, waar altijd een ouder is. Misschien mag het een tandje minder met internet. Lekker spelen. Ook veel beter voor de oogjes.

Webfilters? Prima om het ergste buiten de deur te houden. Maar geen substituut voor opvoeden.
Het beste dat je kunt doen is ze inderdaad voorbereiden, en de handvaten geven om er mee om te gaan, ook wetende dat ze altijd met jou erover mogen praten.

Ik had deze discussie recent met een vriendin, wiens kinderen al wat ouder zijn dan de mijne, dat ze op de telefoon van haar zoon een app groep had gevonden met andere jongens, waar in haar woorden "mensonterende pornografie" werd gedeeld. Hij reageerde er niet op, en deed niet mee, maar ziet dat dus wel, met of zonder blokkade.

Hoe lastig het ook is, dat je er dan over kan praten en uitleggen dat dat niet "normaal" is, en alleen mag bij wederzijds duidelijke en volledige goedkeuring, kun je hopelijk nog wat sturen.

In hun geval is de afspraak er dat moeders in de telefoons mag tot een bepaalde leeftijd, ook nog zo'n ding.
Helemaal mee eens. Ik denk echter ook dat bij deze dingen het gaat om een barrière opbouwen om NSFW websites te bezoeken voor een kind. Bijvoorbeeld: zeggen dat het niet mag is een barrière, want er zijn consequenties aan verbonden als je ouder er achter komt dat je het doet. Een webfilter is een tweede barrière. Installatierechten wegnemen zodat ze geen VPN kunnen installeren is een derde. Het maakt het allemaal veel lastiger om dan alsnog die websites te bezoeken en dat weerhoudt denk ik verreweg de meerderheid van de kids wel tot de toegang tot deze websites.
Ik had het interessant gevonden als de test ook DNS-services zoals die van Cloudflare had meegenomen. Die dns kun je dan ook op het device zelf instellen.
En je kind stelt een andere DNS in en is je direct te slim af.
Je beseft dat door de juiste firewall rules je alle DNS verkeer gewoon netjes naar een specifiek DNS forceert? Is op mijn DrayTek een standaard opzet wat per VLAN opgezet kan worden.
Als je handmatig een DNS server op het device instelt overruled hij gewoon jouw DNS settings. Je gebruikt waarschijnlijk een DHCP server per VLAN met eigen network settings (waaronder DNS), maar die kunnen gewoon omzeild worden. Probeer het maar eens ;)

[Reactie gewijzigd door Sjnieboon op 22 juli 2024 15:55]

Nee, je leest mijn reactie niet goed. Je kunt gewoon via firewall rules hard forceren dat wat voor DNS je ook op het device instelt, hij altijd wordt doorgezet naar een DNS naar keuze. DNS verkeer is namelijk erg herkenbaar, dus die firewall rule is beresimpel: zie https://www.draytek.com/support/knowledge-base/10680#

[Reactie gewijzigd door J_van_Ekris op 22 juli 2024 15:55]

Ik betwijfel of het doet wat je zegt. Ik lees dat het alleen de router z'n DNS forceert, en niet die van de clients. Kan het fout hebben natuurlijk, ik heb geen ervaring met Draytek.
Uiteraard kun je zoals @maxxie85 hieronder aangeeft met eigen firewall rules aan de slag, maar dat is voor de gemiddelde gebruiker te ingewikkeld.
Ik heb het wel getest en het werkt zo. Op zakelijke routers is het niet vreemd om een beperkte DNS af te dwingen om malware en NSFW content te weren.
Dat kun je dan toch alsnog omzeilen via dns over https?
Makkelijk op te lossen door al het DNS verkeer naar WAN te blokkeren behalve van je eigen DNS servers.
En OpenDNS (tegenwoordig onderdeel van Cisco). Zeker niet waterdicht, maar houdt wel de ergste ellende buiten de deur.
Wil je filteren met volledige controle en modulair dan raad ik toch een custom DNS aan in je router.

Ik gebruik next dns. Per lokaal netwerk kan ik groepen aanmaken die bepaalde zaken wel en niet kunnen zien. Op deze manier is het niet super noodzakelijk om expliciet apps uit te sluiten. Als alle tracking troep maar in mijn dns sinkhole verdwijnen.

Prettig voor de kinderen, vrouw en mij omdat we allemaal verschillende behoefte hebben.
En daar werk je toch gewoon in 1-2-3 rond als je geblokkeerd wordt.
Niet als je parental controls aan hebt staan op de devices en de Windows PCs fatsoenlijk inricht. Om je kinderen veilig het internet op te laten gaan is geen 1 enkele maatregel afdoende.
Niet als je firewall al het DNS verkeer gewoon netjes routeert naar jouw ingestelde DNS. Die firewall rule is beresimpel en sommige routers voor zakelijk gebruik kunnen dat gewoon hard afdwingen. Ze kunnen er omheen als ze via GSM wat doen, maar daar heb je de reguliere parental controls voor.
Dit probeer ik weer af te vangen met een vpn. Wireguard gaat automatisch aan als ze niet meer op mijn netwerk zitten. En de vpn is "verborgen".

Ik probeer niet te voorkomen dat ze bepaalde apps gebruiken. Dat kan ik toch niet tegenhouden. Maar ik probeer wel te voorkomen (goed- als kwaad schiks) dat de Meta's van deze wereld al complete profielen heeft van mijn kinderen.

Dus zoveel mogelijk data via mijn router waar ik de controle heb.
De laatste zin van het artikel is het belangrijkst. Opvoeding is belangrijker dan regulering.
Zelf heb ik Unify spul in huis, maar vertrouw voorlopig op een kindvriendelijke experience dmv van Google producten icm Family link. Dit gekoppeld aan een zelf gehoste DNS filter in de vorm van AdGuard Home.
M'n kids (meiden van 6 en 9) zijn absoluut geen whizzkids, en zijn waarschijnlijk nog niet de doelgroep waar dit artikel op doelt. Neemt niet weg dat dit artikel me wat nieuwe inzichten geschonken heeft. En kids blijven maar opgroeien, doorgroeien, uittesten, en proberen. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Ik mis hier wel Synology. Wordt toch steevast aangehaald als één van de beste en meest gebruiksvriendelijke systemen voor parental control. In gebruik thuis en werkt goed en eenvoudig, plus toch ook veel extra functionaliteit in het systeem.
Yup. Dure router's. Maar dan krijg je tenminste kwaliteit. Nooit meer andere merken voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.