Door , , 50 reacties

Zelfs met het uiterst bloederige Madworld in aantocht en het sadistische Manhunt 2 nog vers in het geheugen, is het onmogelijk om niet versteld te staan van het gruwelijke karakter van de nieuwste House of the Dead. Waar zijn de dagen gebleven dat een Nintendo-console nog braaf was, of zelfs als ‘kiddy’ werd bestempeld?

Getest op: Wii (exclusieve titel)

House of the Dead: Overkill rekent genadeloos af met alle misplaatste vooroordelen over het 'mierzoete' imago van de Wii. Tegelijkertijd maakt de game een einde aan een magere periode, waarin er niets opzienbarends voor deze eigenwijze console werd uitgebracht. De creatievelingen van ontwikkelaar Headstrong Games namen na de eerste vier House of the Dead-games het stokje over van Sega, met als doel de waanzinnige shooter in een ander jasje te steken. De formule van de populaire arcadereeks werkte al jaren prima, maar hij kon best eens een facelift gebruiken. De makers gingen drastisch te werk en pasten de serie niet alleen inhoudelijk aan, maar veranderden de arcadeshooter ook in in een heuse consoleshooter. Hoewel dit voor gamers die bekend zijn met Sega’s überstoere serie wellicht regelrechte ketterij lijkt, blijkt een dergelijke veroordeling al na luttele seconden onterecht.

HotD Overkill

*Weinig Arcade

Overkill behoudt het arcadegevoel van de serie, maar de speelduur is zeker vier keer zo lang als die van zijn voorgangers. Bovendien barst het spel van de geweldige cutscenes, waardoor het in de speelhal zeker niet op zijn plaats zou zijn. Verder gaat het in Overkill niet alleen om de hoogste score, maar verdien je, als je strakke combo’s maakt en alle bonussen oppakt, een stapeltje geld dat kan worden uitgegeven in de zogenaamde ‘Gunshop’. Daar kan een indrukwekkend arsenaal aan wapens, waaronder een shotgun, een Uzi en een assault rifle, worden gekocht en kun je elk van de wapens op vijf verschillende manieren upgraden. Naast de uitgebreide mogelijkheden in de Gunshop, zou ook het aantal extra’s dat kan worden vrijgespeeld misplaatst zijn in de speelhal, want na ruim twaalf uur flink doorspelen heb ik amper drie van de zeven wapens kunnen kopen. Door levels uit te spelen, highscores te verbeteren en grote hoeveelheden geld te sparen, kunnen aardigheidjes als concept art, muziektracks, filmposters en 3D-modellen worden vrijgespeeld.

HotD Overkill

*'The Toxic Avenger'

Met Overkill grijpen de makers terug naar de zogenaamde 'grindhouse'-film, net zoals Quentin Tarantino en Robert Rodriguez dat onlangs deden met de films Deathproof en Planet Terror. Vooral die laatste film is duidelijk een bron van inspiratie geweest voor de mensen achter Overkill. De 'grindhouses' waren vanaf de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw de opvolgers van de films in drive-in bioscopen, waar voornamelijk goedkope exploitatiefilms werden vertoond. Deze films werden heel eenvoudig gemaakt en moesten de beperkte investeringen zo snel mogelijk terugverdienen, dus was het zaak dat een film opviel tussen de rest van de meuk. Om dat te bewerkstelligen probeerden de makers het publiek te shockeren, wat veelal ten koste ging van een eventuele verhaallijn. Denk aan titels als ‘Surfnazi’s must die!’ of ‘Monster in the closet’ en je hebt meteen een beeld bij het soort B-films waarop Overkill is gebaseerd.

Populaire gebruikersreview