Door , , 29 reacties

Veel mensen denken bij de Wii automatisch aan games vol kleur en vrolijke spelpersonages. Deadly Creatures, de nieuwste titel van ontwikkelaar Rainbow Studios, biedt precies het tegenovergestelde.

Getest op: Wii (exclusieve titel)

In deze game geen uitbundig kleurenpalet maar voornamelijk bruine en gele gradaties, en de twee hoofdrolspelers zullen voor de meeste mensen geen aaibaarheidsfactor hebben. Deadly Creatures speelt zich af in de Sonorawoestijn in Noord-Amerika en vertelt het verhaal van twee mannen die op zoek zijn naar een goudschat. Spelers besturen echter niet deze goudzoekers, maar twee van de vele beestjes die de woestijn bevolken. De ene helft van de levels besturen spelers een schorpioen en de andere helft een venijnige tarantula, in de meedogenloze strijd rond het 'eten of gegeten worden'.

Deadly Creatures

*Voedselketen

De woestijn waarin onze schorpioen en tarantula leven kent een zeer duidelijke voedselketen. Zelf bungelen ze ergens in het midden en het is belangrijk om die plaats te allen tijde te onthouden. Kleine diertjes, zoals krekels en larven kunnen moeiteloos worden verorberd om energie op te doen. De meeste woestijnbewoners staan echter op dezelfde trede van de voedselladder, of zelfs hoger. Bidsprinkhanen, roofkevers, ratten en andere schorpioenen en tarantula’s hebben ieder een eigen territorium, dat ze met hand en tand verdedigen. Gevaarlijker dan deze uitsmijters zijn de grote roofdieren, zoals ratelslangen en hagedissen, die altijd op zoek zijn naar een makkelijk maaltje.

Deadly Creatures

*Vechtersbaas en acrobaat

Hoewel Deadly Creatures veel platformactie kent, ligt de nadruk sterk op het vechten met andere woestijnbewoners. De knokpartijtjes zijn een makkie voor de schorpioen, die met zijn dikke pantser en zijn gifaanvallen de beste vechtersbaas is. De tarantula is de acrobaat van het stel, hij kan bijvoorbeeld over plafonds lopen, over obstakels springen en webslierten afschieten. Deze vaardigheden maken hem ideaal voor sluipwerk en voor de moeilijk begaanbare levels waarin vooral platformactie een rol speelt. Zo hebben beide diertjes hun eigen specialiteit en dit geeft de game wat variatie. Door eindbazen te verslaan en ervaring op te doen leren de schorpioen en de tarantula gaandeweg steeds meer nieuwe vaardigheden, waaronder enkele brute ‘finishing moves’.